Annons

LR ominstallerad = Död nyckel!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Min skarpa version av LR5.5 vägrade läsa in katalogfilen och även att starta överhuvudtaget. Något var allvarligt fel.
Efter login på Adobes hemsida var jag tvungen att installera Adobe "creative cloud" varefter Lightroom insallerades på nytt (5.6 den här gången)
Saken är den att nyckeln inte godkänns för den uppdaterade versionen.
Jag misstänker att Adobe försöker tvinga på mig ett evighetsabbonemang endast 8 månader efter jag köpt den skarpa versionen för en tusing.
Har jag rätt?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ah, det fungerade. Stort tack!
Vad jag förstår måste man alltså abonnera på LR för att kunna köra 5.6 och senare versioner?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ah, det fungerade. Stort tack!
Vad jag förstår måste man alltså abonnera på LR för att kunna köra 5.6 och senare versioner?
Nej, jag tror man kan fortsätta "som vanligt", jag kör 5.6 om jag minns rätt (har inte den datorn nu).

Problemet är att Adobe försöker styra in oss i abonnemangsvarianten.

Jag tycker det kan vara OK för många program men just för Lightroom tycker jag det känns mindre bra.
 

alfin

Aktiv medlem
Ah, det fungerade. Stort tack!
Vad jag förstår måste man alltså abonnera på LR för att kunna köra 5.6 och senare versioner?
Nej, det går inte att abonnera på enbart LR. Det måste köpas separat. Vill man ha LR via abonnemang måste det göras genom att abonnera på andra Adobeprogram via Creative Cloud. Då får man LR på köpet. Här finns alla nerladdningar, två klick från hemsidan:

http://www.adobe.com/se/downloads/updates.html
 

AFJ

Aktiv medlem
Vill bara tillägga att ifrån 5.5 av Lightroom i Creative Cloud så kan man fortfarande delvis använda applikationen om man avslutar prenumerationen.

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/2014/07/what-happens-to-lightroom-after-my-membership-ends.html

så enkelt förklarat, avslutar man CC så kan man inte längre redigera bilderna eller använda GPS/kart funktionen. men man kan fortfarande använda övriga delar.
Bra att veta men jag tycker det är en alltför stor begränsning för att jag skall känna mig bekväm med prenumerationsmodellen. Jag hoppas att man fortsätter sälja LR som egen traditionell applikation...
 
ANNONS