Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera i fuktig miljö

Produkter
(logga in för att koppla)

meglan

Medlem
Jag har hört både det ena och det andra om det här med att hantera och förvara en digitalkamera (har både en kompakt och system) när man befinner sig i fuktigare och varmare klimat.

Ska inom kort resa till en ö där det tydligen är ovanligt varmt och fuktigt (regnar utan att det blir särskilt mycket kallare, typ lite regnskogsaktigt) för årstiden.

Nu är det inget hotellrum jag bor på utan ett japanskt rum med skjutdörrar så vet inte hur mycket det håller värme och fukt ute ärligt talat.

Å andra sidan har jag hört att det är när man går från ett kallt luftkonditionerat rum ut i värmen som det kan bildas kondens i kameran.

Huset ligger i en kameraväska jag köpte med från Siba (typ Andersson är märket). Sen har jag en lins som ligger i en plastpåse i en slags linspåse av fuskläder eller vad det är för material. Kan dras åt med ett snöre för att stänga till.

Jag antar att det finns någon form av a/c på rummet (bordsfläkt eller sån där stor väggmonterad sak).

Tacksam för råd om jag ska tänka på något under vistelsen.

Finns fortfarande möjlighet att boka ett vanligt hotellrum istället även om där också finns a/c är väl rummen lite annorlunda mot ett japanskt sådant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänk så här.....

Varm luft kan hålla mer fukt än kall. Det är stor skillnad på 40 grader med 80% relativ. luftfuktighet och 22 grader med 50% luftfuktighet. Som du säkert känner till sänker luftkonditioneringen luftfuktigheten.

Så när du du går ut från ditt 22 gradiga rum kan du få en massa kondens på kameran. Fast det klarar de flesta kameror utan problem. Det hamnar på utsidan. På insidan går det betydligt långsammare.
Vad du inte skall göra är att byta objektiv förrän du slutat få kondens på utsidan.

Det är faktiskt värre när du går utifrån den varma fuktiga luften och in i det kalla men mindre fuktiga rummet.
När du varit ute några timmar kommer kamerans innandömme ha anpassat sig till den höga luftfuktigheten. När sedan kameran långsamt kyls ner kan den luften inne i kameran kondenseras inuti kameran. Den kan få damm att fastna på sensorn bland annat. Kondens bildas gärna runt så kallade kondenskärnor. Som en dammpartikel.
Det innebär att när du går in i det kalla rummet så lossa objektivet och släpp ut den fuktiga luften.
Luften kommer ögonblickligen att anpassa sig till den lägre relativa luftfuktigheten inomhus.

På vintern i sverige gör man tvärtom. När man går ut tar man av objektivet några sekunder.
När man går in skall man absolut inte göra det.
Sedan är det naturligtvis alltid bra att ha en väska eftersom kondensen då drabbar väskan i första hand och kamerautrustningen får lite längre tid på sig att anpassa sig både vad gäller temperatur och luftfuktighet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Klart man skall vara försiktig om man kan.
Men hellre en förlorad kamera än en förlorad bild.
De tål mer än man tror.
 

PMD

Aktiv medlem
Kalla väggens princip innebär att vattenånga i luften kondenserar på den kallaste ytan i närheten.

En varm kamera som tas ut i kall luft blir det ingen kondens på. Uteluften är dessutom torrare än den varmare inneluften.

Om man däremot tar in en kall kamera så riskerar man att få kondens på kamerans (och objektivets) ytor. Den varma luften innehåller mer fukt än den kalla uteluften.

Byt ute mot inne i tropiska områden där man har luftkonditionering i husen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det värsta med rel. fukt är när det är riktigt kallt ute som ju händer ibland i vårt land.
Då kan kameran vid minus 20 eller mer bli så kall att vattnet både kondenseras i spegelhuset speciellt på sensorn och det bildas en fuktfläckar där.
Den fläckan är inget som en dammskak eller blåsa med en rocketblower kan lösa.
Då blir det att ta fram våtrengöringen och en svabb.

För att motverka det bör man alltid direkt ta av objektivet när man kommer ut ta av objektivet några sekunder. Då för man samma låga rel. fuktighet i spegelhuset som den kalla uteluften har.
 

meglan

Medlem
Har varit i Japan förut under regnperioden. Om ni varit på fjärilshuset i Haga så kan ni föreställa er.

Men dit jag ska är väl 5-6 grader mer. Ligger i höjd med Taiwan.

Jag hade min gamla digitalkamera med mig i fjol. Nu vet jag inte om det var pga konstant regn eller fuktighet men linsskyddet som åkte isär fastnade emellanåt och linsen var blöt de gånger det hade stängts.

Fungerar som den ska idag bortsett från de repor som kommit med tiden i linsen.

Nu sitter ju objektivet på när kameran ligger i väskan. Det andra objektivet ligger med linsskyddet och sånt i sin påse.

Jag tror inte rummet kommer vara kallt när man kliver in. Men på hotellet kan det säkert vara lite svalare inne oavsett.
 

meglan

Medlem
Kalla väggens princip innebär att vattenånga i luften kondenserar på den kallaste ytan i närheten.

En varm kamera som tas ut i kall luft blir det ingen kondens på. Uteluften är dessutom torrare än den varmare inneluften.

Om man däremot tar in en kall kamera så riskerar man att få kondens på kamerans (och objektivets) ytor. Den varma luften innehåller mer fukt än den kalla uteluften.

Byt ute mot inne i tropiska områden där man har luftkonditionering i husen.
Så det är när jag tar kameran med mig ut från rummet / bilen osv som det är lite risky?

Hur kommer man bäst runt detta problem? Kan kameraväskan påverka till det bättre?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så det är när jag tar kameran med mig ut från rummet / bilen osv som det är lite risky?

Hur kommer man bäst runt detta problem? Kan kameraväskan påverka till det bättre?
Nej det är tvärtom vill jag påstå.
Visst blir det mycket kondens på kamera och objektiv när du går från den svala luftkonditionerade miljö ut i den arma fuktiga luften men....

Fukten utanpå kameran och objektivet är irriterande men det skadar inte prylarna.

Det är när kamerans spegelhus fyllts med varm fuktig luft och man går in i en mycket svalare/kallare miljö som kondensen kan fällas ut inuti kameran det kan ställa till problem.
Nu blir det nog aldrig värre än möjligen kondensfläckar på sensorn. Våra prylar tål mer stryk än en del tror.

Jag har flera gånger varit på ställen som Singapore eller Varanasi. I Varanasi med 2 Canon hängande från axlarna i ett enormt monsunregn utan att ha något att skydda kamerorna med.

Singapore har jag vid flera besök sprungit in och ut ur affärer, hotel och barer rakt ut i den 100% och 35 tradiga utemiljön.

Visst blir det kondens och man får vänta ett tag innan man ser någon genom sökare och objektiv.
Efter ett tag lär man sig att ta med en handduk och svepa in kamerorna i när man går ut.
Då sätter sig mest kondensen i handduken. Efter cirka10-15 minuter har kamerornas utsida blivit tillräckligt varma för att man skall kunna fota igen.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Har inte haft min kamera i något tropisk miljö men under vintern här har man lite problem med kondens då man går från -20 grader utomhus in i en varm fjällstuga. Ibland har jag lagt kameran i en plastpåse vilket då gör att kondensen bildas utanpå den och inte på kamerahuset. Tycker dock oftast att detta är segt då man vill ha fram minneskortet o kolla på bilderna. Så oftast har jag inte vidtagit några speciella åtgärden mer än att ta ut batteriet när jag kommer in på eftermiddag/kväll så att det inte kan gå någon ström i kretsarna och sedan låtit kameran anpassa sig till den nya tempen på nån timme.

Men borde vara lungt, kamerorna tål mycket. Är väl mest sunt förnuft som nämnt ovan. Tex försök undvika o byta objektiv då den anpassar sig till en ny temperatur. Men se också till att torka bort kondens på objektivet så du inte får dåliga bilder på grund av det!
 

meglan

Medlem
Nej det är tvärtom vill jag påstå.
Visst blir det mycket kondens på kamera och objektiv när du går från den svala luftkonditionerade miljö ut i den arma fuktiga luften men....

Fukten utanpå kameran och objektivet är irriterande men det skadar inte prylarna.

Det är när kamerans spegelhus fyllts med varm fuktig luft och man går in i en mycket svalare/kallare miljö som kondensen kan fällas ut inuti kameran det kan ställa till problem.
Nu blir det nog aldrig värre än möjligen kondensfläckar på sensorn. Våra prylar tål mer stryk än en del tror.

Jag har flera gånger varit på ställen som Singapore eller Varanasi. I Varanasi med 2 Canon hängande från axlarna i ett enormt monsunregn utan att ha något att skydda kamerorna med.

Singapore har jag vid flera besök sprungit in och ut ur affärer, hotel och barer rakt ut i den 100% och 35 tradiga utemiljön.

Visst blir det kondens och man får vänta ett tag innan man ser någon genom sökare och objektiv.
Efter ett tag lär man sig att ta med en handduk och svepa in kamerorna i när man går ut.
Då sätter sig mest kondensen i handduken. Efter cirka10-15 minuter har kamerornas utsida blivit tillräckligt varma för att man skall kunna fota igen.
Det jag hört är att det är elektroniken som tar stryk med rost som följd.

En sak att fota i regn då tar man ju med ett paraply men när det är kladdigt i luften hjälper knappast paraply.

De verkar väldigt duktiga på att slå på a/c på iskyla så fort det blir sommar i Japan. Då är den på i bussar, tåg, affärer, m.m. vilket i sig är nog så drygt eftersom man inte gärna går omkring med jacka när man ska nånstans när det är 25-30 grader.

Anyway. Så när man kommer in eller snarare kanske innan är det bäst att koppla ifrån kamerahuset om jag förstått rätt?

Blir ju ett väldans kopplade om man ska in och ut ur bussar men kanske är skillnad om man har kameran i väskan?

Har jämt funderat på hur sjutton det blir den dagen man går ut i en tropisk djungel och fotar (blir nog inte av för min del pga mygg). En plan har varit att åka nån slags paddling i regnskog men då blir det nog den mindre kameran eller mån action kamera. Vill inte råka tappa kameran i plurret :)
 

meglan

Medlem
Har inte haft min kamera i något tropisk miljö men under vintern här har man lite problem med kondens då man går från -20 grader utomhus in i en varm fjällstuga. Ibland har jag lagt kameran i en plastpåse vilket då gör att kondensen bildas utanpå den och inte på kamerahuset. Tycker dock oftast att detta är segt då man vill ha fram minneskortet o kolla på bilderna. Så oftast har jag inte vidtagit några speciella åtgärden mer än att ta ut batteriet när jag kommer in på eftermiddag/kväll så att det inte kan gå någon ström i kretsarna och sedan låtit kameran anpassa sig till den nya tempen på nån timme.

Men borde vara lungt, kamerorna tål mycket. Är väl mest sunt förnuft som nämnt ovan. Tex försök undvika o byta objektiv då den anpassar sig till en ny temperatur. Men se också till att torka bort kondens på objektivet så du inte får dåliga bilder på grund av det!
I fjol hade jag med kameran till en ganska regnrik skog i Japan. Inget tropiskt klimat men väldigt blött. Minns aldrig att jag såg någon imma på objektet på systemen men den lilla kameran blev lite blöt på linsen när objektivluckan inte åkte igen. Syns tyvärr på en del bilder men det var nog för att jag hade den i innerfickan på jackan. Var väl mest för att kunna ta snabba kort under vandringen.


Jag funderade just på dey där med luftfuktighet.

Tittade på data från Windy.com så är luftfuktighet i Sverige kring 90-98 % medan i Japan kring 60-65 %.. Australien hade väl en 12-20 %. Fast vet inte om det är relativ fuktighet de syftar på.

Känns inte speciellt "blött" ute men däremot väldigt torrt inne...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
I fjol hade jag med kameran till en ganska regnrik skog i Japan. Inget tropiskt klimat men väldigt blött. Minns aldrig att jag såg någon imma på objektet på systemen men den lilla kameran blev lite blöt på linsen när objektivluckan inte åkte igen. Syns tyvärr på en del bilder men det var nog för att jag hade den i innerfickan på jackan. Var väl mest för att kunna ta snabba kort under vandringen.


Jag funderade just på dey där med luftfuktighet.

Tittade på data från Windy.com så är luftfuktighet i Sverige kring 90-98 % medan i Japan kring 60-65 %.. Australien hade väl en 12-20 %. Fast vet inte om det är relativ fuktighet de syftar på.

Känns inte speciellt "blött" ute men däremot väldigt torrt inne...
Tror inte Japan tillhör området tropiskt klimat. När jag var i Filippinerna så fick jag flera gånger uppleva kondens inne i objektivet när jag röde mig mellan utomhus och luftkonditionerat rum.
Värst var det när jag råkade transportera utrustningen i en fuktigt kameraväska och sedan tog ut kameran för att fota,

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man måste tänka i relativ luftfuktighet. Principen är enkel.
Varmare luft kan innehålla mycket mer vattenånga vid 100% än kall-luft.

Tänk på hur vårat väder fungerar.
Om vi har haft en varm dag som övergår till en kall natt så får vi dagg på vissa prylar.
Det beror på att vissa saker som gräs eller bilplåt kyls ner snabbt medan stenar behåller mycket av dagens värme.
Vi har haft en en varm dag där luften kunna ta upp mycket vattenånga. När natten kommer och gräset blir svalt blir den näraliggande luften också sval och den relativa luftfuktigheten blir mer än 100%.
Då kommer vatten att fällas ut i gräset.

Ta nu en kamera som kommer från 22 gradig miljö. Dess yta kommer då också att hålla 22 grader.
Går man ut med den i Singapore i 35 grader och 90% relativ luftfuktighet.
Då kommer kameran att kyla ner den luft som är precis närmast ytan. Då kan den luften inte längre behålla mängden vatten utan den sätter av sig på kameran. Det är som sag t irriterande men knappast farligt för kameran så länge vattnet inte tränger in någonstans.

Vattenånga har mycket större möjlighet att tränga in än vatten. Till exempel i spegelhuset.
Det är därför som det är värre när man går in igen efter en hel dag och kameran snabbt kanske går ner i temperatur 10-15 grader.
Det är då det kan bli kondens inuti i kameran vilket kan om man ha otur sätta av sig på spegeln eller sensorn. Nu pratar vi små luftmängder så det kan aldrig bli mer än små fuktfläckar av det.

Svensk vinter är värre än tropikerna.

Om vi har normal rumstemperatur med låt oss säga 50% relativ luftfuktighet hemma och går ut en fin vinterdag med klar luft och strålande solsken så kommer kameran att efter några timmar också vara minus 20 grader inuti. Det är då ni vet att batterierna börjar strejka mm.
Innan vi gick ut var kameran helt acklimatiserad till den miljö den varit en längre tid. Det innebär att det också är 20 grader med 50% relativ luftfuktighet i spegelhuset.

En solig dag med minus 20 grader kan det också vara 50% relativ luft fuktighet ute.

Fast 40 grader kallare luft kan innehålla bara en bråkdel av den vattenånga som den plus 20 grader kan.
Därför kommer det bli kondens i spegelhuset.

Här lite wikipedia som förklara det hela mer i detalj.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I fjol hade jag med kameran till en ganska regnrik skog i Japan. Inget tropiskt klimat men väldigt blött. Minns aldrig att jag såg någon imma på objektet på systemen men den lilla kameran blev lite blöt på linsen när objektivluckan inte åkte igen. Syns tyvärr på en del bilder men det var nog för att jag hade den i innerfickan på jackan. Var väl mest för att kunna ta snabba kort under vandringen.


Jag funderade just på dey där med luftfuktighet.

Tittade på data från Windy.com så är luftfuktighet i Sverige kring 90-98 % medan i Japan kring 60-65 %.. Australien hade väl en 12-20 %. Fast vet inte om det är relativ fuktighet de syftar på.

Känns inte speciellt "blött" ute men däremot väldigt torrt inne...
Djur och människor trivs bäst i 50% relativ luftfuktighet. Det gör förresten papper också.

Får vi hög luftfuktighet blir vår upplevelse av samma temperatur en helt annan. Tänk på när ni häller på vatten i bastun.
Låg relativ luftfuktighet är inte heller trevlig. Et blir statisk elektricitet, irriterar gärna våra ögon och slemhinnor.

När det är -20 utomhus och vi värmer upp den luften till +20 kommer den luften få väldigt låg relativ luftfuktighet.
Tryckare känner väl igen detta. Då börjar papperet rulla sig och vägrar ligga plant och det blir väldigt svårt att få det mata fram bra i pressen.
Detta trots att tryckerier brukar ha anläggningar som skall se till att man har 50% relativ luftfuktighet i lokalen och man pumpar in flera 1000 liter per timme så räcker det inte till.

Relativ luftfuktighet är ett intressant genom och styr mycket i hur vi upplever vår miljö och är t.ex det som orsakar dimma och moln.
 

meglan

Medlem
Tror inte Japan tillhör området tropiskt klimat. När jag var i Filippinerna så fick jag flera gånger uppleva kondens inne i objektivet när jag röde mig mellan utomhus och luftkonditionerat rum.
Värst var det när jag råkade transportera utrustningen i en fuktigt kameraväska och sedan tog ut kameran för att fota,

/Stefan
Det är i regel väldigt varierande klimat. Bergen och norra Japan är väl snarlikt Sverige om än något bittrare vintrar.

Sydkusten är väl mer åt Frankrike/Spanien och sen är det en ögrupp som ligger i höjd med Taiwan där tropiskt klimat råder.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är i regel väldigt varierande klimat. Bergen och norra Japan är väl snarlikt Sverige om än något bittrare vintrar.

Sydkusten är väl mer åt Frankrike/Spanien och sen är det en ögrupp som ligger i höjd med Taiwan där tropiskt klimat råder.
Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt. Men oavsett vad så kan kondens bildas var som helst. Beror på luftfuktigheternas variation och temperatur.
Jag visste vad som kunde hända i Filippinerna. Men vad ska man göra?!?! Jag ville fota så då gjorde jag det. Hade inte tid att böka med plastpåsar och tider för konditionering av utrustning.
Bara var glad o fota på :)
Pajar sakerna så ha en bra försäkring.

/Stefan
 

meglan

Medlem
Kan tyvärr bara säga att jag blir mer och mer förvirrad över det här.

Nu blir det hotellrum i vilket fall pga vissa omständigheter.

Det jag får för mig, så är det varm miljö till kall som är det som kan vara problematiskt? Och då ska kameran hinna bli varm innan man tar ur den? Eller helst plocka av objektet innan man går in?
 

meglan

Medlem
Osäker om ens Taiwan heller har tropiskt klimat faktiskt. Men oavsett vad så kan kondens bildas var som helst. Beror på luftfuktigheternas variation och temperatur.
Jag visste vad som kunde hända i Filippinerna. Men vad ska man göra?!?! Jag ville fota så då gjorde jag det. Hade inte tid att böka med plastpåsar och tider för konditionering av utrustning.
Bara var glad o fota på :)
Pajar sakerna så ha en bra försäkring.

/Stefan
Bra försäkring vet jag inte.. hemförsäkring med nått tillägg för om värdesaker skulle bli stulna eller paja om nån unge välter dem i golvet. Fast försäkringsbolag gör väl allt för att lägga felet på ägaren..
 
ANNONS