Annons

Ilford FP4+ och Calbe R09

Produkter
(logga in för att koppla)

Tombos

Medlem
Hej
Jag har nyligen återupptagit fotografin efter ett långt uppehåll. En gammal favoritkombination på70-talet var FP4 och Rodinal. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilka spädningar och tider jag använde då.
Nu har jag framkallat fyra 120-rullar FP4+ i R09 med spädning 1+40 och 13 min vid 20 grader.
Jag tycker en väl stor andel av rutorna var lite tunna så jag undrar lite om andra använder denna kombination och vilka spädnigar och tider ni kör med?

Är R09 identisk med Rodinal eller skiljer sig koncentrationen t. ex?

1+40 och 13 min anges i bladet som Photax skicar med R09. I Ilfords framkallningsdata för FP4+ står det för Rodinal 1+25, 9 min. eller 1+50 i 15 min. Kan dessa rekommenderas "rakt av" för R09?

Jag exponerar efter 125 ISO.
Det kan ju också mycket väl vara så att jag har slarvat med ljusmätningen eller att exponeringsmätaren behöver trimmas.

Tacksam för era erfarenheter
/Tommy
 

alf109

Aktiv medlem
R09 verkar skilja sig en hel del i tider och spädning från Rodinal. Letade info om detta i går. Om man kollar Photax spädningar och tider: http://www.photax.se/film/framkallningstider/framktid_calber09.htm
Så skiljer dessa sig markant från Rodinal-tiderna på The Massive Dev Chart.

Jag skulle framkalla en delta 100 -2 men hittade inga vettiga tider, så det fick bli xtol 1+3 i stället. Så om någon hittar bra info om Calbe R09 så länka gärna.
 

idrougge

Aktiv medlem
Det finns flera olika R09-fabrikat, och jag tror mig minnas att Calbes bygger på en äldre formel än den Agfa använde mot slutet, därav annan spädning. Den version som bryggs av Connect ska dock bygga på det moderna receptet, och troligen också Adox blandning.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Både Photax och Mas Dev Chart har samma tider för FP4+ i Calbe R09 i spädning 1+40. Även Rodinal verkar ligga i paritét med detta på mass Dev Chart. 9 min för spädning 1+25 och 15 min för 1+50. R09 och den klassiska Rodinal verkar vara samma framkallare medan R09 New är en modifierad variant av Rodinal.

Vad beträffar dina negativs tunnhet så kan det även ha med motivkontrasten att göra. Är den låg får du plussa på lite tid på normalframkallningstiden och är den hög får du minska tiden lite. Behöver alltså inte vara fel tider i tabellerna.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag fick det bästa negativresultat jag fått nånsin med Fuji Acros 100 i R09 1:80 och 20 minuters semi-stående framkallning (vände på dosan kanske 4-5 gånger sammanlagt efter första halvminuten). Jag vet inte hur lik FP4+ den filmen är, men det borde funka med liknande tider och spädning.
 

alf109

Aktiv medlem
Både Photax och Mas Dev Chart har samma tider för FP4+ i Calbe R09 i spädning 1+40. Även Rodinal verkar ligga i paritét med detta på mass Dev Chart. 9 min för spädning 1+25 och 15 min för 1+50. R09 och den klassiska Rodinal verkar vara samma framkallare medan R09 New är en modifierad variant av Rodinal.

Vad beträffar dina negativs tunnhet så kan det även ha med motivkontrasten att göra. Är den låg får du plussa på lite tid på normalframkallningstiden och är den hög får du minska tiden lite. Behöver alltså inte vara fel tider i tabellerna.
Just fp4 verkar vara närliggande tider, om du däremot kollar på delta 100 så anges 8 min 1+40 calbe r09 och 14 min 1+50 för rodinal.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag misstänker att Photax tid för Delta 100 i R09 gäller spädning 1+25 ist. f 1+40, men jag kan ha fel? På MDC verkar tiderna mellan Rodinal och R09 ligga ungefär lika för Delta 100.
 

Tombos

Medlem
Tack för tipset om Massive Dev Chart. Den kände jag inte till förut. Verkar ju vara en guldgruva!
Jag har tydligen inte varit helt fel ute vad beträffar tid/temperatur men där föreslås lite intensivare agitering än vad jag praktiserat. Kontinuerlig första minuten och sedan 5 s. var 30:e sek.
Jag agiterade under första halvminuten och sedan en vändning varje halvminut.
Ska nog prova igen.
/Tommy
 

alf109

Aktiv medlem
Jag misstänker att Photax tid för Delta 100 i R09 gäller spädning 1+25 ist. f 1+40, men jag kan ha fel? På MDC verkar tiderna mellan Rodinal och R09 ligga ungefär lika för Delta 100.
Jo, jag misstänker också att det är något fel på photax tider. Allt annat jag läst tyder på att det inte skall vara någon större skillnad rent praktiskt mellan de olika rodinalrecepten. Det jag egentligen söker dock är tider för större spädningar och för minusframkallning.
 

alf109

Aktiv medlem
Jo, jag misstänker också att det är något fel på photax tider. Allt annat jag läst tyder på att det inte skall vara någon större skillnad rent praktiskt mellan de olika rodinalrecepten. Det jag egentligen söker dock är tider för större spädningar och för minusframkallning.
Blir rörigt att få rätsida på detta. När man kollar MDC så anges tid och spädning för delta 100 ei100 i calbe r09 1+40 till 10-12 min och för rodinal 1+50 anges 14 min?

Får leta vidare.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag har tydligen inte varit helt fel ute vad beträffar tid/temperatur men där föreslås lite intensivare agitering än vad jag praktiserat. Kontinuerlig första minuten och sedan 5 s. var 30:e sek.
Jag agiterade under första halvminuten och sedan en vändning varje halvminut.
Ska nog prova igen.
/Tommy
Lite sent ;-)

Din gamla agiteringsmetod stämmer bra överens med vad tillverkaren rekommenderar, en försiktig lutning var 30:e sekund. Tid med Fp4: 18 min. Vid 1+50 spädning.

http://adox.de/RODINAL.pdf
 

Canalog

Avslutat medlemskap
”Daylight robbery”

Alldeles nyss, på väg hem så slank jag in i stans sista fotoaffär...lite bråttom att få tag i en 135-rulle FP4+ , 24 exp eftersom skidskytte-VM: et pågår för fullt här i Östersund...och jag hade ingen rulle kvar på lager.

Jo dom råkade ha en rulle kvar...så jag köpte den. Upp med kortet, projsade medan jag pratade i telefon inne i butiken...fort iväg...

Hemma såg jag prislappen för denna enda rulle: Kr 139:- !! My goodness!

Ok, jag får verkligen skylla mig själv, när jag såg att Cyberphoto tar 49:- /st plus frakt för den rullen....att jag inte hamstrat fr Umeå förut.!!

Mina bilder, ännu ej exponerade, kommer följaktligen att bli ytterst värdefulla!
Mvh
/B
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag rekommenderar dig att kalibrera ditt system enligt följande busenkla metod:

https://www.halfhill.com/speed1.html

Den optimala densiteten är olika beroende på vad du tänker använda negativet till. Det skiljer mellan vilket huvud du har på förstoringsapparaten (kondensor vs diffus) eller om du planerar att scanna.

Kondensor -> normal framkallning
Diffus -> 30% längre framkallningstid
Scanning -> 30% kortare tid

Ofta är lite tunnare negativ med lägre kontrast bättre eftersom de flesta scannrar bara kan upplösa 6-7 steg.
 
Senast ändrad:
ANNONS