Annons

Skölja bilder utan rinnande vatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtssk

Medlem
Undrar hur ni sköljer era bilder? På nätet kan man läsa om folk som sköljer på olika sätt allt ifrån 5 till 50 min typ.

har inte tillgång till rinnande vatten i mörkrummet så undrar därför om man bara skulle kunna lägga ner bilderna i en balja med vatten, agitera lite och sedan eventuellt skölja dem under rinnande vatten? Hur långe kan de ligga i vatten utan att bli förstörde?

Använde Ilford RC papper mest...
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
De blir ju inte bättre sköljda av att ligga längre i vatten, så vad du borde göra när du inte har rinnande vatten är att använda flera byten av vatten, och framför allt efter första sköljningen använda en fixförstörare. (HCA, Hypo Clearing Agent - i nödfall bakpulver [bikarbonat])
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
RC kan emulsionen släppa från papperet. Kommer inte ihåg hur lång tid som rekommenderas i vatten men jag har för mig att det är 15-20 min.
Fiber är en annan sak men den kräver då att man kan plana den och helst planmontera.
 

bengtssk

Medlem
De blir ju inte bättre sköljda av att ligga längre i vatten, så vad du borde göra när du inte har rinnande vatten är att använda flera byten av vatten, och framför allt efter första sköljningen använda en fixförstörare. (HCA, Hypo Clearing Agent - i nödfall bakpulver [bikarbonat])
Fixförstörare? Antar att det är samma som Tetenal Stabinal, som används i sista badet under sköljningen i så fall. För att inte förväxlas med sköljtidsförkortare?
 

Nontouch

Avslutat medlemskap
De blir ju inte bättre sköljda av att ligga längre i vatten, så vad du borde göra när du inte har rinnande vatten är att använda flera byten av vatten, och framför allt efter första sköljningen använda en fixförstörare. (HCA, Hypo Clearing Agent - i nödfall bakpulver [bikarbonat])
Tack för tipseni ett desperat försök räddade du och bakpulvret mig!
 

Loba

Aktiv medlem
Utan rinnande vatten.

Använd HCA skaka och byt vatten minst fem gånger ,KLART . Det var ett gammalt tips som jag mins det.
 
ANNONS