Annons

Extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!
Har aldrig behövt en extern hårddisk tidigare men är nu i akut behov av en. Har någon tips om en bra, inte alltför dyr, (vet inte vad som är normalpris), extern hårddisk, så är jag idel öra!
Christina
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har sådana av ett halvdussin olika fabrikat, alla har rest, ingen har krånglat. En HD på 1 gig med usb3 brukar kosta 600-700 spänn i närmaste elektroniklada.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag har sådana av ett halvdussin olika fabrikat, alla har rest, ingen har krånglat. En HD på 1 gig med usb3 brukar kosta 600-700 spänn i närmaste elektroniklada.
Tack för ditt svar! Det låter ju bra att de brukar fungera oavsett märke! Är det något märke som kanske bör undvikas, som krånglat för er andra?
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag har sådana av ett halvdussin olika fabrikat, alla har rest, ingen har krånglat. En HD på 1 gig med usb3 brukar kosta 600-700 spänn i närmaste elektroniklada.
1 gig kanske man inte kommer så långt på. :)

1 TB menade så klart Erland. Har bara kört WD själv men det har funkat bra. kolla prisjakt vettja, där brukar ju folk även skriva omdömen.
 

Mrs C

Aktiv medlem
1 gig kanske man inte kommer så långt på. :)

1 TB menade så klart Erland. Har bara kört WD själv men det har funkat bra. kolla prisjakt vettja, där brukar ju folk även skriva omdömen.

Kollar för fullt men känns bra med lite tips från er ändå, finns ju så mkt att välja på :)
Tack för tips om WD!
 

henrik85

Aktiv medlem
Har aldrig haft något problem med någon av mina Seagate. Bl.a. har jag denna denna på 2 TB och med USB 3: http://cdon.se/hemelektronik/seagate/seagate-expansion-portable-drive-v2-usb-3-0-2tb-2-5-p26874823
Håller med, jag köpte denna för nåt år sedan och den har fungerat som en allt-i-allo-maskin för våra mediabehov och den har aldrig krånglat.
Så behöver du inte en hårddisk som du måste ta med dig överallt rekommenderar jag denna skarpt.
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Jag köpte en WD (western digital) som stendog, så kan tyvärr inte rekommendera dessa.

Men annars är det nog ingen större skillnad, samsung brukar göra fina diskar, sitter bla i Lacie som jag tycker fungerar bra.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag köpte en WD (western digital) som stendog, så kan tyvärr inte rekommendera dessa.

Men annars är det nog ingen större skillnad, samsung brukar göra fina diskar, sitter bla i Lacie som jag tycker fungerar bra.
Har även en gammal 500 gig lacie, som funkar utmärkt och är flera år gammal, säkert 5-6 år minst.
 

Katzura

Medlem
Till skillnad från ovan så har jag inget annat än gott att säga om WD.

Dock så är de flesta större tillverkare (WD, Seagate, Samsung mm) väldigt bra överlag förutsatt att man inte får ett måndagsexemplar vilket samtliga tillverkar.

Det som gör skillnad mellan de olika är ju utsidan mer än något annat.

Själv har jag som extern hårddisk en samsung som har fungerat ypperligt och rest med mig runt världen.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Till skillnad från ovan så har jag inget annat än gott att säga om WD.

Dock så är de flesta större tillverkare (WD, Seagate, Samsung mm) väldigt bra överlag förutsatt att man inte får ett måndagsexemplar vilket samtliga tillverkar.

Det som gör skillnad mellan de olika är ju utsidan mer än något annat.

Själv har jag som extern hårddisk en samsung som har fungerat ypperligt och rest med mig runt världen.
Jag kan inte citera alla, men jag vill tacka alla för hjälpen, det har underlättat enormt för mig att slippa sitta och kolla och jämföra mellan alltför många alternativ. Man kan alltid lita på er här på FS! :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Någon som har tips på en extern 4 TB disk?
Värderar hållbarhet före snabbhet men behöver inte den mest hållbara/dyraste då jag kommer ha bilder på två diskar
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kom ihåg att alltid ha era bilder på minst 2 diskar. Helst också när ni är på resa. Stoppa den ena i er kameraväska och den andra i ert incheckade bagage.

Hårddiskar har enligt flera undersökningar en medellivslängd på 5-6 år. Många håller mycket längre och andra mycket kortare,
Det finns ingen tillverkare där man kan vara säker på att undvika en krasch.

Så följ goda back-up rutiner.
 
ANNONS