Annons

Canon's analoga objektiv passar inte digitala Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Eftersom ditt inlägg var i sammanhanget av övergången till AF (vilket var i slutet av 1980-talet) så var den naturliga tolkningen den jag gjorde. Tycker åtminstone jag.
Och jag kan inte mer än hålla med. Det är helt relevant. Jag tror att en av de större orsakerna till förvirringen när det gäller övergångarna från helt manuella till mer och mer automatiska, och slutligen digitala lösningar är den fullständigt idiotiska benämningen "analog" för den äldre tekniken, som kommer igen här i trådens rubrik.

Det finns inga digitala objektiv, alla objektiv är analoga, men eftersom alla är det, kan det ju vara onödigt att påpeka.

Värre är att lagringen på fysikalisk väg i en silverhalidemulsion inte är analog. Det finns inte något rationellt skäl att kalla filmtekniken analog, utan det görs som en antites till digital, som vi använder om lagringen av bilderna i moderna kameror. Före digitaltekniken förekom analoga kameror, analoga elektriska kameror, som lagrade bilderna på magnetmedia. Den mest kända är Sony Mavica, men också Canon och Nikon gjorde ett par analoga stillbildskameror. Videokameror gjordes analoga i ett par decennier.

Så att beteckna objektiven som "analoga" för att särskilja dem från vad då? Digitala? Det finns ju faktiskt inga digitala objektiv.
 

afe

Aktiv medlem
Att skriva "jag tror inte att du är så dum" är ett effektivt sätt att framföra det motsatta budskapet utan att man kan anklagas för det. (Nu gjorde jag något liknande ...)

Eftersom ditt inlägg var i sammanhanget av övergången till AF (vilket var i slutet av 1980-talet) så var den naturliga tolkningen den jag gjorde. Tycker åtminstone jag.
ja, men det jag menade var förstås Olympus nyare objektiv (med 4/3 eller m4/3-fattning). Annars skulle jag också nämnt både Canons och Nikons försök med AF som sitter i objektivet Googla om ni inte vet).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Otroligt mycket svammel här som svar på en enkel fråga.

En fin egenskap med med Canons EOS-system är att precis alla Canonobjektiv är 100% kompatibla med precis alla Canons kamerahus som släppts i modern tid. Undantag är de nyare EF-S-objektiven som inte passar med fullformatshus. De objektiven har en vit plupp på sidan istället för en röd.

Och...om man har ur-gamla Canonobjektiv (minst 30 år gamla) så passar inte de alls i något digitalt kamerahus, en sanning med viss modifikation men det kan vi nog lämna därhän.
 

afe

Aktiv medlem
Otroligt mycket svammel här som svar på en enkel fråga.

En fin egenskap med med Canons EOS-system är att precis alla Canonobjektiv är 100% kompatibla med precis alla Canons kamerahus som släppts i modern tid. Undantag är de nyare EF-S-objektiven som inte passar med fullformatshus. De objektiven har en vit plupp på sidan istället för en röd.

Och...om man har ur-gamla Canonobjektiv (minst 30 år gamla) så passar inte de alls i något digitalt kamerahus, en sanning med viss modifikation men det kan vi nog lämna därhän.
Vad är svaret på frågan då?
 

Ingju

Aktiv medlem
Inte så enkelt med Nikon heller. I de flesta fall, men inte riktigt alla går objektiven att montera men med funktionen varierar det.
Ett par exempel, båda nuvarande modeller, men olika modeller och generationer har olika begränsningar.

Kompatibla objektiv Nikon D5500

Autofokusfunktionen är tillgänglig med AF-S- och AF-I-objektiv. Autofokus är inte tillgängligt med andra typer av G- och D-objektiv, AF-objektiv (IX NIKKOR och objektiv för F3AF stöds inte) och AI-P-objektiv. Icke-CPU-objektiv kan användas i exponeringsläge M men då fungerar inte kamerans exponeringsmätare. Den elektroniska avståndsmätaren kan användas med objektiv som har en maximal bländare på f/5,6 eller större.


Kompatibla objektiv Nikon D810

Kompatibel med AF NIKKOR-objektiv, bl.a. objektiv av typ G, E och D (vissa begränsningar gäller PC-objektiv) och DX-objektiv (med bildområdet DX 24 × 16, 1,5×), AI-P NIKKOR-objektiv och icke-CPU-objektiv (endast exponeringslägena A och M). IX NIKKOR-objektiv, objektiv till F3AF och icke-AI-objektiv kan inte användas. Den elektroniska avståndsmätaren kan användas tillsammans med objektiv med maximal bländare på f/5,6 eller större (den elektroniska avståndsmätaren stödjer de 11 fokuspunkterna med objektiv med maximal bländare på f/8 eller större).

När det gäller Tredjepartobjektiv på digitala EOS gick det tidigare att få en del Sigma-objektiv åtgärdade. jag brydde mig inte om det då de Sigma jag hade inte hade sånt värde. Ett gammalt Tamron jag har fungerar däremot utan problem.
 

PMD

Aktiv medlem
ja, men det jag menade var förstås Olympus nyare objektiv (med 4/3 eller m4/3-fattning). Annars skulle jag också nämnt både Canons och Nikons försök med AF som sitter i objektivet Googla om ni inte vet).
Jag är inte riktigt säker på hur de senare är relevanta, men de är ju AF-objektiv så låt gå. Även Olympus gjorde ett sådant försök (och Pentax var först med något i den stilen om jag inte minns fel), men de Olympus AF-objektiv som jag syftade på (och som jag trodde att du menade) var de som kom i slutet av 1980-talet som en slags fortsättning på OM-systemet, fast med AF.
 
ANNONS