Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Spegelfri fullformatare från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det jag menar är att det har en viss betydelse om man bara själv vill göra en snygg bild, eller om man vill kunna sälja den till så många som möjligt (som du gör).
Jag är tämligen övertygad om att bra format och komposition är en fördel även för de flesta bilder som ska säljas till så många som möjligt.
 

PMD

Aktiv medlem
Rört till det och rört till det. Okej APS-H hängde med ett bra tag i alla fall, och då var det väl den som man läste om att testare ville se med full yta till småbild, även om andra alternativ kom tidigt, många användare av APS-H kameran gillade nog den samma.
Du tänker kanske på att småbildskamerorna som fanns parallellt med APS-H-kamerorna hade lägre bildfrekvens, vilket kanske gjorde att det fanns önskedrömmar om att kombinera den höga bildfrekvensen hos APS-H-kamerorna med en småbildsensor?

Det skedde ju också till slut med EOS-1DX. Att det dröjde ganska länge berodde högst troligen på att tekniken för att åstadkomma den kombinationen inte fanns under den tid APS-H-kamerorna tillverkades.

Småbild och APS-H samexisterade alltså i nästan tio år i samma typ av kamerahus (modell EOS-1).
 

Bengf

Aktiv medlem
Du tänker kanske på att småbildskamerorna som fanns parallellt med APS-H-kamerorna hade lägre bildfrekvens, vilket kanske gjorde att det fanns önskedrömmar om att kombinera den höga bildfrekvensen hos APS-H-kamerorna med en småbildsensor?

Det skedde ju också till slut med EOS-1DX. Att det dröjde ganska länge berodde högst troligen på att tekniken för att åstadkomma den kombinationen inte fanns under den tid APS-H-kamerorna tillverkades.

Småbild och APS-H samexisterade alltså i nästan tio år i samma typ av kamerahus (modell EOS-1).

Ja det kan ha varit det som störde en hel del testare, fast jag mins inte just antalet bps, MKIV ( kommer inte i håg vilket år senaste kom om det nu var 2012 som afe skrev ) den var väl tänkt som en sport/action modell, när jag kände på en sådan så var jag förvånad över det relativt grunda greppet ( har lite långa fingrar )- Det fans dock flera som gillade just crop 1,3 och att den något mindre sensorytan inte var avgörande just för dom.

Jag nämde detta med APS-H lite på grund av att debatterna om att småbilds sensorerna anses som i princip onödiga av många i våra trådar, där kanske APS-H sensorn vore ett bra alternativ, lättare att skyffla bilder, större än APS-C om nu någon ändå gillar lite större sensorer.
 

afe

Aktiv medlem
Jag nämde detta med APS-H lite på grund av att debatterna om att småbilds sensorerna anses som i princip onödiga av många i våra trådar, där kanske APS-H sensorn vore ett bra alternativ, lättare att skyffla bilder, större än APS-C om nu någon ändå gillar lite större sensorer.
Det är ingen som påstått att småbildssensorer är onödiga, även om du och S-Å gärna tolkar oss som använder mindre sensorer fel. Däremot är det en del av oss här som tycker att det ofta räcker med en mindre sensor, men det är liksom inte riktigt samma sak.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är ingen som påstått att småbildssensorer är onödiga, även om du och S-Å gärna tolkar oss som använder mindre sensorer fel. Däremot är det en del av oss här som tycker att det ofta räcker med en mindre sensor, men det är liksom inte riktigt samma sak.

Ja visst förstår jag att personliga val av en kamera kan vara bredare än att en småbilds kamera skulle vara den enda vettiga valet, så det kan nog misstolkas år bägge hållen ser det ut som, personligen har jag aldrig ägt en småbilds kamera och då har jag äldre modeller där skillnaden mot en modern småbilds kamera är klart större.


Det går dock inte att misstolka alfins inlägg och visade exempel annat än att speciellt Fuji hävdar sig allra bäst mot småbild, på just dom exempel som alfin visade så ser man att Fuji är bättre än A6500, jag har ingen alls kritik mot det utan så är det bara, Fuji har en sensor som ligger i absoluta toppen bland APS-C modellerna vilket också sägs av dom flesta testare, en slutsats av det blir nog att behovet av en småbilds kameran är troligen mindre för Fujiägare vad gäller just bildkvaliteten, sedan kan väl andra ha andra skäl för att välja småbild, större kamera typer med större batterier, balansera större objektiv, gilla stora fina OVF-sökare osv, här faller väl Sonys kameror bort till vissa delar på grund av det.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte vad jag vet, men Canon har ju redan ett spegelfritt system sen snart 6 år. Alla kameror hittills i det systemet har APS-sensorer. Inget lär dock hindra Canon att bygga en småbildskamera i samma system om andan skulle falla på.
 

mickebach

Aktiv medlem
Har Canon gjort något uttalande så som Nikon när de lanserar sin mirrorless?
Vad har Nikon sagt egentligen? De har ju bara sagt att det kommer nåt SENAST våren 2019 (troligen för att lugna aktieägare, eftersom deras räkenskapsår sträcker sig till 31 mars). Fotosidan och andra har spetsat till/felöversatt det till att nåt definitivt kommer under våren. Nikon kan lika gärna komma med ett anouncement under Photokina i september och ha nåt i handeln strax därefter.
 

iSolen.se

Guest
Vad har Nikon sagt egentligen? De har ju bara sagt att det kommer nåt SENAST våren 2019 (troligen för att lugna aktieägare, eftersom deras räkenskapsår sträcker sig till 31 mars). Fotosidan och andra har spetsat till/felöversatt det till att nåt definitivt kommer under våren. Nikon kan lika gärna komma med ett anouncement under Photokina i september och ha nåt i handeln strax därefter.
Min japanska är lite rostig men artikeln skriver

"systemet börjar säljas under våren 2019"

Kan det vara så felöversatt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sony har ju mycket framgång med sina spegellösa FF kameror. Att framtiden är det spegellösa med elektronik istället för mekanik är nog de flesta överens om.

Nikon som är den svagaste av Sony, Canon och Nikon är uppenbart. Dessutom har de bara släppt spegellösa försöksballonger ännu.
För att både lugna kunder liksom investerare har de därför också störst behov att tala om för marknaden att något är på gång.

Canon har starka finanser och har redan släppt flera seriösa APS-C kameror. Förmodligen har de också redan byggt olika prototyper med FF.
De har troligen väldigt väl utarbetade planer för produkter av olika slag och när man skall släppa dessa.
 

mickebach

Aktiv medlem
Min japanska är lite rostig men artikeln skriver

"systemet börjar säljas under våren 2019"

Kan det vara så felöversatt?
Vilken artikel? Menar du Fotosidans artikel så är det precis det jag påstår, att de och andra har spetsat till översättningen från den engelska. I de jag har läst står det "brought to market by next spring", där ordet "by" fyller en ganska viktig funktion.
 

lonian

Aktiv medlem
Kollade in den här snubben.

https://www.youtube.com/watch?v=G1IyIE2gAL4

Tycker han kommer med lite intressanta funderingar.
Såsom, möjligen att när Canon och Nikon lanserar sina mirrorless FX så kanske de inte är direkt byggda för att tävla mot deras spegelkameror, utan mer bara för att vara med på tåget och att de lär utvecklas mer in i mirrorless inom några år. Att Sony och Fuji, samt de andra fortfarande kommer vara de bästa mirrorless systemen just vid Nikon & Canon releasen. Återstår att se.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kollade in den här snubben.

https://www.youtube.com/watch?v=G1IyIE2gAL4

Tycker han kommer med lite intressanta funderingar.
Såsom, möjligen att när Canon och Nikon lanserar sina mirrorless FX så kanske de inte är direkt byggda för att tävla mot deras spegelkameror, utan mer bara för att vara med på tåget och att de lär utvecklas mer in i mirrorless inom 5 år eller liknande. Att Sony och Fuji, samt de andra fortfarande kommer vara de bästa mirrorless systemen just vid Nikon & Canon releasen. Återstår att se.
Den taktiken har väl åtminstone Canon redan haft under lång tid. Nikon har också gjort lite försök.
Nu börjar nog Sony bli ett sådan stort hot att de måste börja övergången för att hantera en förändrad marknad.
Vad Nikon och Canon är mycket duktiga på är bygga väldigt bra arbetsverktyg som är enkla att hantera.

Det är Sonys största svaghet. Det är kameror är byggda av ingenjörer som älskar teknik men inte fotograferar själva. Sonys kameror är byggda av uppfinnarjockar för folk som älskar teknik.
Gruppen som älskar teknik och köper kameror de inte ens hållit i är stor. Specar är mycket viktiga för många. Det syns inte minst här på fotosidan.

Användarvänlighet är inte Sonys styrka.
 

iSolen.se

Guest
Vilken artikel? Menar du Fotosidans artikel så är det precis det jag påstår, att de och andra har spetsat till översättningen från den engelska. I de jag har läst står det "brought to market by next spring", där ordet "by" fyller en ganska viktig funktion.
Förklara dig. Jag tolkar det som att kameran når marknaden nästa vår.

"He will be here by ten"
 

mickebach

Aktiv medlem
Förklara dig. Jag tolkar det som att kameran når marknaden nästa vår.

"He will be here by ten"
Vad ska jag förklara? Att prepositioner i engelskan är knepiga, eller att ditt exempel på en utsaga kan tolkas på fler sätt än ett? Jag påpekar bara att "by spring" kan utläsas som "inte senare än våren", precis som "by 2019" kan betyda "alla datum till och med 31 december 2019". Hade det varit definitivt att det är våren 2019 som gäller så kunde de lika gärna ha sagt "in the spring" istället. Jag påstår inget annat än att många tror att Nikon vill fortsätta vara lite vaga, samtidigt som de vill lugna aktieägarna. Det låter rimligt eftersom de tidigare har sagt att det är under det här räkenskapsåret de ska släppa spegellöst (igen). Jag rekommenderar dig att läsa vad t. ex. Thom Hogan, Nikon Rumors och andra engelsktalande skriver om saken.
 

iSolen.se

Guest
Vad ska jag förklara? Att prepositioner i engelskan är knepiga, eller att ditt exempel på en utsaga kan tolkas på fler sätt än ett? Jag påpekar bara att "by spring" kan utläsas som "inte senare än våren", precis som "by 2019" kan betyda "alla datum till och med 31 december 2019". Hade det varit definitivt att det är våren 2019 som gäller så kunde de lika gärna ha sagt "in the spring" istället. Jag påstår inget annat än att många tror att Nikon vill fortsätta vara lite vaga, samtidigt som de vill lugna aktieägarna. Det låter rimligt eftersom de tidigare har sagt att det är under det här räkenskapsåret de ska släppa spegellöst (igen). Jag rekommenderar dig att läsa vad t. ex. Thom Hogan, Nikon Rumors och andra engelsktalande skriver om saken.
Jag tror det är svårt att dra slutsatser när det översätts två gånger.

Vi kan väl hoppas den kommer till nästa vår.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror det är svårt att dra slutsatser när det översätts två gånger.
Då får du väl försöka dra slutsatser när det bara översatts en gång: "We expect to bring one to market by spring next year." Precis som tidigare påpekats betyder det inte samma sak som "...in spring next year."
 

iSolen.se

Guest
Då får du väl försöka dra slutsatser när det bara översatts en gång: "We expect to bring one to market by spring next year." Precis som tidigare påpekats betyder det inte samma sak som "...in spring next year."
...och som sagt, hade originalet varit på engelska hade man kunnat lita mer på formuleringen så man bör vara försiktig med att tolka "by" så bokstavligt. Det kanske finns någon som kan japanska här som kan göra en enstegsöversättning.
 

RogerThat

Medlem
Jag har svårt att se att man skulle börja med en kamera för 60 000 kronor. Jag tror mer på en mellanmodell likt A7R III. De vill nog komma upp i volym. Dessutom är det svårt att sätta allt perfekt om man börjar med en toppmodell. Men behöver få göra misstagen först. Eos 650 och 620 kom två år innan Eos-1. Eos-5 förgick Eos-1N med en hel del teknik. Eos-3 var samma projekt som Eos-1V/1D/1Ds, men kom två-tre år tidigare.

Att behålla samma bajonett är rätt meningslös. Då blir ju kameran onödigt tjock och tung. De kan köra med Eos M-fattningen även för fullformat. Vad jag förstått så är den aningen större än Sonys E-fattning.
Det finns inga volymer att vara rädd om idag utom möjligen för mobiltelefontillverkare. Min gissning är att Canon och Nikon snarare kommer att gå efter marginaler så därför är gissningen på att de först kommer att släppa en dyrare variant inte särskilt långsökt. Därefter kommer det nog ner till mer konsumentvänliga varianter och prisbilder och om några år är DSLR museiföremål.
 
ANNONS