Annons

Lightroom 5 eller DxO 9 eller båda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kesianen

Aktiv medlem
Hej !

Det går.
Har inte testatpå det viset, och kan då inte säga om det blir exakt lika eller nästan.
Givetvis finns säkert omöjliga kombinatione eller omöjliga håll.

Ska man likställa en Ferrarri mot en Transit så blir det med Transitens prestanda och Ferrarrins bagageutrymme.

//MW
Ha ha, ja så kanske det blir! Fast här handlar det snarare om BMW vs Merca, eller?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej !

Allt eller inget, vad jag vet.
Inga penslar o dyl, däremot en väldigt bra rawkonverterare.

Imaginär kopia, maska i nästa steg, ev funkar i lr-dxo.

//MW

Det funkar ju verkligt fint med att bolla den DxO-framkallade DNG-bilden till LR för vidare polering med justeringspensel och kloning. Jag tycker integrationen mellan DxO och LR är helt OK som den är.

Det skulle aldrig funka för mig med bara DxO som det ser ut nu. När man reprofotar gamla dia så är det ofrånkomligt att det kommer med några dammkorn här och där så därför måste man bara ha tillgång till någon form av kloning vare sig det är i LR eller något annat. Att kunna retuschera del av bild är ju också viktigt för många. Jag blev faktiskt lite förvånad att detta inte fanns i DxO, men det kanske kommer.
 

Smw

Aktiv medlem
Det funkar ju verkligt fint med att bolla den DxO-framkallade DNG-bilden till LR för vidare polering med justeringspensel och kloning. Jag tycker integrationen mellan DxO och LR är helt OK som den är.

Det skulle aldrig funka för mig med bara DxO som det ser ut nu. När man reprofotar gamla dia så är det ofrånkomligt att det kommer med några dammkorn här och där så därför måste man bara ha tillgång till någon form av kloning vare sig det är i LR eller något annat. Att kunna retuschera del av bild är ju också viktigt för många. Jag blev faktiskt lite förvånad att detta inte fanns i DxO, men det kanske kommer.
Hej !

Har varit borta i helgen, kom precis hem, har alltså inte provat.


Det finns en flik med dammbortaning som jag inte använt.

Testa den.

//MW
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo, jag har också testat DxO, men jag delar inte din uppfattning om att det blir bättre än med ACR/LR. Lite annorlunda möjligen.

Jag har nog arbetat med de allra flesta rawkonverterare som förekommit de senaste 10-12 åren och i början brukar jag tycka att det blir bättre, sedan går jag alltid tillbaka till ACR igen.

Den enda rawkonverter som jag tycker konverterar mina bilder (Canon, Sony, Ricoh) bättre än ACR är Capture One Pro, men jag vänjer mig aldrig med den nya versionen (efter 3.7) och den tenderar precis som DxO att klippa högdagrar som ACR/LR sällan har problem med.
Här får jag delvis hålla med. Detta kan bero på att jag inte kommer överens riktigt med gränssnittet i CO så det blir alltid ACR som jag återgår till. Upplever att jag har full kontroll där och kan skapa profiler som passar mig perfekt.

Ang DxO så har jag testat det (trial) ett par gånger seriöst och inte känt mig nöjd. Dock verkar det av exemplen Sten-Åke sände till mig som om den nya versionen är bättre än de tidigare.

Men ACR som är integrerat i PS (kör nu version CC) ger mig precis det arbetsflöde jag blir mest nöjd med.

Men slutligen är det ju en vanesak. Har man kört ACR sedan det introducerades så sitter mycket i ryggmärgen.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker verkligen att Lightroom är ett fantastiskt och heltäckande program idag. Funktionsmässigt är det svårslaget.

Men det finns lite att göra fortfarande när det gäller exv. previewrenderingen och jag tycker faktiskt som om DxO har en edge när det gäller skärpning och brushantering. De färdiga bilderna blir lite vassare i detaljerna tycker jag. DxO har ju profil för min kombo kamera/objektiv och det är väl en förutsättning för optimalt resultat.

DxO har svåra hål funktionsmässigt så det hade inte varit intressant om det inte varit för bildkvaliteten och jag tycker det är en bra idé att integrera med LR även om kostnaden kanske avskräcker en del.

Men visst förstår jag de som tycker LR är tillräckligt bra för det gör ju jag också. Gör man inte det så kan man ju dessutom kompletterar med exv. SLR Lounge presets. Då får man ju dessutom en del nya retusch presets till adjustment brusch också som gör exv. hyfsad kummulativ porträttretusch möjlig även i Lightroom. De är ju också enkelt att göra sina egna. Även Lightroom kan ju faktiskt hantera lager även om man inte tänker alla gånger på att de faktiskt skapas helt transparent i bakgrunden.
 
ANNONS