Annons

Felkod FEE vid användning av Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en Nikon D500 och har fotat väldigt med ett Sigma 150-600. Skaffade sedan även en Telekonverter 1,4x från Sigma. Men det blev ingen bra kombo eftersom autofokus då kräver mycket ljus för att klarar av att fokusera och skärpan sjönk markant, så konvertern blev liggande.

Nu för bara ett par dagar sedan fick jag tag på ett bättre begagnat Sigma 300 f2 och är redan supernöjd med det objektivet. Provade sedan med telekonvertern men fick då felkod FEE i kameran och vad jag kunnat läsa mig till så handlar om att inte kontakterna i objektivet inte får kontakt i kamerafästet eller i i det här fallet konvertern.

Men båda objektiven fungerar felfritt direkt på kameran. Mitt 150-600 fungerar också tillsammans med konvertern. Men 300 objektivet fungerar inte med konvertern och ger felkoden FEE. Jag kan fokusera men inte ta några bilder. Någon som råkat ut för något liknande och har något tips på hur jag kan gå vidare för att lösa problemet?
 

Ventures

Aktiv medlem
FEE brukar visas då bländarringen på nikonobjektiv inte står på minsta bländaröppning. Vad som händer med sigmaprylar har jag ingen uppfattning om.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu framgår det inte exakt vilka prylar du har, men för att kameran ska veta att du har ställt bländarringen på minsta bländare, så måste förstås konvertern ha överföring av detta.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu framgår det inte exakt vilka prylar du har, men för att kameran ska veta att du har ställt bländarringen på minsta bländare, så måste förstås konvertern ha överföring av detta.
Jag tittade på några bilder på de senaste versionerna och de ser åtminstone på bilderna inte ut som att de har någon överföring. Rent principiellt går det nog att lura kameran genom att hålla fast avkännaren på kamerahuset i rätt läge, men det är kanske inte så praktiskt.
 
Jag tittade på några bilder på de senaste versionerna och de ser åtminstone på bilderna inte ut som att de har någon överföring. Rent principiellt går det nog att lura kameran genom att hålla fast avkännaren på kamerahuset i rätt läge, men det är kanske inte så praktiskt.
Jag hade i förväg läst tester om att Sigma 300 f2,8 APO DG HSM skulle fungera riktigt bra med telekonverter. Min Telekonverter är även den från Sigma med beteckning TC 1401. Jag förutsatte då att de skulle passa ihop när de kommer från samma fabrikat.

Jag kommer ha mycket nytta av mitt Sigma 300, men visst hade det varit en fördel att ibland kunna använda konverter till det för att kanske helt kunna ersätta mitt Sigma 150-600...
 

NoNic

Medlem
Jag hade i förväg läst tester om att Sigma 300 f2,8 APO DG HSM skulle fungera riktigt bra med telekonverter. Min Telekonverter är även den från Sigma med beteckning TC 1401. Jag förutsatte då att de skulle passa ihop när de kommer från samma fabrikat.

Jag kommer ha mycket nytta av mitt Sigma 300, men visst hade det varit en fördel att ibland kunna använda konverter till det för att kanske helt kunna ersätta mitt Sigma 150-600...
Tittar man på Sigma's sida ( https://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/accessories/tele-converter/ ) så står det om TC1401 "The SIGMA TELE CONVERTER is developed exclusively for the new lens lines".
Det finns även en tabell där som visar vilka objektiv som fungerar och det är uteslutande "Sports", "Contemporary" samt ett "Macro/Art".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade i förväg läst tester om att Sigma 300 f2,8 APO DG HSM skulle fungera riktigt bra med telekonverter. Min Telekonverter är även den från Sigma med beteckning TC 1401. Jag förutsatte då att de skulle passa ihop när de kommer från samma fabrikat.

Jag kommer ha mycket nytta av mitt Sigma 300, men visst hade det varit en fördel att ibland kunna använda konverter till det för att kanske helt kunna ersätta mitt Sigma 150-600...
Kruxet är väl att konvertern är nyare än objektivet och att Sigma bestämt sig för att ta bort överföringen då de nya objektiven inte har någon bländarring. De äldre konvertrarna har förstås piggen som ligger mot bländarringen och överför rörelsen till husets avkännare.

Om du tittar på den här äldre, så ser du en plastbit i en skåra som sticker upp, som nog saknas på din nya konverter:
https://www.photowarehouse.co.nz/assets/pi/i0/1005660.vdfRnDLJa5xHA7qBdVeTNIg.jpg
 
Kruxet är väl att konvertern är nyare än objektivet och att Sigma bestämt sig för att ta bort överföringen då de nya objektiven inte har någon bländarring. De äldre konvertrarna har förstås piggen som ligger mot bländarringen och överför rörelsen till husets avkännare.

Om du tittar på den här äldre, så ser du en plastbit i en skåra som sticker upp, som nog saknas på din nya konverter:
https://www.photowarehouse.co.nz/assets/pi/i0/1005660.vdfRnDLJa5xHA7qBdVeTNIg.jpg
Tack nu är jag med och förstår problemet. Innebär att jag får söka efter en äldre konverter samma passar till det objektivet. Gäller att inte förutsätta utan ta reda på fakta i förväg... ;)
 

NoNic

Medlem
Tack nu är jag med och förstår problemet. Innebär att jag får söka efter en äldre konverter samma passar till det objektivet. Gäller att inte förutsätta utan ta reda på fakta i förväg... ;)
Det är formodligen en "APO TELE CONVERTER 1.4x EX DG" du skall ha till ditt objektiv.
Kolla på kompabilitetslistan så att ditt objektiv finns med där.
Där ser du också om du får AF eller inte med konvertern.
 
ANNONS