Annons

....och så blev jag omkulltjatad...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag har länge försökt att värja mig inför ett par bakanta till mig som skall gifta sig i sommar. De har vid ett flertal tillfällen uttryckt sin önskan om att jag skall fota dem på deras dag och även fota bruden innan för sk morgongåve-bilder.

Jag har försökt att på ett vänligt men relativt bestämt sätt försökt förklara att jag inte är riktigt rätt person att föreviga denna stora händelse då min erfarenhet av dylik fotografi är ytterst begränsad. Dessa argumenteringar har dock viftats bort mkt effektivt av bruden som man utan att överdriva kan kalla påstridig.

Idag dök hon på mig igen och denna gång orkade jag inte argumentera med henne längre och sa bara:

"Ok, jag gör väl det då. Men då får ni ta bilderna för vad de är sedan, jag lämnar inga som helst garantier och jag råder er ändock att leja en erfaren fotograf"

Svaret jag fick var som förväntat: "Det kommer säkert bli jättebra, du är så duktig såååå"...*suck*

Så nu sitter jag här och förbannar mig för att jag är så dålig på att säga ifrån på skarpen. Jag känner mig inte alls redo för att fotografera en sådan viktig händelse som ett bröllop.

Jag fick inte mkt information om var och hur de ville ha bilderna som, de visste knappt själva sa de, bara att "vi vill ha hunden med iaf"....enda fördelen med det är väl att jag kanske har en möjlighet att styra lite själv där, för att förenkla mitt jobb lite iaf.

Jag vet inte ens hur jag ska ta betalt som, jag känner på mig att de förväntar sig att det i princip inte ska kosta nästan ngt alls...


Jaja...nu har jag gnällt av mig iaf. Bröllopet ska ju inte gå av stapeln förräns den 27/7 så jag har ju några månader att gruva mig på :/


/Catherine - som måste lära sig att stå på sig
 

millimeter

Aktiv medlem
Sånt där skulle ge mig verklig ångest, och jag vill inte gå med ångest i tre månader, så jag skulle backa ur direkt. Det finns bara en person som kan göra det. Men å andra sidan kanske du klarar det galant, så att det inte är något att oroa sig för.

Men som sagt, att veta att om ett kvartal ska jag göra något ganska svårt som jag absolut inte vill och inte *egentligen* behöver skulle göra mig trött trött trött..
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
För ett och ett halvt år sedan var jag i samma sitts som du.

Jag förklarade också för dem att jag inte kunde lämna några garantier. Det var spännande och nervöst men det var riktigt kul att ha gjort det. Även om jag i efterhand känner att jag kunde ha gjort det annorlunda och bättre.

Du har gott om tid att förbereda dig, hitta inspiration i andras bilder och läsa på. Fundera ut en backupplan ifall det spöregnar och är solförmörkelse.

Tvivlar du, precis som jag gjorde, på din förmåga (MIN förmåga i mitt fall förståss), så kräv ingen betalning. Det kommer sannolikt att minska pressen en aning och de är ju ändå dina vänner, antar jag. Antagligen kommer de ändå att ersätta dina utlägg och kanske ge dig en present eller så. Jag fick en flaska whiskey trots att jag sagt att jag inte ville ha något förutom ersättning för mina utlägg (jag var ju också med och köpte bröllopspresent). BTW: jag dricker inte whiskey :).

Det är kul att fota bröllop. Man har gratis professionel makeup och motiven är tjusigt uppklädda.

Lycka till!
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Försök att få plåta på något bröllop där dom redan har anlitat en bröllopsfotograf innan du gör det på riktigt. Då kan du ju testa på det en gång utan att känna någon press alls. Bilderna kan du ju ge till brudparet gratis sen om du känner för det.
 

Eeros

Aktiv medlem
Catherine, jag vill säga precis som din väninna, "det blir nog bra". Jag har själv fotat på bekantas bröllop och endast tagit betalt för materialåtgången, film och utskrifter. Javisst, det blir billigt för brudparet, men ändå har jag inte ångrat det efteråt.

För precis som Richard sa, efteråt kommer man på en hel massa saker som man skulle ha kunnat göra bättre. Hade man inte fotograferat på brölloppet så skulle man inte ha kommit på de sakerna och mist ovärderlig utveckling, vars frukter kan användas även på andra områden, inte bara till bröllopsfotografering.

Ta det här som en utmaning, och efteråt, när du finner saker som du skulle ha kunnat göra bättre, gräm dig inte över dessa, utan lär dig utav det och lägg sakerna på minnet. Lycka till med fotograferandet!
 

kiora

Aktiv medlem
ajaj, jag känner med dig. Jag sitter nämligen i nästan samma sits.
Jag har tydligen blivit bortlovad som fotograf av min syster när en av hennes bekanta ska gifta sig.
Det känns väldigt konstigt och dessutom förväntas jag göra detta gratis. Jag har sagt ifrån men det verkar inte gå hem riktigt.

Men som Andreas säger, försök att plåta lite på ngt bröllop innan som träning.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det där med att provfota ett bröllop kan nog vara svårare att ordna än man kan tro.

Ordinarie fotografen vill nog helst jobba själv, då en viktig tillställning såsom ett bröllop är spännt att fota även för en erfaren fotograf.

Att hinna med att ta bilder på brudparet vid en separat tidpunkt kan också vara svårt då det är rackarns mycket som skall hinnas med under en bröllopsdag.

Se till att försöka fota många liknande bilder i andra sammanhang. Gärna där personerna har både svarta och vita kläder på sig, precis som ofta är fallet vid bröllop.

Vissa rekomenderar också att man repeterar med brudparet medan andra säger att man absolut inte skall göra det, då bilderna kan bli stela och det ser repeterat ut.

Se till att brudparet planerar in rejält med tid för bröllopsfotona. En timme är absolut på gränsen till för lite.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Tack för allt stöd och support!

Det är skönt att läsa era inlägg, det ger mig mkt stöd och jag tar till mig av alla råd som en svamp.

Att backa ur är inte att tänka på, nu har jag gett efter å då är det bara att bita ihop och försöka göra det bästa av situationen...och hoppas för allt vad som går att jag inte klantar mig allt för mkt.

Men tyvärr är det inte bara fotograferingen jag gruvar mig för, det är i lika stora mått fokmängden...*rys*....jag avskyr stora folksamlingar, å etter värre blir det om jag inte känner dessa människor. I detta läge så är det ju så illa att jag igentligen inte kan kalla dessa personer för mina vänner, de är i sak endast bekanta med mig...på långt håll dessutom.

Vi har träffats i samband med att de är vänner till hon som rår om hunden som är pappa till min hund....*ler snett*...så långsökt är det alltså. Jag har träffat bruden två ggr och brudgummen endast en ggn i samband med att jag fotograferade deras hund. Vi umgås inte alls i vanliga fall.

Jag ska göra mitt bästa för att genomföra detta och har jag tur så kanske jag till och med kan se tillbaka på det hela med glädje i framtiden..

Tack igen för att jag får vräka ur mig min ångest här och att ni orkar med att läsa och dessutom ge mig tröst & råd.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Folkmängden löser du genom att fota de viktigaste bröllopporträtten innan bröllopet och/eller på annan plats. Ju färre som lägger sig i desto bättre.

Är de bara ytligare bekanta, så gör det mindre ifall resultatet är suboptimalt. De jag fotade vid mitt första bröllop var också lite ytligare bekanta då vi umgåtts mest via gemensamma bekanta och lite gran därutöver därefter då vi har jämngamla barn och bor i samma stad.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
hmm...ja, det har du juh rätt i. Försöka få dem att lägga lite tid innan vigseln på lämplig plats där ingen lägger sig i :)

Inne i kyrkan lät det som om jag kunde slippa undan då hon sa: "jag vet ju att du inte gillar att gå in i kyrkor så...."

Så då kanske jag slipper det, en plåga mindre.. :)
 

Britt

Guest
Jag vet inte om min erfarenhet kan hjälpa dej eller inte, men här kommer den i alla fall :)

Min sambo blev ombedd att fota på 2 bröllop i somras, och jag var inte sen att fråga om jag också fick fota just för egen träning. Det var inga problem, och jag lärde mej massor.

Kan du släppa lite av pressen du sätter på dej själv, så kan du säkert ha väldigt roligt under tiden. Och du har ju faktiskt talat om för brudparet att du ÄR osäker och egentligen inte vill. Så då får de acceptera de bilder du lämnar ifrån dej. (De kommer naturligtvis att bli jättefina!)

Men en sak jag lärde mej i somras angående folksamlingar var, att "bakom kameran" är världens bästa ställe att gömma sej på. Du syns nästan inte bakom en kamera, folk lägger inte märke till dej alls, utan bryr sej bara om att le bländande leenden och dra in magen. (Ställer du in focus riktigt länge, kan vissa få en kul blå färg i ansiktet ;) )

Så fota du lugnt på, och se till att själv ha kul och exprimentera mycket med egna ideer. Ta massa bilder för ditt eget nöjes skull också, du behöver ju inte lämna ifrån dej alla.

Lycka till!

/B
 

Makten

Aktiv medlem
Att du inte känner folk skulle jag snarast se som en fördel faktiskt. Då "behöver" du inte stå och pladdra i timtal om massa skit du inte egentligen är intresserad av;-) Nej, istället har du gott om tid och rum att ta ögonblicksbilder på de andra, då de kommer att se dig som fotograf, inte bekant.
Själva de viktigaste bröllopsbilderna är nog vettigt att öva inför dock. Åk till platsen långt i förväg och kolla mijön t ex. Fundera på vilken tid bröllopet äger rum; hur kommer solen att stå? Hur ska du göra om det är sol, eller moln, eller regn? Bättre att ha några planer i bakfickan innan än att stå och behöva krysta fram något på plats, särskilt om du nu inte är så erfaren.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Fotografering under själva vigseln brukar vara rätt begränsat (se artikeln här på fotosidan om fotografering under kyrkliga sermonier). Det vanliga där brukar vara att någon sätter upp en videokamera som rullar + fotgrogafering i samband med in och utmarsch.
 

Anki1

Aktiv medlem
Jag fotade en arbetskamrats bröllop förra året. hade också sagt att jag inte var van ochhade aldrig fotat bröllop tidigare. Dock gick det hela mycket bra och jag var även med på middagen och festen så det blev många rullar tagna. Jag fotade mest utomhus och ett tips är då att ha med att lakan som bruden kan stå på, klänningen blir annars lätt smutsig. Kanske vill de även sitta påmarken och då är detta bra att ha. Jag hade 1,5 timme på mig och jag tyckte att det var ganska kort om tid. Jag önskar dig lycka till och tror du får riktigt kul.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Att reka platsen innan som ni säger allihop, är ett råd jag absolut skall ta till mig. Det känns nog bättre för mig och lugnar mig om jag har lite koll på vettiga platser i omgivningarna.

Att gömma mig bakom kameran i folksamlingen var ytterligare ett bra råd, tusen tack för det :)

Ja, det känns bättre redan nu, när jag fått gnöla av mig inför er. Och blir bilderna sedan skit så behöver jag ju inte ta betalt för dem heller...å jag hade ju dessutom varnat dem ;)
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Anki1 skrev:
Jag fotade mest utomhus och ett tips är då att ha med att lakan som bruden kan stå på, klänningen blir annars lätt smutsig. Kanske vill de även sitta påmarken och då är detta bra att ha.
Men hur bar du dig åt för att dölja lakanet i bilden då? Det blir väl inte så tjusigt med ett gammalt lakan med i bild direkt ;)
 

Anki1

Aktiv medlem
Nu hade jag ju tur att hon hade en lång klänning med lite släp, så det gick att gömma den under. Min "fotograf" jag hade på mitt eget bröllop gjorde så och jag tyckte det fungerade jättebra. ett litet tips bara. Jag var även och tittade på platen några gånger innan och hade funderat ut bra ställen att fotografera på tillsammans med brudparet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Cathrine: Min bror skall gifta sig i sommar...och vem var då den tilltänkta fotografen?

Ja, just det ja.. Nu har jag som tur två bröllop i ryggen så det känns väl ändå som ganska okej.


Repetera följande varje kväll innan du somnar:

Jag kan fotografera - jag är inte rädd....
Det blir bra - Jag kan det här

Om någon månad är du helt på det klara att detta är något helt naturligt...

Så.. då lämnar vi den diskussionen om du klarar av det eller ej (för det gör du) och så går vi in på mer handfast information.

Kolla på bröllopsfoton, anteckna poser och utsnitt. Lär dig dessa, ev. ha en liten lista med dig över dessa, så glömmer du inget. Glöm inte detaljbilder på ringarna, blommorna (även brudgummens).

Lite tekniska tips....
Håll dig i skuggan om möjligt.. Vit brudklänning i solsken i kombination med svart frack blir svårt. Glöm inte kolla exponeringen, klänningen skall (om den nu är vit) verkligen vara vit. Underexponerade bilder ger brus om man lyfter upp dem i efterhand, vilket syns direkt.

Skärbräda (modell plast) för bruden att stå på. Ev. vitt lakan som det redan sagts. Det gömmer du under brudens klänning.

Räkna en timmes tid för fotograferingen. Mycket tid går åt att förbereda vissa bilder.

Ska du ta vigselbilder, prata med prästen om var du kan stå och använd inte blixt. De flesta kyrkor är ljusa, och ISO 400-800 är inget problem om exponeringen är rätt eller tom lite (lite!) överexponerad.

När det gäller morgongåvobilder eller "secret box" (som tydligen är ett skyddat namn) så har jag inga tips alls, har inga erfarenheter, men det fixar du..det är ju "bara" vanliga porträtt. Kanske befintligt ljus genom ett fönster kan ge den lilla extra touchen. Lek med skuggor, det ska ju vara vackra bilder.

Lycka till och du...du kan detta..det blir bra :)
 
ANNONS