Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går inte att importera bilder till LR på min MBP

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Kör PC på hemmaplan och MBP i fritidshuset och har gjort i många år. Helt plötsligt idag efter att jag fick ett strömavbrott funkar det inte att importera bilder till LR på MBP:n, jag får meddelandet att målfilen är skrivskyddad.Har provat både med den externa hårddisk jag normalt använder och datorns interna hårddisk, samma meddelande. Medvetet har jag inte gjort några ändringar.Hat provat med att starta om datorn.
Har också kollat att jag kan skriva meddelanden som vanlig, både på den externa hårddisken och datorns. Tacksam för råd!
 

iSolen.se

Guest
Kör PC på hemmaplan och MBP i fritidshuset och har gjort i många år. Helt plötsligt idag efter att jag fick ett strömavbrott funkar det inte att importera bilder till LR på MBP:n, jag får meddelandet att målfilen är skrivskyddad.Har provat både med den externa hårddisk jag normalt använder och datorns interna hårddisk, samma meddelande. Medvetet har jag inte gjort några ändringar.Hat provat med att starta om datorn.
Har också kollat att jag kan skriva meddelanden som vanlig, både på den externa hårddisken och datorns. Tacksam för råd!
Det ligger nog en lockfil eller motsvarande bredvid lrcatfilen.

I annat fall är det något vajsing på behörigheten på lrcat-filen.

Ovan borde ge dig ledtrådar nog för att googla fram en lösning om det inte räcker.
 

Khalad

Aktiv medlem
Det ligger nog en lockfil eller motsvarande bredvid lrcatfilen.

I annat fall är det något vajsing på behörigheten på lrcat-filen.

Ovan borde ge dig ledtrådar nog för att googla fram en lösning om det inte räcker.
Tack för svar men löser inte problemet. Har kollar behörigheten på lrcat-filen och jag har både läs- o skrivbehörighet. Kan heller inte hitta ngn lockfil. / Björn T
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för svar men löser inte problemet. Har kollar behörigheten på lrcat-filen och jag har både läs- o skrivbehörighet. Kan heller inte hitta ngn lockfil. / Björn T
Lockfilen har samma namn som databas-filen med med tillägget .lock och ligger i samma mapp som databsfilen. Det kan också finnas ytterligaren en temporär fil som har ändelsen- wal

Tex
Mina Bilder.lrcat
Mina Bilder.lrcat.lock
Mina Bilder.lrcat-wal

Normalt så raderas .lock och -wal när du stänger ner LR. Om du ser dessa, trots att LR inte är igång, bör du kunna radera dem.

OBS! Jag kör Windows men jag gissar att det är lika på Mac.
 

Khalad

Aktiv medlem
Problemet löst

Tack för er hjälp. Till sist löste jag problemet och det var ett simpelt misstag jag gjort. Av någon anledning hade jag ändrat, av misstag antagligen, var bilderna som skulle importeras hamnade, där nere till höger i importdialogrutan på LR. Och jag har flera lösa diskar och nu stod importen markerad till en disk jag inte hade inkopplad. Sorry för att ha besvärat er i "onödan" men tack för hjälp!/ björn T
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för er hjälp. Till sist löste jag problemet och det var ett simpelt misstag jag gjort. Av någon anledning hade jag ändrat, av misstag antagligen, var bilderna som skulle importeras hamnade, där nere till höger i importdialogrutan på LR. Och jag har flera lösa diskar och nu stod importen markerad till en disk jag inte hade inkopplad. Sorry för att ha besvärat er i "onödan" men tack för hjälp!/ björn T
Tack för att du återkopplade! Det är sådant som vi alla lär oss av.

När jag nu läser ditt första inlägg så är det rätt uppenbart att vårt snack om lockfilerna var på fel spår. Dessa kan påverka möjligheten att öppna katalogen - men du hade ju redan kommit förbi det steget.
 
ANNONS