Annons

Fota på hockeymatch: Försäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Badsalt

Ny medlem
Hej,

Som rubriken lyder så ska jag fota på en hockeymatch om ett par dagar och undrar hur och var jag kan försäkra kameran.
Det kan ju inträffa flertalet tråkiga saker på en hockeymatch, puckar som flyger in i kameran, man kan bli knuffad och tappa kameran eller skada den på annat sätt.

Har ni några tips på vart och hur jag försäkrar kameran får ni gärna svara nedan.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Några "tips" baserat på att jag personligen fotograferat 350+ hockeymatcher.

Om du står i fotobåset eller annan plats där du inte är skyddad av plexit.
Använd en hockeyhjälm. Har fått både puckar och klubbar i hjälmen.

Vid ett tillfälle träffade en klubba min hjälm så hårt att jag är tveksam till att jag överlevt utan den. (I bästa fall hade jag hamnat på sjukhuset med en riktigt kraftig hjärnskakning).
Om du inte använder slipade glasögon, så rekommenderar jag oslipade skyddsglasögon som är EU-godkända.
(Själv har jag slipade skydssglasögon).
(Det finns en händelse för några år sedan när en kvinnlig fotograf fick en puck i ögat och blev blind).

När spelet pågår. Titta aldrig någonsin bort från spelet och kolla på bilderna i kameran.

Använd helt manuell exponering. Histogrammet kommer pga isen att dra kraftigt åt "höger" dvs högdagerhållet. (Isens reflexer lurar kamerans inbyggda mätning. Oavsett mätmetod).
 
ANNONS