Annons

Fota dressyrhästar men tappar fokuspunkterna och skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt att tro att du får bättre resultat på rörliga motiv med manuell fokus än med af. Träna istället på att använda af på rätt sätt!
Håller helt med. Att sätta fokus manuellt med t.ex. 200 mm på bländare 4 när det gäller rörliga föremål tror jag inte någonsin blir bättre än att låta en modern kamera sköta AF. Det förutsätter dock att AF är rätt inställd och kalibrerad.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Håller helt med. Att sätta fokus manuellt med t.ex. 200 mm på bländare 4 när det gäller rörliga föremål tror jag inte någonsin blir bättre än att låta en modern kamera sköta AF. Det förutsätter dock att AF är rätt inställd och kalibrerad.


En till som håller med. Manuell fokus? Djup i bilden? Vad menar du? "Djupet" i bilden, vad det nu är, bör exakt detsamma oavsett om fokus satts manuellt eller automatiskt. Lär dig att använda autofokus är mitt råd! Autofokus är mycket snabbare och säkrare. Särskilt när det handlar om rörliga motiv.
 
Hej och tack för ditt svar!!

Är nere i falsterbo nu o fotar åt dom här...
Har kört loss med manuella inställningarna och ska försöka få ner bländartalet ordentligt o köra manuellt fokus så jag verkligen får djup i bilden..svårt bara när det går fort!
Men tack för lite uppmuntrande ord, de hjälper mer än kritik...det ger man sig själv ganska bra...
Har kikat mkt på tuben där alla säger tvärtom mot folket härinne...så ja...jag kör nog mitt eget race o bara provar o provar... =) =)

Mvh Maria
Du har fått professionella råd i den här tråden. Att du trots det väljer att använda manuellt fokus får mig att undra om du verkligen vill ha hjälp. Du har en otroligt bra kamera när det kommer till actionfoto med autofokus. Att då slå av autofokusen och fota med manuellt fokus är helt obegripligt för mig. Vem på Youtube påstår att manuellt fokus ger "djup i bilden"?!
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ironi mina vänner, ironi... Alla har ju redan skrivit vad som borde göras, jag la till lite skoj bara ;)
 

lofling

Aktiv medlem
Ironi mina vänner, ironi... Alla har ju redan skrivit vad som borde göras, jag la till lite skoj bara ;)
Jag misstänkte det nör jag postat mitt senaste inlägg och tänkt lite (kanske ska tänka före jag skrivet något...) Men efter många år på diverse forum har jag förstått att ironi är väldigt svårt att få fram i text. Med tanke på hur varierande kunskaperna är osv på fotosidan så är det inte direkt lättare att förstå vilka inlägg som är ironiska eller inte...
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,
Jag har med nöje och intresse läst detta, med 2 döttrar och 5 kusar har jag sett en del i hopplöst mörka ridhus eller gråmulna paddockar.

Jag har en lång historia av amatörplåtning och svärfadrar som var proffs, inom anläggning/arkiterktur och press som nog har påverkat mig, deras längsta tele var Leica's 135mm.

Skall man plåta häst är det inte givet följande AF och panorernade/följande kamera är bäst.

Som jag plåtar, jag anar TS är inne på det samma av eget eller från ryttaren/hästägarens intresse, kan det vara viktigt med kompositionen, dvs bilder tas på samma punkt där häst + ryttare dominerar bilden och kompositionen inte störs av staket, publik mm.

Dressyr är ju med några decimeter i sidled ett repetetivt mål, även om en häst är bra snabb, så man får besluta "var tar jag bilderna" och då riskera att tappa några bra bilder - till vinsten av en enhetlig serie bilder av alla ekipage.

I det fallet kan man, anser jag, mycket väl klara sig med manuellt, eller låsa AF på en punkt, och dessutom köra med fast brännvidd. Med serietagning kan man kompensera för mindre avvikelser fokuspunkt - var hästen är.

TS gör helt rätt i att pröva sig fram, det är enda sättet att göra bort sig på och lära sig. Att fokusera med en 200mm på en APS-C manuellt är inte enkelt om man skall följa, helt klart, men då kan ju en fast punkt för tagning vara en bra väg ut. Och ett bra stativ!


-J!
 

Stuffert

Aktiv medlem
Hej och tack för ditt svar!!

Är nere i falsterbo nu o fotar åt dom här...
Har kört loss med manuella inställningarna och ska försöka få ner bländartalet ordentligt o köra manuellt fokus så jag verkligen får djup i bilden..svårt bara när det går fort!
Men tack för lite uppmuntrande ord, de hjälper mer än kritik...det ger man sig själv ganska bra...
Har kikat mkt på tuben där alla säger tvärtom mot folket härinne...så ja...jag kör nog mitt eget race o bara provar o provar... =) =)

Mvh Maria
Bara för att få en sak klarlagd. När du skriver att du "ska försöka få ner bländartalet ordentligt" menar då då att du hamnar på runt F4-5.6 eller runt F18-22.

Jag reagerade nämligen att du skrev att du ville försöka använda ditt 50mm F1.4 för att det hade så liten bländare. Detta som svar på när någon skrev att du skulle köra med så liten bländare som möjligt för att få störst skärpedjup.

Kör man med 1.4 i bländare är det nog nästintill omöjligt att få ryttaren och hästen i skärpa båda två (framifrån) :)

/Staffan
 

PMD

Aktiv medlem
I det fallet kan man, anser jag, mycket väl klara sig med manuellt, eller låsa AF på en punkt, och dessutom köra med fast brännvidd. Med serietagning kan man kompensera för mindre avvikelser fokuspunkt - var hästen är.
Det är ytterst sällan som manuell inställning av fokus är snabbare och exaktare än automatisk, men jag håller med om att det kan vara en bra idé att förfokusera där man förväntar sig att motivet ska hamna, eller åtminstone hålla sig beredd att fokusera på en viss punkt om en stund när motivet är i läge.

TS gör helt rätt i att pröva sig fram, det är enda sättet att göra bort sig på och lära sig. Att fokusera med en 200mm på en APS-C manuellt är inte enkelt om man skall följa, helt klart, men då kan ju en fast punkt för tagning vara en bra väg ut. Och ett bra stativ!
Ett bättre sätt att lära sig än att prova planlöst är att lära sig hur tekniken fungerar och sen prova utgående från det.
 

casting

Aktiv medlem
Hästfoto

Jag fotar mycket hästbilder, iof främst hoppning. Jag skulle säga att har man en modern kamera och ett bra objektiv, samt vill fota med relativt stora bländare (vilket man vill för att ta dom där BRA bilderna som skiljer sig från mobil och kompaktkameror, iaf normalt sett om man inte har ett behov av att framhäva bakgrunden), ja då är det uteslutande autofokus som gäller. Jag fotar oftast på bländare 2,8-4 med ett 70-200, och då är det acceptabla skärpedjupet så pass kort att manuell fokus skulle minska antalet vettiga bilder radikalt.
I övrigt kör jag alltid (nästan) på bländarprioritering, en följande autofokuspunkt. Jag borde kanske köra autoISO också, men den har jag valt att sköta manuellt och bevaka att jag får acceptabla slutartider.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag fotar mycket hästbilder, iof främst hoppning. Jag skulle säga att har man en modern kamera och ett bra objektiv, samt vill fota med relativt stora bländare (vilket man vill för att ta dom där BRA bilderna som skiljer sig från mobil och kompaktkameror, iaf normalt sett om man inte har ett behov av att framhäva bakgrunden), ja då är det uteslutande autofokus som gäller. Jag fotar oftast på bländare 2,8-4 med ett 70-200, och då är det acceptabla skärpedjupet så pass kort att manuell fokus skulle minska antalet vettiga bilder radikalt.
I övrigt kör jag alltid (nästan) på bländarprioritering, en följande autofokuspunkt. Jag borde kanske köra autoISO också, men den har jag valt att sköta manuellt och bevaka att jag får acceptabla slutartider.
Precis de råd som TS fått gång på gång men inte förstått eller velat lyssna till.
 
ANNONS