Annons

Hur stor softbox kan en Speedlight fylla ut vid porträttsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja vill TS övertrumfa solen så är det kört med en speedlight. Däremot räcker det med lite kreativitet för att komma en bra bit med speedlight och en 1m box även utomhus. Vissa bilder får du helt enkelt låta bli dock. En Godox ad200 är just därför en bra kompromiss mellan kraft och portabilitet även om den också är för klen i vissa sammanhang.
Det finns en Godox grupp på Facebook. Man ser att många nu kör med Godox AD600. Med en eller två sådana verkar man kunna övertrumfa även direkt solljus.

Fast AD600 är ganska stora och tunga.

Jag har Godox 860II och AD200. De är lätta att ta med.
Kan inte klara direkt solsken men skugga och skymning mm. fungerar ju bra
 

gamleJ

Aktiv medlem
Det finns en Godox grupp på Facebook. Man ser att många nu kör med Godox AD600. Med en eller två sådana verkar man kunna övertrumfa även direkt solljus.

Fast AD600 är ganska stora och tunga.

Jag har Godox 860II och AD200. De är lätta att ta med.
Kan inte klara direkt solsken men skugga och skymning mm. fungerar ju bra
Ja med ad600 blir det mer som att ta med studioblixtar ut. Ad200 fungerar fint för att jämna ut starka kontraster och ge blänk i ögat. Det är främst så jag tycker om att använda blixt utomhus. Vill jag ha kraft och ändå kunna fota med snabba tider plockar jag med mig min elb400 som ger betydligt mer ljus än blixtar med hss-teknik. I Sverige är det ju i normalfallet ganska få dagar med sol från klar himmel så jämfört med en Carlifornienbaserad fotograf kan vi hålla nere vikt och kostnad på blixtarna.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Här kommer ett exempel där bakgrunden är helt svart. Det är ju att tekniken ger en annan karaktär på ljuset som är grejen och att ljuset är mjukt men ändå med stora kontraster. Hade jag lyckats få modellen i samma position en längre stund hade jag låtit lite ljus reflekteras tillbaka på skuggsidan.

Bra att ha verktyg i lådan beroende på vad du vill ha fram är min poäng och så uppfattade jag min namne också. Sen råkar jag gilla även bakgrunden i hans bild och tycker den passar men det är ju av mindre intresse.

Det är en softbox på 1x1m ca 20-30 cm ifrån ansiktet i min bild för övrigt.
Bra bild som förmedlar en fin kontakt med din dotter (?). Jag gillar verkligen det där ljuset man får när man går nära med ljuskällan. Kanske inte rätt för kommersiella porträtt, men för eget arbete.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Och för att knyta an till ämnet för tråden: Vad har du för ljuskälla i boxen?

Fin bild föresten. Båda Jonasarnas bilder är åt det håll jag just nu håller på att öva för att få fram.
När du går nära med ljuskällan så gör det stor skillnad att flytta den bakåt och framåt bara ett par centimeter. Också vinkeln har stor inverkan på resultatet.

Det gäller att ha lite tålamod för att det ska fungera som du vill.

Det är lätt att hamna i ett läge där allt ser dåligt ut och då kan det vara en bra ide att flytta ljuskällan bakåt och ta några lite mer konventionella bilder så att inte modellen börjar "zoona ut".
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det är väl mest porträtt på anställda för firmor som fortfarande ger pengar.

Lite kreativitet med gel på blixtarna kan pigga upp ibland :) och så kan det förstärkas eller minskas i ps.

Jag fotar mest för nöjes skull så jag behöver inte tänka så mycket på vad som ger pengar utan mer vad jag själv gillar.
Jag fotograferar också mest för nöjes skull. Det är min fru som drar in pengar på fotografering och jag hjälper henne då och då. Det blir en blandning av uppdrag, allt från porträtt, arkitektur för kataloger och internet och utbildning.

Utomhus händer det att jag använder ett 1/2 CTO gel för att få ett varmare subjekt och lite kallare bakgrund. Jag har prövat olika färger i studio och det är nog inte mig tekopp.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag fotograferar också mest för nöjes skull. Det är min fru som drar in pengar på fotografering och jag hjälper henne då och då. Det blir en blandning av uppdrag, allt från porträtt, arkitektur för kataloger och internet och utbildning.

Utomhus händer det att jag använder ett 1/2 CTO gel för att få ett varmare subjekt och lite kallare bakgrund. Jag har prövat olika färger i studio och det är nog inte mig tekopp.
Skönt att ha kvar foto som hobby och något lustfyllt i livet. Jag får möjlighet till lite uppdrag med jämna mellanrum men tackar oftast nej. Har jag gjort samma sak tidigare med gott resultat blir det jobb och inte nöje i mitt tycke. Fota barn i studio är ett sådant exempel. Det gör jag bara om kompisar eller kollegor frågar numera.

Jag tycker också det är svårt att få till något som sticker ut lite extra med färggel. Ser lite snygga exempel från andra ibland men behöver testa mer. CTO och CTB använder jag en del, framförallt CTB.
 
ANNONS