Annons

Köpa begagnat kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Jossejossan

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska och titta på ett begagnat kamerahus idag, canon eos 5d mk iii.
Vad ska jag titta på och vad finns det för grejer som lätt missas som kan ge problem?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vet inte om canon låter en kolla men försök ta reda på hur många bilder den har tagit. Har den gått under 30000 bilder är den antagligen i väldigt bra skick. Men har den gått 150000 bilder har den blivit väl använd o kanske inte är värt priset (beror självklart på vad du ska ge för den)

Men skulle väl försöka kolla så sensorn verkar bra (finns lite olika sätt o kolla på) och sökaren är i fint skick o kolla så det inte är några sprickor i plasten vilket skulle kunna göra vädertätningen dålig.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Han kunde dessvärre inte kolla shutter count.
Kameran har varit reserv åt först 1 journalist och sedan som reserv åt honom (fotograf studio, bröllop). Säger att den fungerar bra och inget att anmärka på förutom en missfärgning runt slutaren som blivit grå i plasten. Ingår batterigrepp.
9200 kr vill han ha.
 

cardazio

Aktiv medlem
Han kunde dessvärre inte kolla shutter count.
Kameran har varit reserv åt först 1 journalist och sedan som reserv åt honom (fotograf studio, bröllop). Säger att den fungerar bra och inget att anmärka på förutom en missfärgning runt slutaren som blivit grå i plasten. Ingår batterigrepp.
9200 kr vill han ha.
Jag har köpt och sålt en hel del begagnat för att uppgradera mig själv senaste åren. Om man i slutänden vill stå med en utrustning i bra skick så har man bättre chans om man undviker proffskörda saker (även om Volvon bara tagit mormor Agda till kyrkan på söndagar). En missfärgning uppstår inte av sig själv - är det slitage (utmattning) eller har den fått sig en smäll?
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Jag har köpt och sålt en hel del begagnat för att uppgradera mig själv senaste åren. Om man i slutänden vill stå med en utrustning i bra skick så har man bättre chans om man undviker proffskörda saker (även om Volvon bara tagit mormor Agda till kyrkan på söndagar). En missfärgning uppstår inte av sig själv - är det slitage (utmattning) eller har den fått sig en smäll?
Jo det är sant.
Så här ser det ut.
 

Bilagor

hne

Aktiv medlem
Det där är inte missfärgning av plasten, det är metallen som tittar fram genom den avskavda färgen. Färgen är förvånansvärt tunn.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Hade ni lagt till några tusen och köpt en som är mer sparsamt använd ca 30 000 exponeringar av en landskapsfotograf? (12000 kr)
 

Ventures

Aktiv medlem
Hade ni lagt till några tusen och köpt en som är mer sparsamt använd ca 30 000 exponeringar av en landskapsfotograf? (12000 kr)
Jag kan inte så mycket om Canon (vi har en mkiii på jobbet) men om färgen är bortskavd kring avtryckaren och säljaren inte vill säga hur många bilder den tagit kan det vara väldigt många. I studio har den säkert behandlats väl i övrigt och kanske servats regelbundet. En landskapsfotograf kan å andra sidan misshandlat kameran mer trots att den inte tagit så många bilder.
Det behöver inte vara fel på någon av kamerorna men jag skulle känna mig tryggare om jag hade en bättre bild av historiken och säljaren bedöms som pålitlig.
 

Artis

Aktiv medlem
Shutter count

Han kunde dessvärre inte kolla shutter count.
Kameran har varit reserv åt först 1 journalist och sedan som reserv åt honom (fotograf studio, bröllop). Säger att den fungerar bra och inget att anmärka på förutom en missfärgning runt slutaren som blivit grå i plasten. Ingår batterigrepp.
9200 kr vill han ha.
Köp ingen kamera körd av en journalist om du inte vet hur många exponeringar har den tagit.
Kan ägaren inte kolla det då är det en lögn eller så vill han inte säga det eftersom det är många.
Enkla program finns för att kolla det på datorn - kostar runt 50-100 kronor och det tar 2 sekunder. Billigt investering om man köper begagnat.
Missfärgningar på plasten kommer från svett och fett på händerna, går att tvätta bort. sliten färg på metallen tyder på en mycket flitigt användning. Proffsen byter ofta sin utrustning och de bryr sig inte speciellt om slitage på samma sätt som som andra.
Kolla även batteriernas kondition, lyser två eller tre fält rött i uppladdningsprestanda då är de gamla och fick många uppladdningar. Om de lyser grönt då är de nya/utbytta på en gammal kamera.
 

Jossejossan

Aktiv medlem
Köp ingen kamera körd av en journalist om du inte vet hur många exponeringar har den tagit.
Kan ägaren inte kolla det då är det en lögn eller så vill han inte säga det eftersom det är många.
Enkla program finns för att kolla det på datorn - kostar runt 50-100 kronor och det tar 2 sekunder. Billigt investering om man köper begagnat.
Missfärgningar på plasten kommer från svett och fett på händerna, går att tvätta bort. sliten färg på metallen tyder på en mycket flitigt användning. Proffsen byter ofta sin utrustning och de bryr sig inte speciellt om slitage på samma sätt som som andra.
Kolla även batteriernas kondition, lyser två eller tre fält rött i uppladdningsprestanda då är de gamla och fick många uppladdningar. Om de lyser grönt då är de nya/utbytta på en gammal kamera.
Tusen tack för ditt svar! Jag har bestämt mig för att avvakta och se om det dyker upp något som verkar mindre flitigt använt.
 

mac60

Aktiv medlem
Köp ingen kamera körd av en journalist om du inte vet hur många exponeringar har den tagit.
Kan ägaren inte kolla det då är det en lögn eller så vill han inte säga det eftersom det är många.
Enkla program finns för att kolla det på datorn - kostar runt 50-100 kronor och det tar 2 sekunder. Billigt investering om man köper begagnat.
Missfärgningar på plasten kommer från svett och fett på händerna, går att tvätta bort. sliten färg på metallen tyder på en mycket flitigt användning. Proffsen byter ofta sin utrustning och de bryr sig inte speciellt om slitage på samma sätt som som andra.
Kolla även batteriernas kondition, lyser två eller tre fält rött i uppladdningsprestanda då är de gamla och fick många uppladdningar. Om de lyser grönt då är de nya/utbytta på en gammal kamera.
Finns även gratisprogram för detta
Har det själv till min 5d miii
Dock så kommer jag inte ihåg namnet nu
Jag hade nog själv dragit öronen åt mig om säljaren inte kan uppge antal expo samt slitaget på avtryckaren gör mig lite orolig.
Har själv fått fram metallen på ena sidan men det är som den hängt på sidan mot byxorna och färgen är tunn

Däremot tycker jag att priset är ganska lågt och det kan ju vara att den använts mycket så allt är ju en bedömningssak lågt pris många bilder och mer sliten men det kan gå bra ändå men risken är att det snart är delar som skall bytas ut

Tänker man på detta så är man beredd om något händer
Köp den inte om du inte kan hålla den i handen och testa samt ta med en dator med programmet och kolla antal bilder. Tänk ut innan vad du tycker är max bilder för att du skall köpa den
 

Göran R

Aktiv medlem
Färgskav

Om färgen är sliten som på bilden tyder det nog snarast på att någon har burit mycket på kameran.
Färgen skavs först på den relativt skarpa kanten om man bär den över axeln så den skaver mot kläder och annat.
Det behöver inte betyda att samma person har tagit onormalt många exponeringar under samma tid.

Precis som med bilar mår kameror bra av att användas så där lagom mycket om dom samtidigt vårdas.

Skicket på en kamera kan vara svårt att bedöma genom att besiktiga kameran, kolla även bilderna efter smuts på sensor med mera för att få en helhetsbild.
Om det är fläckar på sensorn kanske ett besök på en verkstad ska tas med i bedömningen av priset.
 
ANNONS