Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd vid köp av fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag är i planerna på att börja med studiofoto. Det jag främst kommer fota är hundar och människor.

Det känns som en hel djungel att hitta rätt. Vad man absolut behöver, vad som är bra att ha etcetera. Är det någon som är insatt som kan hjälpa mig med något grundkit man klarar sig på ett tag?

Det finns ju många färdiga kit. Är något av de här bra tillexempel? https://www.vidaxl.se/c/1262/ljussattning-och-studio#p=2

Jag har varit sugen på studiofoto i minst 2 år nu men har inte lyckats bli klokare och studio har därför fått vänta. Är nu dock riktigt sugen på att starta upp på riktigt.

Ett plus är om det är hyfsat enkelt att dra med sig..

Tack på förhand!
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Det finns många variabler...

Hur stor studio har du? Det har betydelse beroende på hur starka blixtarna ska vara..

Vilka slags foton hade du tänkt dig? Spelar roll vilken ljusformare du ska investera i (softbox, paraply, beutydish)

Ska du fota i rörelse? Snabb blixttid för att frysa rörelser på blixten..

Vad har du för budget?

Mvh Torbjörn
 
Hej.

Det finns många variabler...

Hur stor studio har du? Det har betydelse beroende på hur starka blixtarna ska vara..

Vilka slags foton hade du tänkt dig? Spelar roll vilken ljusformare du ska investera i (softbox, paraply, beutydish)

Ska du fota i rörelse? Snabb blixttid för att frysa rörelser på blixten..

Vad har du för budget?

Mvh Torbjörn
Hej! Jag förstår att jag utelämnade en hel del.
Inte alls särskilt stor, typ minimiavstånd för att få med människor och hundar i bild. Det är att plocka fram den i hemmet som kommer ske oftast, bor i en etta.
Samt ta med, men då tror jag inte heller utrymme alltid är särskilt stort.

Slags, främst porträtt på hundar och människor. Vilka olika sorters foton tänker du att det finns?

Gärna i rörelse, både för att jag tycker att det är intressant att experimentera med och för att hundar och barn inte alltid sitter så stilla..

Budgeten är inte särskilt stor. Kommer önska det som en del i födelsedagspresent, men är beredd på att gå in med pengar själv också. Är dock student så en förmögenhet kan jag inte gå in med. Inte mer än några tusen i början för ett kit man klarar sig på (och är nöjd med), och sen får det bli till att bygga på med bättre grejer om behovet finns. De kit man hittar för runt 2000-3000:- (t.ex. kaffebrus har ju det samt de jag länkade) känns ju helt okej prismässigt, men vill ju bli nöjd också.

Kommer inte kunna få det helt mörkt i lägenheten, så att det är ok trots att ljus släpps in behövs. Går det tom att hitta ett kit man kan fota både inom- och utomhus med?
 

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Inte för att vara elak på något sätt. Men jag tycker att du ska gå upp på youtube och kolla runt på filmer från kelby, andorama mm. för att först förstå vad du kan göra och hur studioblixtar fungerar.

Gällande att det inte kommer att vara mörkt i rummet förstod jag inte. Om du ställer in kameran manuellt (som du i stort sett måste när du fotar med studioblixtar) på tex 125 sek, f8, iso 100 och tar ett kort så blir ett ljust rum helt svart på bilden.



Läs på lite ang olika ljusformare och titta på instruktionsfilmer om studiofoton/studio blixtar. Det tar inte lång tid innan du kan börja få en uppfattning om hur det fungerar i praktiken.

Om du inte ska köra med ljusmätare så kan det vara bra att lära sig histogramet och hur det fungerar.

Mvh Torbjörn
 

Mwd

Aktiv medlem
Det finns massor skrivet om detta här på forumet i olika trådar.
Köp blixtar av bra märke som du kan bygga på med tillbehör allteftersom du utvecklar dig.
Köp inte för starka.
Jag impulsköpte ett paket på fotomässan med blixtar fr Elinchrome på 400 ws. De är på tok för starka för mina behov. De fungerar inte inomhus i ett vanligt rum.
Jag ville fotograferar stilleben och liknande.
Jag kör med inställningsljuset i stället. Det fungerar bra faktiskt.

Lycka till.

// Mats W
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag har själv köpt ett "startkit" på Photax.se med två st studioblixtar, två st paraplyer och två stativ.
visico VL-200 heter blixtarna. kostar 2990kr

funkar riktigt bra tycker jag och dom är inte för starka så dom passar bra i små utrymmen.

har även köpt en hopfällbar bakgrund på 150x200cm vilket kan va bra och ha till porträtt :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Mitt förslag är att du siktar på Yougno blixtar, alltså ett antal vanliga kamerablixtar o radiotrigger till dem. Tror det finns en variant idag med inbyggd radiotrigger o då räcker det att du köper en sändare till kameran.
Finns en sida som heter ngt i stil med strobist som skall vara mycket informativ i ämnet.

Det blir litet,
transportabelt,
billigt,
enkelt skalbart-bara o köpa en blixt till.

Du får inget modelljus.
 
ANNONS