Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med GoPro Hero 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Utan att säga min egen åsikt undrar jag vad andra har för uppfattning om att ta stillbilder med GoPro kameror. Jag har själv en Hero 4.

/Johan
 

qiwi

Medlem
Jag har själv precis fått en GPH4svart och jag har provat lite (inväntar lite bättre minnen) och ptja det är en rolig upplevelse. Det är en fuskig fisheye lins och den ger roliga vida bilder.
Ska prova igen kommande veckorna och lägger lite i galleriet med kommentater så du får kika om du vill. Men min upplevelse är att det är en rolig form av konst.

Vet att en del tycker det är ingen "riktig" kamera men men handen på hjärtat så är det inte kameran som gör fotografen utan tvärtom! Och Det är inte anorlunda med Gopro.
Även om rookie själv vågar jag säga att jag har också sett en hel del magiska bilder tagna med tidigare gopros så jag kan bara säga: låt fantasin flöda.

Roligast är väl undervatten och bilder på höjder. Den ger bra sportbilder med, med annorlunda vinklar som vanliga kameror inte kommer åt. Inget å fnysa åt.
Dock vill jag säga att ska man fota under vatten i Sverige så är en lampa ett plus. Jag jagar en sådan själv.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Jag har en GoPro3 Black, och anväder den mest när vi gjort extremsportfilm och då endast som komplement. Väldigt dåliga motljusegenskaper och batteritid är de negativa bitarna.
Tog dock riktigt roliga undervattensbilder i Florida så den har ändå sin tjusning
 

control87th

Aktiv medlem
Som stillbildskamera ser jag nästan ingen fördel jmf. telefonens kamera. Men visst kan time-lapse funktionen vara användbar.

Tycker att det är lite som de traditionella kompaktkamerorna.. sällan de är vettiga alternativ. Antingen är kraven högre så att en större sensor/bättre objektiv krävs eller så är förutsättningarna goda alternativt kraven låga och då duger mobilen.
 

Irie Micke

Aktiv medlem
Extreem selfie med GoPro 3 black. Med tanke på att den går att använda på andra sätt än en vanlig stillbildskamera så tycker jag personligen att det är ett roligt alternativ och komplement, men inget substitut.
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kul är väl ett sammanfattande ord.
Lite blaskig kontrast så fort solen inte lyser.
Använder min främst i vatten. Barna hade den vid ett color run tidigare i år, bara o skölja av efteråt.
 
Jag trodde GoPro gjorde allt rätt, åstminstone för amatörer.
Jag använder drönare för hobbyfotografering och tycker film blir riktigt bra men får inte till särskilt lyckade fotografier. Det var därför jag ställde frågan.

Kollar man på Micke Söderbergs fallskärmsbild så är den superläcker, men tar man bort fallskärmshopparen och även en del av molnen skulle fotot bara se galet och snett ut. En drönare är sällan så nära ett objekt. Jag vågar heller aldrig gå särskilt nära med min quadrocopter, även om den inte är jättestor. Detta gör att fotona blir bara allmänt skumma.

/Johan
 

RH85

Aktiv medlem
Använder mig själv utav två stycken Gopro'n som komplettering till min 5D mark 3. En Hero 3+ Black och en Hero 4 Black.

Dessa kameror följer med mig överallt där tillfällen för utmanande fotografering ges.

Föredrar Gopro helt klart före kompakta digitalkameror och sunkig mobilkameror..
 

Irie Micke

Aktiv medlem
"Kollar man på Micke Söderbergs fallskärmsbild så är den superläcker, men tar man bort fallskärmshopparen och även en del av molnen skulle fotot bara se galet och snett ut."
/Johan[/QUOTE]

Det stämmer att bilden är sned, men det är för att jag monterat kameran snett. Lekte med lite olika vinklar längder på lina, montage mm.

Här kommer ett till exempel på "fördelen" med små actionkameror mot DSLR mm
 

Bilagor

ANNONS