Annons

Objektiv Canon eos 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

ialinilsson

Ny medlem
Hej,

när det kommer till fotografering och bra kameror/objektiv är jag alldeles ny. Jag har en Canon eos 1100D, objektivet man fick med kameran och ett objektiv för närbilder som heter EF 50mm f/1,8 II. I november ska jag fotografera ett bröllop, jag kommer mest ta bilder inomhus.
Därför undrar jag nu lite över objektiv. Vad för objektiv bör jag köpa för att få fin bilder? Gärna en liten beskrivning hur bilderna blir eller vad ni själva tycker om objektivet. Helst med hela namnet eller länk så att jag hittar! Priset spelar egentligen inte så stor roll men inte alltför dyrt.

Jag ber om ursäkt om denna fråga hamnade på fel ställe...

Tack så mycket! /Ia-Li
 

Linmajon

Aktiv medlem
Ditt 50mm-objektiv du har är riktigt bra. Det ska du absolut använda på bröllopet.
Hade jag dina grejor skulle jag sedan köpa ett EF-s 24/2.8STM som vidvinkel och sedan ett 85/1.8 som tele. Sen har du i princip vad som behövs till 99% av vad man brukar fota.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ditt 50 mm objektiv, alltså EF 50 mm f/1,8 II, är inte ett objektiv som är speciellt för närbilder. Sådana heter exempelvis EF-S 60 mm f/2,8 macro USM eller EF 50 mm f/2,5 compact macro USM.

Men till ett bröllop spelar det ju ingen roll. Åtminstone inte om du inte ska göra en närbild på ringarna.

Om objektivet som hörde till kameran var ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS STM eller ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS II är de riktigt bra, speciellt i förhållande till kostnaden. Ljussvaga, dock, så inomhus i november kan de vara begränsande.

När du nu ändå är i investeringstagen, har du någon bra blixt? Typ Canons 430 EX III-RT eller åtminstone 320 EX? Finns förstås även modeller av andra fabrikat med motsvarande prestanda.
Rätt använd kan en blixt göra underverk i bilderna, speciellt i november.
 
ANNONS