Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
8 resp 5 b/s och jag tycker priserna bör jämföras när de släpptes. Kanske R-modellen kostar 15.000kr efter 1 år den med.

Betyder dock inte att jag tycker priserna är ok.

/Stefan
5bps var vid release priority. Prioriterar du focus tracking faller det till 3bps.

Lanseringspriset är vad tillverkaren försöker klämma ut då den är ny. Priset därefter torde reflektera vad en mer hållbar marknad tycker den är värd. Visst är ett prisfall på 7000kr eller ca 1/3 ganska mycket på den tiden för en kamera som Canon stoltserar med skulle vara så populär. Jag är alltid tacksam för de som köper nytt även till höga priser. Det ökar begagnatutbudet. Å andra sida skulle färre Om köpte till höga priser tvinga fram prissänkningar. Får se hur det går för denna modell.

Nu inväntar jag det senvanliga meddelandet att "modellen är så populär att vi inte kan hålla utlovat leveransdatum". Detta är väl standardmeddelandet idag som alla tillverkare lyckas klämma in.
 

torbeno

Aktiv medlem
Nikon och Sony har pixlar som bara används för AF och inte för bilddata. Blir det för många punkter så försvinner för mycket bildinformation.

Canon har istället delat varje pixel i två delar, en A och en B-sida. Genom att jämföra A och B sidan mäts avståndet. Ett gång sådana pixlar kan grupperas till en AF-punkt. Och i normalläget slås A och B sidans bildinformation ihop, med ett visst råformatsläge lagras både A och B sidan.
Ok, jag hade inte fattat hur detta hänger ihop. Canon skrev att det skulle finnas 5000+ valbara fokuspunkter men så verkar inte vara fallet. 380 verkar vara närmare sanningen.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Tro får man göra i kyrkan om du ursäktar uttrycket.
Att 4K med 1,7 crop är begränsande tror jag att alla vet. Jag tror också att det beror på att Canon inte hänger med i utvecklingen.
Att dem inte hänger med i utvecklingen kan jag inte hålla med om, Canon 1D X II är väl fortfarande en av de bättre kamerorna på video-sidan med 4K 60P och 120P i 1080 och den släpptes för 2,5 år sen. Sen att dem väljer att inte införa det i sina billigare kameror är en annan sak, eller om det i det här fallet beror på värmeproblem ska jag ha osagt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
5bps var vid release priority. Prioriterar du focus tracking faller det till 3bps.

Lanseringspriset är vad tillverkaren försöker klämma ut då den är ny. Priset därefter torde reflektera vad en mer hållbar marknad tycker den är värd. Visst är ett prisfall på 7000kr eller ca 1/3 ganska mycket på den tiden för en kamera som Canon stoltserar med skulle vara så populär. Jag är alltid tacksam för de som köper nytt även till höga priser. Det ökar begagnatutbudet. Å andra sida skulle färre Om köpte till höga priser tvinga fram prissänkningar. Får se hur det går för denna modell.

Nu inväntar jag det senvanliga meddelandet att "modellen är så populär att vi inte kan hålla utlovat leveransdatum". Detta är väl standardmeddelandet idag som alla tillverkare lyckas klämma in.
Det var inte bra. 5 b/s på min A7R2a var inte tillräckligt snabb vid knattefotboll så 3 b/s är riktigt dåligt.

Det är inte konstigt att man mjölkar ur pengar från de som vill köpa direkt utan någon ordentlig recension från användare (såna som verkligen använder sina saker). Vill man ha det nyaste först oavsett hur bra/dålig den är så får man betala för det. Med all rätt tycker jag.
Den kommer gå ner i pris!

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Att dem inte hänger med i utvecklingen kan jag inte hålla med om, Canon 1D X II är väl fortfarande en av de bättre kamerorna på video-sidan med 4K 60P och 120P i 1080 och den släpptes för 2,5 år sen. Sen att dem väljer att inte införa det i sina billigare kameror är en annan sak, eller om det i det här fallet beror på värmeproblem ska jag ha osagt.
Tänk om man kunde ha objektiven från Canon, kamerahusen samt litenheten från Sony och ergonomin samt vädertåligheten från Nikon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fuji X-T3 provas av DPR sedan några dagar, den hittills största förändring som skett inom Fujifamiljen, otäckt snabb och effektivt följande AF ser det ut som, fast mera tester återstår, snabbare än X-H1, Videofunktioner som är snarlika mästaren GH5 enligt DPR. Helt ny Sensor med 26 mp.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Tydligen finns det ingen GPS i EOS R-kameran. Är man hänvisad till diverse appar och mobiltelefon eller kommer kameran att vara kompatibel med Canons GP-E2, som faktiskt är en mkt bra GPS-antenn?
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med dig helt Ola.

För mig personligen, och oftast gällande mina behov/motiv, så är prion i denna ordningen gällande sensorförbättringar (nu räknar jag inte in AF-C här som är viktigt för mig, utan bara klassiska IQ-parametrar); DR, färgkvalitet, ISO, upplösning.

Alla är absolut viktiga, men upplösning kommer ändå lite efter de andra parametrarna i prio för mig.

Hur viktig BPS/utläsningshastighet är beror givetvis mest på motiv, men för mig så gäller att för att kunna använda för sport/action (där det används mest av mig) så måste även AF-C i kamerahus/sensor/objektiv också vara på toppnivå för att ha nytta av det. Samt att det måste finnas bra prisvärda teleobjektiv i de flesta del fall (men inte alltid).
 
ANNONS