Annons

Vägen till fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

SanneJ

Aktiv medlem
Kolla under nätverksfliken (du hade säkert hittat det själv om du bara klickat på de olika flikarna, det är inget som går sönder :) )
=)

Håller annars med! Det behövs mycket aggressivare komprimering av bilderna, annars lirar väl sajten rätt bra. Dock, att bara jämföra byte mot byte säger inte så mycket, AB har ganska mycket längre tid till full laddning tex. Båda är rejält mycket mer optimerade än tex fotosidan som är något av det tyngsta jag sett...
 

iSolen.se

Guest
=)

Håller annars med! Det behövs mycket aggressivare komprimering av bilderna, annars lirar väl sajten rätt bra. Dock, att bara jämföra byte mot byte säger inte så mycket, AB har ganska mycket längre tid till full laddning tex. Båda är rejält mycket mer optimerade än tex fotosidan som är något av det tyngsta jag sett...
Tiden står också på samma flik men om man pratar om kostnaden för användaren är den per byte, inte per tid.

Att fotosidan laddar långsamt (6 sekunder) är nog för att det är 300 requests. DN laddar på fantastiska 0.6 sekunder, 150 requests. Det kostar rätt mycket med hosting f ö.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Tiden står också på samma flik men om man pratar om kostnaden för användaren är den per byte, inte per tid.

Att fotosidan laddar långsamt (6 sekunder) är nog för att det är 300 requests. DN laddar på fantastiska 0.6 sekunder, 150 requests. Det kostar rätt mycket med hosting f ö.
Inte för en site med få användare som den vi snackar om här. Kostnad per byte i rena pengar känns krystat att snacka om i sammanhanget.

Det finns fler verktyg än chromes devtools för den som är intresserad men det blir nog för långt ifrån ämnet.

Fotosidan torskar mest på bilder men det kanske är en medveten kompromiss.

Till ämnet, byt format, komprimering eller skalning på bilderna så blir det lite mer fart på sidladdningen!

Tillägg: DN.se laddar naturligtvis inte på 0.6 sek det är en grov felmätning
 

iSolen.se

Guest
Inte för en site med få användare som den vi snackar om här. Kostnad per byte i rena pengar känns krystat att snacka om i sammanhanget.

Det finns fler verktyg än chromes devtools för den som är intresserad men det blir nog för långt ifrån ämnet.

Fotosidan torskar mest på bilder men det kanske är en medveten kompromiss.

Till ämnet, byt format, komprimering eller skalning på bilderna så blir det lite mer fart på sidladdningen!

Tillägg: DN.se laddar naturligtvis inte på 0.6 sek det är en grov felmätning
Ska kolla igen. Igår kväll gjorde den det. Ska tillägga att jag har javascript avslaget. Det är många sajter som går snabbare då men andra funkar inte. Jag är f ö webutvecklare.
 

iSolen.se

Guest
Ska kolla igen. Igår kväll gjorde den det. Ska tillägga att jag har javascript avslaget. Det är många sajter som går snabbare då men andra funkar inte. Jag är f ö webutvecklare.
Jo, DN laddar fortfarande så snabbt. 2.9MB, 122 requests, 0,57 sekunder.

Fotosidan är snabbare nu, laddar på 2.6 sekunder, 17MB, 297 requests. Stänger man av javascript kommer man ner i 166 requests, 16MB och 1.5sekunder.
 

iSolen.se

Guest
OK, men det var inte uppenbart vad man skulle göra efter det.

Jag gjorde 'wget -r -l 1 www.aftonbladet.se' istället. Det blev 10Mbyte.
Aftonbladet är lite kul (=omöjlig) att mäta på, de har progressiv laddning. Du kanske har märkt att sidan dyker upp på en gång, den är bra optimerad. Men har du F12 öppet så ser du att de laddar grejer i bakgrunden och så fort du börjar scrolla, sidan blir aldrig klar.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Jo, DN laddar fortfarande så snabbt. 2.9MB, 122 requests, 0,57 sekunder.

Fotosidan är snabbare nu, laddar på 2.6 sekunder, 17MB, 297 requests. Stänger man av javascript kommer man ner i 166 requests, 16MB och 1.5sekunder.
Jo jag är också webbutvecklare och jag rekommenderar att du testar med externa verktyg också, det finns många fler mätpunkter än requests och bytes och såklart eliminera confounders som beror av din setup, undrar lite hur du tänker med js avslaget..
 

PMD

Aktiv medlem
undrar lite hur du tänker med js avslaget..
En webplats av den typ som TS har (en välkomssida, en portfolio och ett kontaktformulär) behöver inte Javascript. Om man håller sig till HTML utan Javascript så mycket som möjligt så blir sidan enklare (både för utvecklaren och användaren) och snabbare.
 

iSolen.se

Guest
Jo jag är också webbutvecklare och jag rekommenderar att du testar med externa verktyg också, det finns många fler mätpunkter än requests och bytes och såklart eliminera confounders som beror av din setup, undrar lite hur du tänker med js avslaget..
Många sajter blir mycket snabbare och i fallet DN kanske du kan lista ut varför.

Jag bygger sajter i Angular och React, sajter som blir helt oanvändbara om man inte serverar html som inte laddas från javascript. Det är nyttigt att slå av javascript ibland. Det är ju bara ett klick bort.

Det finns sajter som inte ens har riktiga länkar i menyerna utan bara onclick. Inte så genomtänkt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej! Mitt namn är Axel och jag är 21 år gammal. Jag köpte min första kamera i våras och har fotat konstant sedan dess. Jag fotar mycket porträtt på vänner och natur, men nu känner jag att jag är redo att ta mitt fotograferande till nästa nivå, dvs. fotografjobb.

Mitt problem är att jag är osäker på hur jag ska gå tillväga för att få jobb. Jag undrar om ni har några tips till mig? Vet att det kan vara svårt att få fotografjobb när man inte har jobbat med det tidigare. Ska man göra gratis jobb i början för att bygga på sitt portfolio successivt och sedan ta betalt för jobben? Vilka företag ska man vända sig till i början? Hur marknadsför man sig själv på bästa & effektivaste sätt? Hur funkar det med skatter?

Jag älskar att fota porträtt och är bra på att få dom som jag vill ha dom, så det är det jag vill fokusera på. Men som sagt vet jag inte hur jag ska nå ut till de potentiella kunderna. Jag har satt ihop en enkel hemsida med mitt portfolio och kontakt information (www.nilssonaxel.com). Uppskattar ifall ni vill ta en kik på sidan och ge lite kritik.

Uppskattar alla svar jag kan få. Önskar er fortsatt trevlig Torsdag!

Mvh Axel

Du har rätt mycket kvar att lära dig innan du skulle klara dig som fotograf. Tittar jag på dina bilder så svajar dina hudtoner rätt mycket. Du hade ett rätt tight porträtt där du smetat till huden på ett sätt som inte fungerar i ett professionellt sammanhang (Tredje raden nedifrån, mittenbilden). Skulle du komma upp på en byrå och presentera detta skulle de säga att det var justa kompisporträtt.

Om jag ska vara positiv skulle jag säga att det känns som du har en bra känsla för form och komposition. Men om du vill bli långvarig som fotograf skulle jag föreslå att du utbildar dig innan du börjar snacka om att försörja dig som fotograf. Yrkeshögskolorna i fotografi ger en bra utbildning, som ger dig mycket större chans att överleva som fotograf under flera år.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Många sajter blir mycket snabbare och i fallet DN kanske du kan lista ut varför.

Jag bygger sajter i Angular och React, sajter som blir helt oanvändbara om man inte serverar html som inte laddas från javascript. Det är nyttigt att slå av javascript ibland. Det är ju bara ett klick bort.

Det finns sajter som inte ens har riktiga länkar i menyerna utan bara onclick. Inte så genomtänkt.
Jo men du kan inte mäta prestandan på en JS-tung sida och stänga av JS under mätningen 😀 berätta gärna mer om hur andra människor ska använda sina browsers, i en annan tråd...
 

SanneJ

Aktiv medlem
En webplats av den typ som TS har (en välkomssida, en portfolio och ett kontaktformulär) behöver inte Javascript. Om man håller sig till HTML utan Javascript så mycket som möjligt så blir sidan enklare (både för utvecklaren och användaren) och snabbare.
Nej och åter nej. Jag gissar att detta inte är ditt yrke 😁
 

Axelnilsson

Medlem
Du har rätt mycket kvar att lära dig innan du skulle klara dig som fotograf. Tittar jag på dina bilder så svajar dina hudtoner rätt mycket. Du hade ett rätt tight porträtt där du smetat till huden på ett sätt som inte fungerar i ett professionellt sammanhang (Tredje raden nedifrån, mittenbilden). Skulle du komma upp på en byrå och presentera detta skulle de säga att det var justa kompisporträtt.

Om jag ska vara positiv skulle jag säga att det känns som du har en bra känsla för form och komposition. Men om du vill bli långvarig som fotograf skulle jag föreslå att du utbildar dig innan du börjar snacka om att försörja dig som fotograf. Yrkeshögskolorna i fotografi ger en bra utbildning, som ger dig mycket större chans att överleva som fotograf under flera år.
Tja Stefan! Tack för kritiken, det uppskattas! Har kollat på detta med utbildningar ett tag men inte riktigt tagit steget dit än. Angående hudtonerna har jag haft väldiga problem med att få de bra, men tycker ändå att de håller (kanske inte i ett professionellt sammanhang) men för IG och dylikt. Tycker att det ger en annan och intressant tagning på ett porträttfoto än de klassiska som man är så van vid att se. Kanske nya skolan? Sen är inte just det fotot det bästa exemplet med tanke på ''ansiktsutsmetningen'' ;-) .
Tanken är inte att jag ska försörja mig som fotograf utan ha det som ett sidojobb i början för att sen se vart det för mig, kanske inte framkom så tydligt i mitt inlägg haha..
Ha en trevlig lördag!
Mvh Axel.
 
ANNONS