Annons

Någon som varit med om? Fel på kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en fundering över ett problem jag fått med min Nikon D90. Då och då dyker det upp "Error" på toppskärmen, och då går det inte att fota. Man måste då ta ut batteriet, och sen sätta tillbaka det, för att sedan testa igen. Oftast går det att ta kort då, ibland bara ett eller ett fåtal innan det dyker upp igen, ibland fungerar det felfritt hela resten av dagen.

När problemet dök upp var jag i Holland, och då återkom det väldigt ofta. Nu kommer det då och då, såklart när man mest behöver kameran... Det händer inte alltid alltså, men är väldigt irriterande och jobbigt att inte kunna lita på att den fungerar.

Är det batteriet det är fel på eller kameran?

Jag är inte beredd att lägga mycket pengar på att laga kameran då den har några år på nacken, utan är inne på att skaffa en ny. Men är det ett enkelt problem som fixas billigt och lätt är det lika bra att fixa upp den så att jag har den också. Bara att låta dem se om det är något fel på kameran kostar ju, så har någon varit med om liknande och vet om det är enkelt/svårt att fixa hör jag det gärna. Vad tror ni?
 

frwe

Aktiv medlem
Sitter samma objektiv på hela tiden? Om du har, prova med ett annat objektiv och se om problemet dyker upp då också. Det är inte ovanligt att kontakterna mellan kamera och objektiv behöver rengöras. /Frode
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag hade samma fel på min D90, redan när den var sprillans ny. Köpte kameran på fredagen, skulle på bröllop dagen efter (ej som fotograf) men redan mitt första foto av brudparet, när de passerade i kyrkan, misslyckades.

Mitt objektiv är 18-105 som var "paketobjektivet".

Har fått förklarat för mig att eftersom detta är ett "billigt" objektiv så har det ingen metallring i foten utan endast ett metallstift som ger elektrisk kontakt med kamerans metallring. Se till att detta stift (som sitter i höjd med "VR2-knappen") är väl rengjort liksom metallringen på kameran. Även om du har ett annat objektiv så kan problemet vara detsamma.
 

Mountainlund

Aktiv medlem
Jag fick error ibland med mitt 18-135 som också har plastbajonett. Prova rengöra kontakterna. Har du något annat objektiv du kan prova med och se om du får samma fel?
 
Tack för alla tips! Ska absolut testa att rengöra. Jag har inte funderat på om det kan vara objektivet, då jag har flera objektiv jag byter mellan, men efter närmare eftertanke har jag inte bytt objektiv mycket(alls?) sen det här började.
Supertack för länken - helt perfekt! Nu har jag mycket saker att prova med. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Det har nog knappast att göra med vilket material som bajonett fattningen är gjort av. men som alla andra säger, prova rengöra kontakterna både i huset och på objektivet, samt läs denna artikel om just det felet.
En plastbajonett slits lättare ner såpass mycket att kontakterna kan börja glappa...
 
ANNONS