Annons

D610 eller en beg D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet nu...
Är en begagnad D700 något att satsa på idag? Har läst så mycket bra om den. Men har även kikat på en D610.

Har en D7000 i dagsläget. Fotar gärna ute i naturen, men oftast fotar jag mat, inomhus.
Behöver en kamera som är bra på höga iso.

Ge mig råd.
Köpa ett begagnat D700 hus för under 5000 nu. Eller vänta tills jag har råd med en D610?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet nu...
Är en begagnad D700 något att satsa på idag? Har läst så mycket bra om den. Men har även kikat på en D610.

Har en D7000 i dagsläget. Fotar gärna ute i naturen, men oftast fotar jag mat, inomhus.
Behöver en kamera som är bra på höga iso.

Ge mig råd.
Köpa ett begagnat D700 hus för under 5000 nu. Eller vänta tills jag har råd med en D610?
Har själv en D700 och gillar den. Men den börjar kännas lite gammal. Fast fullt användsbar till det mesta fortfarande. Och inte sämre än när den lanserades. Fast målsnöret har ju så att säga flyttats framåt sedan dess.
Tror att en D610 är bättre på det mesta. Fast en billig D700 för 5000 kan ju vara ett sätt att prova med fullformat. Den kan du sälja utan större förlust om du inte vill ha kvar den.
Själv har jag gått åt andra hållet. CX duger till mycket...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Står i valet och kvalet nu...
Är en begagnad D700 något att satsa på idag? Har läst så mycket bra om den. Men har även kikat på en D610.

Har en D7000 i dagsläget. Fotar gärna ute i naturen, men oftast fotar jag mat, inomhus.
Behöver en kamera som är bra på höga iso.

Ge mig råd.
Köpa ett begagnat D700 hus för under 5000 nu. Eller vänta tills jag har råd med en D610?
När D700 kom var den (tillsammans med sitt storasyskon D3) lite av kung i svagt ljus. Men den nyare D610 ger faktiskt på ett ungefär ett och ett halvt steg bättre bildkvalitet i svagt ljus. Plus att en D610 är ännu mer påtagligt bättre på låga iso - dynamiskt omfång och detaljteckning på låga iso hör inte till de starka sidorna hos D700/D3. Där har de till och med svårt att hävda sig mot din D7000.

Det enda område där en D700 på något tydligt sätt är lite bättre än en D610 är autofokusprestanda i svagt ljus, det är en lite svag punkt hos D610 (för bra AF i svagt ljus får man gå till D750). D610 har i grunden samma AF-modul som i din D7000, (39 punkter) som är en mycket bra AF så länge ljuset är ok, men är lite sisådär i svagt ljus (vilket du kanske redan märkt).
 

Brodden

Aktiv medlem
Jag gick från en D7000 till D700. Den skärpan jag får på bilder tagna med D700:an har jag aldrig upplevt med den D7000 jag hade. Nu är många av objektiven bytta till FF, förutom ett fast Nikon 50 f1:8 och ett fast 85 f1:8. Där ser jag skillnad på hur mycket skärpa jag behöver tillföra. Ofta lägger jag inte på någon skärpa på D700. Fotade i RAW format med D7000 och samma i D700, så det skiljer inte på något "skärpetillägg" från kamerorna. För mitt syfte duger D700 bra, fotar familjen, semesterresor, cruicing och lite allt möjligt. Ett bra köp om du vill se om fullformat är något för dig. Det medföljer ju en rejäl extrakostnad i form av objektiv som gör att du ska vara bra nöjd med FF för att kunna motivera ett köp av en ny D610:a. Mvh Gunnar.J
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det är inte ens att jämföra 610 mot en gammal D700, om priset inte är en faktor.
Du kanske ska ligga kvar med din D7000 ett tag......
 

Brodden

Aktiv medlem
Var just in på Cyberphoto och tittade, D610 säljs för 14 000 kr, så det var inte så dyrt som jag trodde. Men köper du den och ångrar dig med tiden så är det garanterat mindre förlust att kränga en D700 på tradera än en D610. Mina fem öre.
 

phool

Aktiv medlem
Jag har båda, D610 har en avsevärt bättre sensor om du är ute efter bästa möjliga bildkvalité, bilderna är betydligt krispigare och renare. D700 har bättre AF och skönare grepp, snabbare serietagning också.
 

KinaO

Aktiv medlem
Gaah. Va svårt!

Kan det va en D750 jag ska jobba mot?

Är det några speciella minneskort till d700?
 

_deliverance_

Aktiv medlem
Om det inte är kris och panik sätt då prisbevakning på prisjakt, på dom kamerorna som du är intresserade av, det gjorde jag och för några månader sedan fick jag ett mail om att d610 var prissänkt 5000 kr så jag slog till.

D610 är en riktigt trevlig kamera, full pott på det mesta. Det negativa är att fokuspunkterna sitter så tätt (ingen dealbreaker) och att autofokus funkar sådär i dåligt ljus.
 
ANNONS