Annons

Diskvalificerad - Africa Geographic 2019 Photographer of the Year

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Nej men... som sagt.. om du hade varit domare, och vetat om reglerna, och tittat kritiskt för att avgöra en vinnare?

Jag reagerade inte annorlunda än du, men om jag hade varit domare i en tävling så hade jag gjort det.
Hade jag varit domare hade jag lätt upptäckt det, en av uppgifterna är att kontrollera att reglerna följts.
 

PMD

Aktiv medlem
Det jag reagerade över var att domarna i efterhand reagerade över manipulation.
Borde inte ett tränat öga reagera över detta redan innan man korar en sådan bild som tävlingsvinnare?
Africa Geographic är en researrangör. Deras kärnverksamhet är inte fotografi så de kanske inte hade så jättevana personer i juryn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man får ju skapa bilder hur man vill såklart. Jag är själv ingen "dokumentärfotograf".

Står också såhär på hans hemsida:
"Björn looks upon his work as an art form rather than pure nature photography"
Lite diffust kanske men ändå.

Och dumt såklart att då använda en sådan bild i en tävling med regler som inte tillåter den typen av manipulation.

Det jag reagerade över var att domarna i efterhand reagerade över manipulation.
Borde inte ett tränat öga reagera över detta redan innan man korar en sådan bild som tävlingsvinnare?
Tycker också att de borde reagerat på himlen och framförallt på att han dragit ner himlen ända ner i gräset till höger och vänster. Det borde varit en varningsklocka tycker jag för det kan knappast vara "vad fotografen såg" som ju Ola redan konstaterat.

Ett problem med att blanda friserade bilder och autentiska bilder är nog att man till slut inte har koll på vad som är vad. Möjligen kan väl det vara en förklaring om man är välvillig. Det är nog just av det skälet jag alltid hävdat att alla de bilder jag själv tagit som efterbehandlats är att betrakta som "manipulerade" ibland även enligt FS definition men även enligt min egen tolkning av digitalfotots inneboende autenticitetsproblem. Det är väldigt lätt att bryta de regler som finns och ibland kan det t.o.m. vara svårt att avgöra när det görs.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kolla in gamarna noga på de här två bilderna

-Land of the doomed
https://yourshot.nationalgeographic.com/photos/10259298/

och
-Wings från svartvita på hemsidan

Olika himmel, olika träd, samma fågel vid samma tillfälle?
Det är otroligt, det bara växer. Det finns inget avstånd i hans bilder, allt är lika skarpt, objekt långt borta som nära.

Det är som en film, media kommer säkert haka på detta och det kommer uttalanden som sedan revideras och tas tillbaka. Allt kommer vägas mot nya saker som upptäcks.

Kollade på bilden efter i din länk hos NatGeo, med elefanthjorden i bästa J Nelson-anda. Den stämmer inte heller med himmelen och elefanterna känns inklippta?

https://yourshot.nationalgeographic.com/photos/10259303/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Han dramatiserar sina bilder ganska ordentligt. Det är oftast en hårddragen redigering. Fast det är ju tillåtet.
Provade på en av mina egna bilder. Kanske inte helt fel.
Nej jag har ändrat på några öron eller tagit bort något eller lagt till.
Provade att gör mer dramatisk och hårdare redigerad än vad jag brukar göra.
Att påstå att detta var vad jag såg när jag tog bilden är en en lögn.

Fast jobbat mycket med lätta upp mörka partier och mörkat ner det ljusa.
Sedan mycket clarity och skärpa.

Blev inte så dumt. Det finns så mycket man kan göra inom National Geographics regler att det verkar dumt att gå över den gränsen.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384393/3709294.htm


.
 

iSolen.se

Guest
Han dramatiserar sina bilder ganska ordentligt. Det är oftast en hårddragen redigering. Fast det är ju tillåtet.
Provade på en av mina egna bilder. Kanske inte helt fel.
Nej jag har ändrat på några öron eller tagit bort något eller lagt till.
Provade att gör mer dramatisk och hårdare redigerad än vad jag brukar göra.
Att påstå att detta var vad jag såg när jag tog bilden är en en lögn.

Fast jobbat mycket med lätta upp mörka partier och mörkat ner det ljusa.
Sedan mycket clarity och skärpa.

Blev inte så dumt. Det finns så mycket man kan göra inom National Geographics regler att det verkar dumt att gå över den gränsen.



https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/384393/3709294.htm


.
Gillar resultatet. Lägg på lite sepia, nivåberoende. Ser en skärpeövergång på högerkantens bakgrund, är den original? Saknar lite djup i bilden, du kanske kan prova lite vignettering?

Edit: Du har klonat rätt vilt?
 

Egoben

Medlem
Jag tycker att bilden är ful. Det är så uppenbart att hela bilden är extremt behandlad. Och givevtivs lögn med kloningen. Jag förstår verkligen om många gillar bilder som denna, mycket kontrast och kraft, dessutom utsatta häftiga djur som alltid berör. Han får för mig göra precis hur mycket efterbehandling som helst med bilderna. Kan tänka mig att de flesta bilder i tävligen är näst intill lika mycket behandlade, att det ska falla på ett spegelvänt öra är nästan komiskt i förhållande till hur mycket annat som är förändrat i bilden.
 

Terje H

Aktiv medlem
Tycker bilden i sitt uttryck visar att den är allt annat än dokumentär, ser den mer som en visuell upplevelse.

Bilden däremot säger mig inte så mycket heller, för mycket nära bildspråket till Nick Brandt eller Gregory Colbert för att upplevas som speciell.

Känner heller inte till denna fotograf sedan innan, så jag vet inget om honom annars.

Mvh Terje
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Skrev precis i den andra tråden och upprepar det här. Det sägs på flera ställen i trådarna att fotografen menar att det är Art mer än pure naturfoto. Men varför då först förneka att bilden är manipulerad eller gjort av misstag, det borde ju inte spela någon roll om man skippar regelverket för tävlingen?
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Kollar man på hans bilder under Gallery på http://bjornpersson.nu/gallery.html
så är det i exakt samma himmel på 3! olika bilder:

"Lion Kingdom, Tanzania 2015"
"Exodus, Masai Mara, Kenya 2017"
"The Emperor, Masai Mara 2017

http://bjornpersson.nu/img/gallery/black-and-white/photo-16.jpg
http://bjornpersson.nu/img/gallery/black-and-white/photo-29.jpg
http://bjornpersson.nu/img/gallery/black-and-white/photo-18.jpg


bild nr2 är garanterat manipulerad, man ser hur gräset bakom elefanterna och längst horisonten är oskarp, medans himlen och elefanterna är skarpa, omöjligt att få en elefant så nära kameran lika skarp som himlen i bakgrunden.. skillnad om elefanterna hade stått på lite längre avstånd då går det att få allt i fokus enklare...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Skrev precis i den andra tråden och upprepar det här. Det sägs på flera ställen i trådarna att fotografen menar att det är Art mer än pure naturfoto. Men varför då först förneka att bilden är manipulerad eller gjort av misstag, det borde ju inte spela någon roll om man skippar regelverket för tävlingen?
Men då hade han väl inte kunnat tävla om den utmärkelse han eftersträvade? Det var väl aldrig aktuellt att skippa regelverket för tävlingen? Då hade ju allt detta varit en icke-fråga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker bilden i sitt uttryck visar att den är allt annat än dokumentär, ser den mer som en visuell upplevelse.

Bilden däremot säger mig inte så mycket heller, för mycket nära bildspråket till Nick Brandt eller Gregory Colbert för att upplevas som speciell.

Känner heller inte till denna fotograf sedan innan, så jag vet inget om honom annars.

Mvh Terje
Jag såg den första utställningen på Fotografiska och har inget minne av att Nick Brandt behandlat sina bilder så hårt som den här killen - tvärtom.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Africa Geographic är en researrangör. Deras kärnverksamhet är inte fotografi så de kanske inte hade så jättevana personer i juryn.
Men dom är ju en "Publisher" av tidningar också - naturfototidningar om jag inte helt missat vad de sysslar med. Det är väl ändå rätt relevant i sammanhanget eller hur Per? Det har ju du gått helt förbi och det är väl inte helt likt dig att slarva så du som annars är så extremt nördig med både relevanta och ovidkommande detaljer i alla möjliga andra sammanhang. Den uppgiften ligger ju rätt under näsan på den som vill se den. Att annordna den här typen av tävlingar är säkert ett bra sätt för dem att få in en del hyfsat högkvalitativa djur- och naturbilder och dessutom få välkommen exponering mot många fotografer som är intresserade av den typen av material.

Det är säkert inte någon dålig idé att sälja reseinspiration via sina publikationer till potentiella resekunder heller. Det är säkert verksamheter som lever i hyfsad symbios. Så det är nog lite väl enögt att bara stirra sig blind på reseverksamheten och särskilt i det här sammanhanget.
 

PMD

Aktiv medlem
Kärnverksamheten är väl ändå turism?

Jag blir inte jätteförvånad och upprörd över att de missade att Persson hade tagit till storsläggan när det gäller redigering av vinnarbilden. Det hade varit mer förvånande om sammanhanget hade varit en tävling arrangerad av en organisation som hade fotografi som en huvudsyssla.
 

iSolen.se

Guest
Kärnverksamheten är väl ändå turism?

Jag blir inte jätteförvånad och upprörd över att de missade att Persson hade tagit till storsläggan när det gäller redigering av vinnarbilden. Det hade varit mer förvånande om sammanhanget hade varit en tävling arrangerad av en organisation som hade fotografi som en huvudsyssla.
Så man ska kolla om arrangören har rätt huvudsyssla framöver när vi betraktar fall av tävlingsfusk? Att arrangera fotoresor var tydligen inte rätt. Vad är rätt huvudsyssla och vem bestämmer det?
 
ANNONS