Annons

Vad gäller vid publicering/användning av foton?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att det är väldigt svårt att få klarhet i vad som gäller för publicering av bilder på andra människor, eller deras egendom.

Vad gäller om jag som privatperson:
Publicerar egentagen bild på någon annan person på min fotohemsida?
Publicerar egentagen bild på en persons egendom (i detta fall hund) på min hemsida?
Kan jag använda dessa bilder för att göra reklam/annonsera?
Spelar det roll vart bilden är tagen, om det är på ett evenemang/tävling, på stan, i skogen?

Kan jag publicera bilder på min hemsida som varit beställningsjobb? Ex från ett event som jag blev "anlitad" att fota på?
Kan jag använda dessa och göra reklam/annonsera?

Gäller samma regler för dessa frågor om jag istället för att fota som privatperson skulle ha företag?
Gäller samma regler eller är det annorlunda om jag skulle publicera bilderna på min förenings hemsida och/eller använda bilderna till att göra annonser/reklam/broschyrer till föreningen?

I dagsläget vågar jag inte använda bilder utan tillåtelse, men nu är jag på gång med en fotohemsida som jag även ska ha när jag startar mitt företag. De flesta bilderna jag tar blir från hundtävlingar, där det helt enkelt är omöjligt att fråga varenda människa om lov (både publik, domare, tävlande och tävlandes hund kan komma med på bild). Men även bilder från allt möjligt, som event jag fotar på, på stan etcetera. Men jag vill med gott samvete kunna publicera bilder utan att vara rädd för att bli anmäld..

Jag har försökt läsa mig till information, (bland annat här http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt) , men tycker ändå att det inte är helt tydligt vad som gäller.

Förlåt för långt inlägg.
Tack på förhand! /Rebecca
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Har försökt att läsa på om detta och detta är vad jag kommit fram tlll:

1. Du får inte publicera en bild på en sida som är byggd i kommersiellt ändamål utan tillstånd från den som är avbildad.

2. Ang hundar/egendom så vet jag inte.

3. Du får ej använda bilder på personer i reklam ( kommersiellt syfte ) utan tillstånd

4. Du äger bilderna ( om du inte avtalat bort alla rättigheter till kunden ) dock så gäller samma sak som punk 1.

5. Du får publicera bilder på vem du vill ( så länge det inte kan räknas som kränkande ) på privata sidor som inte är kommmersiella, tex facebook, twitter, egen hemsidan.

Det står MASSOR om detta här på fotosidan där du kan läsa dig till det mesta. Men vad jag förstått ang avbildandet av människor så gäller:

Du får publicera bilden så länge det inte är en kommersiell sida ( tex reklam för dig som fotograf där du säljer tjänster ). Samma sak gäller reklam ( du måste ha tillstånd av den avbildade ).

Därför så är det bra att skriva avtal med modeller innan man fotar. Modellavtal hittar du på nätet som är gratis.
Tror inte att det ska vara något problem att lägga upp djur, byggnader m.m. men är inte 110% säker.

För mer info sök här på forumet.

Mvh Torbjörn
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du får publicera alla bilder, så länge de inte är kränkande.

Två undantag:

1. En näringsidkare som publicerar bilder i marknadsföringssyfte måste ha tillstånd av avbildade personer.

2. Om du tagit bilder på uppdrag av någon annan kan ert avtal förhindra dig att publicera bilderna.
 

afe

Aktiv medlem
Ett tillägg till Erlands svar är att du får inte använda porträttbilder du gjort på beställning för marknadsföring utan överenskommelse med beställaren.

Bilder som innehåller varumärken kan också vara problematiska att använda i reklamsammanhang, men jag är osäker på hur svensk lag hanterar det. Ska bilderna säljas till en bildbyrå (för reklambruk) är de väldigt kinkiga med sådant.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett tillägg till Erlands svar är att du får inte använda porträttbilder du gjort på beställning för marknadsföring utan överenskommelse med beställaren.
Beställda porträttbilder får du inte publicera öht utan beställarens medgivande. Det är bland annat det punkt 2 handlar om.
 
ANNONS