Annons

Pentax K-5 vs Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Då K5 nu ligger i ett mycket bra pris som ny skulle jag personligen satsa på nyköp. Om du går på att köpa en beganad Nikon skulle jag först läsa tråden "bedragare på Blocket" som finns här i forumet. Detta om du inte till 100% är säker på säljaren.
Instämmer till fullo med K-5 i det här fallet och nyköp. Med tanke på priset kolla på K-5+18-55+55-200 allt WR via www.cameranu.nl det var snorbilligt där nyss om man kollar på vad man får för pengarna. K-30 skulle jag inte överväga i nuläget med det bra priset på K-5. D u är det samma sensor i dem så några mirakel med bildkvaliteten lär inte ha skett. K-5 är en mer gedigen kamera än k-30. Jag tycker Nikon och Canon är jättebra om man siktar in sig på proffsigare objektiv, men inte i det här fallet.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Det som också är för att köpa Pentax är att jag nu sitter på ett 70-300 Sigma objektiv som skulle passa till K-5an från min K-x.
Var och kände på D7000 idag, och jag kan tveklöst säga att den sitter som en smäck i handen.. tyvärr. Dem hade inte inne K-5an så fick aldrig känna på den. Men måtten är ganska samma på dom båda så det är nog ganska snarlikt.
H-vete va svårt det ska vara då.. Men ni som röstat hittills har alla hellre valt att köpa en ny K-5a, kanske helt enkelt får bli så.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Visserligen kör jag Nikon men om jag inte hade någon kamera skulle jag köpa PENTAX K-5. Dom bilder jag sett tagna med K-5 imponerar med färger och kontrast, mycket mer än Nikon D7000........................sorry D7000 ägare.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Vad jag kan läsa mig till då jag själv inte för tillfället har möjlighet att prova dem båda är att Nikon presterar bättre på bildkvalitén? Tänkte på det senaste inlägget här där du säger tvärtom?

En annan sak är, om man kollar på t.ex. bildstabilisator och sådant så har Pentax det i huset. Har Nikon bildstabilisator eller finns det endast i objektiven? Vilket man isf måste kolla upp före köp av objektiv och liknande?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tänk på en sak: det finns en liten skillnad till K-5ans fördel med brus i JPEG på väldigt höga ISO men skillnaden är inte stor. I råformat är de i stort sett samma (samma sensor). Bildkvalitet tycker jag inte skulle vara avgörande åt något håll. Heller inte ett billigt Sigma 70-300. Det är de andra egenskaperna som nog är mer relevanta: vädertätning (K-5 med WR objektiv endast dock), pris (fördel K-5), grepp och ergonomi (smaksak), störst tillgång till speciella och proffsobjektiv (fördel Nikon), ljusmätning ffa med blixt (fördel Nikon), HDR i kameran (K-5 dock begränsat och bara JPEG förstås).
 

Leifson

Aktiv medlem
En annan sak är, om man kollar på t.ex. bildstabilisator och sådant så har Pentax det i huset. Har Nikon bildstabilisator eller finns det endast i objektiven?
Nikon kameror har inte nån bildstabilisering i huset utan förlitar sig på att det finns i objektivet. Det är enligt mig ett stort plus för Pentax, eftersom du får bildstabilisering oavsett objektiv, även "gamla".
Prisskillanden på objektiven är även en faktor för den med begränsad budget. Det verkar skilja drygt 1000kr mellan samma objektiv med resp utan bildstabilisering.
Vad jag har läst är det rent funktionellt inte nån skillnad på hur bra de stabiliserar, men om du har det inbyggt i objektivet ser du effekten direkt i sökaren.
 

phool

Aktiv medlem
Köp ingen av dom! Gör som jag, gör rätt :) lägg en order på en k-01 med nya 40/2.8 pannkakan :) 6890:- med 32gb minne på CP. Visst du får ingen sökare, men sökarna i D7000 och K5 är inget att ha i alla fall =P plus att du får peaking och världens fulaste kamera, det kan inte många skryta om.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Missade att skriva om den viktiga skillnaden. Tack. Bildstab i objektivet är ffa en fördel med längre och tyngre telen då man dels får en stab sökarbild och dels blir den något effektivare då hävarmen mellan rörelsen och stab stället ligger närmre - lägre amplitud att korrigera. Med ett lätt 70-300 är det tveksamt om skillnaden mellan stab sätten spelar någon roll. Däremot behövs då inköp av ett stab teleobjektiv till Nikon och deras 55-300 är dyrare än TS Sigma och Tamrons och Sigmas bildstab 70-300 är visserligen skarpare än den billiga Sigma 70-300 utan stab men kostar också ett par tusen mer.
 

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag har en D7000. Till kamerans stora fördel - förutom det läckra dynamiska omfånget - hör just att den är så lättanvänd, tycker jag. Problemen med att hitta rätt i menysystemet kan man skippa helt eftersom den sista menyfliken är Min meny - där kan man lägga in de kommandon man vill ha i den ordning man vill ha dem.

Autofokusen lämpar sig inte för filmning. Vid filmning (och foto i live view) används kontrastbaserad AF som alltid jagar fram-tillbaks-fram för att sätta skärpan. Inte snyggt på film.

Så vitt jag vet använder Pentax samma sensor som D7000 i en eller flera av sina motsvarande kameror - och deras autofokus och lågljusegenskaper kan till och med vara snäppet bättre. Kolla test på en bra sajt som dpreview.com.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Har helt glömt bort tråden här då jag faktiskt gått och köpt mig en kamera!
Det blev en...... Nikon D7000! Vilken kamera vill jag tillägga, har ett 35 mm 1,8G och kittele 18-105 och är väldigt nöjd med båda och gillar att man kan zooma det där lilla extra utan att behöva byta objektiv! Kameran levererar helt enkelt! Tänkte bara att jag skulle meddela det till er här eftersom ni säkert suttit och väntat med spänning länge nog ;)
Tack för alla tips än en gång!
Peace out, Oskar.
 
ANNONS