Annons

Jämförelse av Canon 7D2 och Sony a6000

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Det var nog en av de sämst utförda "tester" jag någonsin sett!

Inte nog med att själva utförandet av testen hade sina klara brister, man klarade inte ens av att jämföra två bilder "side-by-side", det är ju inte direkt svårt om man har Lightroom...

Helt värdelös "test" enligt min mening.
 

ramses2

Aktiv medlem
Det var nog en av de sämst utförda "tester" jag någonsin sett!

Inte nog med att själva utförandet av testen hade sina klara brister, man klarade inte ens av att jämföra två bilder "side-by-side", det är ju inte direkt svårt om man har Lightroom...

Helt värdelös "test" enligt min mening.
Det får stå för dig
skillnad var det
 

AFJ

Aktiv medlem
Det får stå för dig
skillnad var det
Absolut så är det min åsikt, men om du läser kommentarerna till videon så är jag långt ifrån ensam att vara kritisk.

För att man skall kunna uttala sig om skillnader så tycker jag att:

- Förutsättningar måste vara lika
- Utförandet måste vara lika
- Presentationen av resultatet måste var lika

Inget av detta var uppfyllt, därför är testen - enligt min mening - utan värde..

Andra tycker säkert annorlunda.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag måste nog hålla med Anders där. De är tydligen inte kapabla att utföra ett vettigt test på det sättet. Att vilja är inte att kunna.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker det vore utmärkt om FS kunde göra en jämförande test av Canon 7DII mot Samsung NX1, Sony A7II, Panasonic GH4 och Nikon D750 (liknande pris) och Sony A6000 mot Olympus EM-1, och Canon 70D, Nikon D7100 (liknande pris).

Det finns så många "tycka" tester som inte är utförda enl de normer som presenterats med samma förutsättningar, samma metodik och där resultaten inte utvärderas på samma sätt. Det finns bra tester mellan spegellösa och tester mellan DSLR. Där de spegellösa kostar som en DSLR borde dessa jämföras sida vid sida. Hur står sig egentligen AF i de bästa spegellösa mot en DSLR i samma prisklass vid ffa följande AF dagtid ute liksom vid en inomhus sporthall? Man kan göra detta statistiskt. Man sätter kamerorna på samma bps och byter fotograf mellan kameror (cross-over) bestämmer att AF skall ligga på spelaren med bollen och räknar antal skarpa bps med bedömmarna blindade till val av kamera (gärna en på redaktionen inte inblandad i fotograferingen). Man sättet samma slutartid och ISO på samtliga kameror. Man gör samma bedömning gällande färg, brus mm med blindad bedömning.
 

Micke7406

Aktiv medlem
Mycket dålig video, För det första så har dom fel inställningar på canon kameran.
När man fotograferar föremål som kommer snabbt emot kameran så ska man köra i case 3 för att få rätt AF. Sedan vet vi inte om objektivet är kalibrerat osv...

Kan påvisa att jag får betydligt bättre resultat än filmmakaren
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vill d u tillägga till den aktuella testen. Med tanke på den skakiga sökarbilden och storleken på främre elementet förefaller det vara Canon 70-200/2,8 utan IS som används och om detta kördes vidöppet (kan vara fallet då skärpedjupet förefaller tunnare än på Sony) så måste fokusen på Canon vara exaktare än på Sonyn med f/4. D u så handikappar det äldre objektivet Canon p g a att AF inte är maximalt snabb med detta äldre objektivet. Canon 70-200/4 L IS skulle varit bättre att använda även om det inte heller har den senaste AF tekniken. För maximal prestanda skulle 70-200/2,8 L IS II nedbländat till f/4 ha använts.

Sedan gäller ju testen bara dagsljus med väldigt hög kontrast.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Sony funkar säkert bra för bilder där motivet står still. Sonys AF är inte ens ikapp dem enklaste dSLR-husen.
Förutom det har Sony hemska menyer. Tydligen värdelöst svårt att ändra fokuspunkt också.
 

Lamer71

Aktiv medlem
Sony funkar säkert bra för bilder där motivet står still. Sonys AF är inte ens ikapp dem enklaste dSLR-husen.
Förutom det har Sony hemska menyer. Tydligen värdelöst svårt att ändra fokuspunkt också.
Dagens Troll!

A6000 och A77II är erkänt i världsklass vad gäller autofocus vid rörliga motiv. Jämför gärna med motsvarande prisklass på en DSLR....
 

Faketastic

Aktiv medlem
Jämför med rätt kamera nu- i andra videon så använder de en A7II vilket är en fullformatare med mycket sämre AF än A6000. Men intressant är (11 min in i klippet) säger mannen att han föredrar A7II:an.

Visst är det jobbigt när det kommer ny teknik från "fel" tillverkare och kör om sina älskade gamla bojsänken man älskar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker det är mycket tyckande. Videon som visades i början har tydliga brister. Man kan inte utifrån den jämföra Sony A6000 och 7DII AF prestanda på den. Det KAN vara så att Sonyn är bättre likväl som 7DII KAN vara bättre. En ordentligt utförd test under dagsljus och inomhusbelysning med rätt inställningar väl dokumenterade saknas helt enkelt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har använt A6000 sedan den kom, och jag tycker inte den har lika bra AF för rörliga motiv som en bra SLR (även jämfört med äldre modeller). Det går helt enkelt inte att påverka hur AF ska fungera tillräckligt mycket.

För att vara spegellös är den dock mycket bra, och den fungerar väl för det jag använder kameran till.
 
ANNONS