Annons

Lightroom + himmel förstörs

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograbben1

Aktiv medlem
Hejsan!! Har stött på ett riktigt jobbigt problem !
Alltid när jag lägger in mitt present på mina bilder så blir alltid himmelen antingen helt mörk / med suddiga pixlar överallt, eller så blir det såhär som bilden visar. Jag undrar om det är något fel på min lightroom, min kamera. Objektiv. Osv och hur jag jag kan lösa detta.
Kamera : Canon 600d
Objektiv : 17-85mm
Mjukvara : lightroom mobil / ipad
 

Bilagor

Daniel Papic

Aktiv medlem
För mig ser det här ut som att du ”jobbat över” bildfilen med redigering som liksom passerar kamerans omfång med råge. Som att exponeringen är mkt nerdragen & att du sedan lyft tillbaka skuggorna så mkt det går.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att det skulle vara fel på din kamera, objektiv eller Lightroom tror jag inte.

Vad innehåller din preset för inställningar?

Kan du lägga upp originalfilen någonstans för nedladdning så kan du säkert få hjälp av de som är duktiga på redigering här på fs.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Det ser ju ut som att du fotograferar i JPG och sedan försöker pressa bilden och ta fram detaljer som inte finns.

Nu är ju smaken som baken, delad, men i mina ögon ser det ut som en helt förstörd och överarbetad bild.

Kan du inte lägga upp originalbilden?
 

alfin

Aktiv medlem
Hejsan!! Har stött på ett riktigt jobbigt problem !
Alltid när jag lägger in mitt present på mina bilder så blir alltid himmelen antingen helt mörk / med suddiga pixlar överallt, eller så blir det såhär som bilden visar. Jag undrar om det är något fel på min lightroom, min kamera. Objektiv. Osv och hur jag jag kan lösa detta.
Kamera : Canon 600d
Objektiv : 17-85mm
Mjukvara : lightroom mobil / ipad
Det kallas för bandning eller posterisering och uppkommer om man gör kraftiga redigeringar av 8-bitars filer. En 8-bitars fil innehåller bara 256 nivåer jämfört med 16-bitarsfiler som innehåller fler än 65000 nivåer.

Ska man redigera kraftigt bör man arbeta med 12/14-bitars råfiler eller 16-bitars tiff-filer. Arbetar man med jpeg-filer måste man vara försiktig eftersom de alltid är 8-bitar och tåler inte kraftigare redigering.

Dock brukar man kunna redigera även jpeg-filer en hel del, så frågan är vad din preset gör med himlen när du redigerar? Bäst blir det om du fotograferar och redigerar i råformat.
 

TBone

Aktiv medlem
Jag har fått liknande posterisering på himlar i just LR mobile. Det har sett helt OK ut LR men när jag synkat dem till mobile har de ”gått sönder”. Jag misstänker att ”smart perviews” (eller vilket format det nu är som synkas över till creative cloud) har mindre bitdjup och att det är det som är boven.
 

Fotograbben1

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag tror att denna bild var i JPEG format, så förmodligen därför.
Har bytt nu till raw så hoppas att det hjälper! Tack!
Om ni vill så får ni gärna kolla in mina bilder, @nordicquan
 
ANNONS