Annons

Fågeltele till M43

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffan

Aktiv medlem
Hej på er!

Står i valet och kvalet mellan Olympus 300/4 och Panasonic 200/2.8

Erfarenheter och synpunkter?


Undrar
Staffan
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har inte använt något av de objektiven, men på APS-C använder jag 400mm för fågelfoto och det räcker inte alltid till. Jag har aldrig suttit i ett gömsle utan jagar fåglarna till fots, vilket förstås spelar roll. :)

400mm på APS-C motsvarar ungefär 300mm på m4/3, vilket talar för Olympusobjektivet, men jag har för mig att Panasonicobjektivet kommer med en extender vilket utjämnar skillnaden. Försök hitta tester av den optiska prestandan med och utan extender. Om man sitter i ett gömsle kanske man vill ha kortare än 300mm.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
TS har skapat 2 trådar - en under Olympus och en under Panasonic. Kanske bäst att ta bort en av dem annars blir det parallella diskussioner.
 

Staffan

Aktiv medlem
Jag har inte använt något av de objektiven, men på APS-C använder jag 400mm för fågelfoto och det räcker inte alltid till. Jag har aldrig suttit i ett gömsle utan jagar fåglarna till fots, vilket förstås spelar roll. :)

400mm på APS-C motsvarar ungefär 300mm på m4/3, vilket talar för Olympusobjektivet, men jag har för mig att Panasonicobjektivet kommer med en extender vilket utjämnar skillnaden. Försök hitta tester av den optiska prestandan med och utan extender. Om man sitter i ett gömsle kanske man vill ha kortare än 300mm.
Jag plåtar också till fots och ibland med stativ och du har ju rätt i att det är bra med hyfsad brännvidd. Tyvärr lite ont om bra tester med mätdata.
 

mmakr

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Panasonicobjektivet men till Olympushus fungerar 300mm utmärkt för fågelfotografering. Det finns också en bra konverter. Objektivet har också bra närgräns. Med ett Olympushus kan du också använda det för focusstacking av t.ex insekter om de sitter alldeles stilla. Optiskt är det utmärkt och tillsammans med IBIS är bildstabiliseringen på topp. . Mvh Åke
 

Staffan

Aktiv medlem
Tack för alla tips !

Jag är nu stolt ägare till ett Oly 300/4 och återkommer med bilder om jag kan göra objektivet rättvisa. Tror fortfarande att Pana 200 också kan vara ett bra val.

Staffan
 
ANNONS