Annons

en bra kamera för en själ i farten

Produkter
(logga in för att koppla)

the-river-of-roses

Avslutat medlemskap
Hej! Nu är det som så att jag är lite sugen på en liten resekamera, en liten smidig kamera som man kan och orkar ta med sig överallt men som ändå har bra/fin kvalité på bilderna. Ös mig med tips!!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Standardtips: RX100. Version efter plånbok.
Håller med om att det är bästa tipset om fickstorlek krävs. Och då gäller bara de senare versionerna med (pytteliten men trots allt fullt användbar) inbyggd elektronisk sökare, imho.

Vill man ha lite större och bättre är Fuji X-T20 (eller billigare föregångaren X-T10) ett hett tips. Roligare kamera att fotografera med har jag inte haft på länge.
 

horvendile

Aktiv medlem
Instämmer om RX100 om byxficka är kravet. Annars framhåller jag doldisen Panasonic LX100. Trevligare handhavande än RX100 (tycker jag), ett halvt snäpp bättre bildkvalitet. För jackfickan, typ.
 

martinot

Aktiv medlem
Instämmer om RX100 om byxficka är kravet. Annars framhåller jag doldisen Panasonic LX100. Trevligare handhavande än RX100 (tycker jag), ett halvt snäpp bättre bildkvalitet. För jackfickan, typ.
Som kompakt resekamera så gillar jag petsonligen något med möjlighet till något större brännvidder, och tycker Panasonics Lumix TZ100 är ett enormt trevligt resealternativ i storlek mellan RX100 och LX100 (om jag inte vill ha med någon av mina systemkameror).

Men finns ju massor av bra kameror (gillar också RX100 och LX100), så svårt att ge någon absolut rekommendation. Små m43-systemkameor är också mycket trevliga resekamrater. Eller XT-10/20 som någon nämnde. Gillar också X-E-serien som resekamra, men lite trist att den nya X-E3 inte fick inbyggd blixt (perfekt för resa till soligare ställen, med inbyggd upplättningsblixt).
 
ANNONS