Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Anställningen är i de här fallen förstås tillfällig, mycket kort och i praktiken avslutad innan den ens tillträddes. Men min erfarenhet är att inte minst medieföretag är väldigt noga med att göra det formella rätt och skriva anställningskontrakt (om än ibland i efterhand).
När de inte skickat något avtal om tidsbegränsning har man alltså ett tillvidareanställningsavtal.
 

ErlandH

Aktiv medlem
När de inte skickat något avtal om tidsbegränsning har man alltså ett tillvidareanställningsavtal.
Jag förmodar att du har ett muntligt avtal om anställningens omfattning? Men visst har du rätt, ett anställningsavtal utan tidsbegränsning är per definition en tillsvidareanställning.
 

iSolen.se

Guest
Jag förmodar att du har ett muntligt avtal om anställningens omfattning? Men visst har du rätt, ett anställningsavtal utan tidsbegränsning är per definition en tillsvidareanställning.
Nej de frågade bara om jag hade F-skatt eller inte (då var det inte) och månaden efter kom ett lönebesked, dvs A-skatt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jo det är det väl?

Men man kanske istället skulle prata om ”förvärvsfotograf”. Alltså en som fotograferar för sitt förvärv. Till skillnad mot hobby- och amatörfotografer.
Ordet Yrkesfotograf hör jag ofta i vardagen särskilt när jag är ute och fotograferar och andra börjar samtala med mig. Ofta får man då frågan om man har fotografering som yrke (alltså yrkesfotograf). Det är ett ord som skiljer resten av mängden fotografer som nog de flesta är. Mina barn har nog varit fotografer sedan 2-3 års ålder om ens tidigare.
Mitt svar är det ständiga "nej jag är inte yrkesfotograf" även om frågan kommer upp under fotosessioner som är betalda.

Har dock aldrig fått frågan om jag är snickare, rörmokare, elektriker odyl när jag jobbar hemma eller hos någon med den typen av jobb.

/Stefan
 

gorred

Aktiv medlem
Det är naturligtvis OK att använda epitetet "yrkesfotograf", för den som livnär sig på sitt fotograferande, har det som yrke, som fotograferar i akt och mening att tjäna pengar till sitt uppehälle. Ungefär som snickare, murare etc. Yrkestiteln däremot är en helt annan sak. Då är man Fotograf. Sen kan man ha olika typer av anställning, eller vara frilans.
Och som fotograf kan man ha olika typer av särskild kompetens eller intresse; naturfotograf, porträttfotograf, modefotograf, eventfotograf etc - här finns ju inget slut. Men allt sådant är ju titlar som kan stå på visitkortet till exempel.
Yrkesfotograf är ju igen ingen titel, utan bara ett begrepp, en benämning på den som har fotografi som yrke.
Om man inte har fotografi som yrke är man någon annan typ av fotograf. Här är det ju fritt att kalla sig vad man vill; hobbyfotograf, amatörfotograf, fritidsfotograf och what ever.
Sen kan man krångla till det ytterligare genom att kräva särskild kompetens, eller utbildning eller examina eller liknande för att vara yrkesfotograf, nån slags legitimering liknande läkare, lärare eller psykolog, men då drar det iväg och blir ohållbart.
Och så en retorisk fråga; om jag har sålt några bilder, är jag då yrkesfotograf?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Mina barn har nog varit fotografer sedan 2-3 års ålder om ens tidigare.
[...]
Har dock aldrig fått frågan om jag är snickare, rörmokare, elektriker odyl när jag jobbar hemma eller hos någon med den typen av jobb.
[...]
Nä, och inte skulle du kalla dina barn för snickare när de spikat i sin första spik.

Jag tror att det här en del av kärnan i hela diskussionen - att kunna särskilja yrkesrollen från görandet.
Snickrar och renoverar gör vi lite till mans utan att kalla oss snickare. Men så fort vi tar en bild kallar vi oss fotograf.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nä, och inte skulle du kalla dina barn för snickare när de spikat i sin första spik.

Jag tror att det här en del av kärnan i hela diskussionen - att kunna särskilja yrkesrollen från görandet.
Snickrar och renoverar gör vi lite till mans utan att kalla oss snickare. Men så fort vi tar en bild kallar vi oss fotograf.
Japp, men det är fortfarande Yrkesfotograf jag diskuterar egentligen. För man får inte titeln snickare när man gjort en möbel. Snickare i vardagen är en som jobbar som det. Fotograf titeln får man direkt när man tar ett enda foto. Men inte förknippas det med yrket. Dvs yrkesfotograf.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Klart att jag är snickare när jag sysslar med snickeri. Jag gör det inte yrkesmässigt, men snickare är beteckningen på den som snickrar oavsett om pengar är inblandade eller inte.

Till Stefan: varför ställde du frågan i urinlägget? Varför behöver du ett råd om när/hur/varför du bör kalla dig yrkesfotograf? Spelar det någon roll för dina kunder? Spelar det roll för hur lätt/svårt det är att dra in uppdrag för dig?
 

snap01

Aktiv medlem
Lite svårt att tolka vad du skriver då du inte har någon särskiljning mellan dina meningar (varken versaler vid starten av meningarna, inte heller några slutpunkter eller några skiljetecken mellan delmeningar).

I fallet ovan så är jag lite osäker på om det skall vara "På den tiden 2001 så var det inte så mycket att välja på idag med photoshop, så är det betydligt enklare ...", eller om det skall vara "På den tiden 2001 så var det inte så mycket att välja på. Idag med photoshop så är det betydligt enklare."

Eftersom jag gissar på det senare fallet (även om jag är lite tveksam) så vill jag påpeka att Photoshop, även om inte så avancerat som idag, var rätt kompetent redan på 90-talet, och väl använt och etablerat inom fotografi tex. 2001.
Det är en fotosida inte en för svenska språkets meningsuppbyggnad. IBland skriver jag på iphone svårt att se att det blir rätt men är du så lidande av detjag skriver så läs inte inlägg av mig.
 

snap01

Aktiv medlem
När man bör kalla sig yrkesfotograf? När man är det lever på att fotografera har sin största inkomst från det, men det är knappast något man basunerar ut utan säger det om man får frågan om man bara arbetar med fotografi.

Finns många som har det som extra jobb inte vågar eller kan ta klivet o leva bara på sin fotografi. För att kunna leva som yrkesfotograf så handlar det inte bara om att kunna fotografera det handlar om att ha en affärsplan o ha kunder som vill anlita en för jobb. Man springer knappast runt o skriker rakt ut jag är yrkesfotograf men få man frågan så tycker jag det svaret är mest rätt eftersom jag har det som mitt yrke o lever på det.

Man kan tycka att man som amatör tar mycket bättre bilder än yrkesfotografer tycker man det så är det väl bara att köra igång eget och se hur enkelt det är ;)
Tycker sff kriterier för bli medlem är rätt logiska du ska antingen köra eget o ha det som huvudsyssla alternativt vara anställd som fotograf för att kunna bli medlem om man väljer att bli det.
Har man fotografering som extra jobb inte som huvudsyssla passar frilans bättre men det kan även användas om man kör lite blandade uppdrag.

Sedan finns det mängder med (titlar) man kan använda om gillar det men jag använder yrkesfotograf om jag får frågan aldrig annars då kallar jag mig fotograf. Ska man jaga titel så borde jag kalla mig VD eftersom jag driver ett AB kanske konsult VD låter fint eller;)
 
ANNONS