Annons

Backup av bilddatabas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en bilddatabas som just nu är på lite över 2 tb (över 200.000 bilder)

Har fram tills nu använt manuell backup, dvs kopiera över filer osv.
Problemet är att det är bökigt att hålla reda filer i gamla mappar som ändras (ibland går jag tillbaka och redigerar någon gammal bild, gör en ny variant eller liknande)

Hur "bra" är Windows 10's inbyggda backup program?

Har en Seagate-disk som backup (Kopplas in då och då och låses in mellan gångerna för säkerhets skull) och finns något program på den.
Är detta att föredra?

Andra alternativ som är bra och gärna gratis?


/Jocce
 

Lennart E

Medlem
Backupp

Finns ett litet program som jag tycker är bra och ganska enkelt att använda, och det är gratis och laddas ner från Microsoft. Det går att ställa så att det bara kopierar det som är ändrat och inte det som är orört. Har för mig att det ligger i storleksordningen på ca 10 Mb eller något åt det hållet. Går även att schemalägga med Win10 om man vill det. Fungerar väldigt bra och är ganska enkelt.
Länk till download på Microsoft följer här. Sync Toy heter det och finns som 32 bitars och 64 bitars program. Gör först en undersökning av vilka filer som kan kopieras sen väljer man själv vilka man vill kopiera.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155
 
Syncback finns det en programvara som heter. Körde gratisversionen länge innan jag köpte en pro-licens. Anledningen till att jag köpte den var för att man kunde köra backup till onedrive med den. Annars funkade gratisversionen utmärkt.
Finns en hel del inställningar man kan göra för att passa ens behov. Finns säkert flera program som funkar bra men jag hade inget behov av andra sedan jag började använda det.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Problem som kan lösas

Finns ett litet program som jag tycker är bra och ganska enkelt att använda, och det är gratis och laddas ner från Microsoft. Det går att ställa så att det bara kopierar det som är ändrat och inte det som är orört. Har för mig att det ligger i storleksordningen på ca 10 Mb eller något åt det hållet. Går även att schemalägga med Win10 om man vill det. Fungerar väldigt bra och är ganska enkelt.
Länk till download på Microsoft följer här. Sync Toy heter det och finns som 32 bitars och 64 bitars program. Gör först en undersökning av vilka filer som kan kopieras sen väljer man själv vilka man vill kopiera.

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=15155
Programmet är egentligen inte för W10 och det kan tydligen vara svårt att installera det. Men om du söker på google får du upp träffar långt upp i listan som berättar om hur det kan installeras även på w10 och det ska tydligen fungera lika bra då. Kör själv synctoy på w7 och det är riktigt bra.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Har en bilddatabas som just nu är på lite över 2 tb (över 200.000 bilder)

Har fram tills nu använt manuell backup, dvs kopiera över filer osv.
Problemet är att det är bökigt att hålla reda filer i gamla mappar som ändras (ibland går jag tillbaka och redigerar någon gammal bild, gör en ny variant eller liknande)

Hur "bra" är Windows 10's inbyggda backup program?

Har en Seagate-disk som backup (Kopplas in då och då och låses in mellan gångerna för säkerhets skull) och finns något program på den.
Är detta att föredra?

Andra alternativ som är bra och gärna gratis?


/Jocce
Vad kör du för bildredigeringsprogram? Blir det nya varianter bland dina orginalfiler, menar du?

/Lars
 

Ventures

Aktiv medlem
Har en bilddatabas som just nu är på lite över 2 tb (över 200.000 bilder)

Har fram tills nu använt manuell backup, dvs kopiera över filer osv.
Problemet är att det är bökigt att hålla reda filer i gamla mappar som ändras (ibland går jag tillbaka och redigerar någon gammal bild, gör en ny variant eller liknande)

/Jocce
Det är därför lightroom är fiffigt då redigeringarna inte påverkar originalfilerna utan består av instruktioner i katalogfilen. Det är bara när man raderar eller lägger till nya filer som filkatalogerna ändras. Nya varianter är "virtuella" kopior.
 

Jocce

Aktiv medlem
Vad kör du för bildredigeringsprogram? Blir det nya varianter bland dina orginalfiler, menar du?

/Lars
Camera Raw eller Photoshop.

Originalfilerna orörda, men t.ex. läggs det till saker i XMP-filerna (fler sparade "snapshots" t.ex.) och om jag sparar ut nya varianter så sparar jag dessa i originalmapparna.


/Jocce
 

Jocce

Aktiv medlem
Det är därför lightroom är fiffigt då redigeringarna inte påverkar originalfilerna utan består av instruktioner i katalogfilen. Det är bara när man raderar eller lägger till nya filer som filkatalogerna ändras. Nya varianter är "virtuella" kopior.
Se mitt inlägg ovan.



/Jocce
 

RaKö

Medlem
Pröva Beyond Compare?

Det låter som du skulle behöva ett backupprogram, typ CrashPlan (fast det är inte gratis längre).
Om du vill hålla på manuellt så kanske ett program som Beyond Compare skulle funka för dig. Du kan ta upp två mappar sida vid sida och programmet visar tydligt vilka filer och underkataloger som inte är lika.
Det har en massa funktioner, bl a att synka två mappar.
 

Lennart E

Medlem
Programmet är egentligen inte för W10 och det kan tydligen vara svårt att installera det. Men om du söker på google får du upp träffar långt upp i listan som berättar om hur det kan installeras även på w10 och det ska tydligen fungera lika bra då. Kör själv synctoy på w7 och det är riktigt bra.
Har två datorer , en bärbar med W10 Home versionen ( hå hå ja ja) och en fast med W10 Pro versionen ( något mindre dålig) och det gick alldeles utmärkt att installera på båda två. Hade W7 pro där det också fungerade alldeles utmärkt innan jag var dum nog att nergradera till W10.
 

AFJ

Aktiv medlem
Windows inbyggda program för backup tycker jag tyvärr är rätt klumpigt.

Ett alternativ är att använda Windows inbyggda kommando - ROBOCOPY

Gör så här:

Plugga in din USB-disk

Starta Anteckningar

Skriv in följande kommando på en rad

ROBOCOPY C:\Users\Anders\Pictures \MinBackup\Bilder /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /LOG:\Kopieringslog.txt /TEE

Modifiera sökvägen så att det passar din situation. Du kan ju t ex börja med att skapa en testmapp och lägga några hundra bilder där så att du ser hur det funkar. Då kan kommandot se ut så här:

ROBOCOPY C:\Test \MinBackup\Bilder /MIR /A-:HS /DCOPY:T /R:0 /W:0 /LOG:\Kopieringslog.txt /TEE

Edit: Kopiera texten så blir det enklare att få till rätt med mellanslagen

Spara nu filen i roten på din USB-disk. När du sparar från anteckingar, välj "spara som" och ändra filformat till "Alla filtyper" och ge filen ett namn med filändelsen "bat", t ex "MinKopiering.bat"

Prova att det funkar genom att dubbelklicka MinKopiering.bat. Du bör då se att "DOS-fönster" som bläddrar förbi och du kommer att få en text-fil på USB-disken som visar vad som har kopierats.

OBS! Om du har flera TB så kommer den första kopieringen ta väldigt lång tid, vid efterföljande kopieringar så kopieras bara ändrade filer.

OBS! Detta är en "basic" form av kopiering och har ingen versionshantering. Skulle du t ex av misstag radera några originalfiler och du sedan kör den här kopieringen så raderas det även på kopian (som med alla synkning). Om du läser på lite om ROBOCOPY så ser du vilka ytterligare växlar man kan använda (t ex inte synka utan bara kopiera).

Inte så svårt att använda som det kanske verkar.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft Synctoy på w7 dator. Jag tycker det fungerade bra.
Har nu uppgraderat till en ny dator med W10. Jag har tyvärr kommit in i en tråkig loop när jag ska installera Synctoy. När jag kör installations filen kommer ett meddelande att man skall installera "NET Framework version 2" samt en länk till https://dotnet.microsoft.com/.
Hur jag än letar där så finns inte NET Framework version 2.

Jag har googlat och hittat en möjlig fix Microsofts forum

"Control Panel -> Programs and Features -> Turn Windows Features On or Off

Select .Net Framework 3.5 to install. Then install SyncToy 2.1 as usual."

Dock hittar jag inte den möjligheten i min version av Win 10.
Kontrollpanelen ser inte som förr. Någon som har något tips?

Kan också tänka mig andra alternativ än Synctoy
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det är lite tråkigt att läsa om besvär med SyncToy och W10. Som tur är kör jag W7 och SyncToy på två backupdiskar som jag använder växelvis.

Nu hjälper inte detta TS men jag vill bara framhålla en av de största fördelarna med SyncToy men som kanske finns i andra program också, nämligen backupens filformat.

För länge sedan använde jag ett backupprogram som kopierade till en backuppfil. Denna gick sedan att återläsa vid ett eventuellt haveri genom att använda backupprogrammets restorefunktion. Det lät ju bra tills man stod där med en kraschad hårddisk och skulle göra den där restoren. Var fanns programmet då? Jo på den kraschade disken. Säkerligen också på någon diskett någonstans.

Med SyncToy får man en backup som ser ut precis som det man gjort back up av och kan användas direkt genom att koppla in disken. Superenkelt och mycket praktiskt tycker jag. Jag behöver inte tänka på att spara ett program, hoppas på att backupen gjorts rätt osv. Med SyncToy kan jag när som helst titta på mina filer som finns på backupdisken och kontrollera att det ser rätt ut.
 

Falumas

Aktiv medlem
Både Windows och OS/X har bra backup-program numera. I Windows aktiverar du file history på biblioteket med dina bilder och ställer in att Windows skall spara din file history någon annanstans än på datorn (NAS/USB-disk/Annan dator). OS/X har liknande funktion.
Därefter kan du när du är ansluten till din backup högerklicka valfri fil på din vanliga dator du vill återställa och välja datumet du vill ha tillbaka den till.

Synctoy etc är dåliga på att på ett platssparande sätt spara ett flertal olika versioner av en och samma fil. Då har man oftast bara en version (från senaste synkronisationen) att återgå till, det är inte allt för ovanligt att fel sker i tidigare skeden så att man behöver gå mer än en version tillbaka.

Jag har ett NAS hemma som jag kör Windows file history till, sedan syncar jag hela till ett annat NAS tusentals km bort.

Ett annat alternativ är att spara sin backup i molnet och har man riktigt stora mängder bilder så hjälper det stackare som mig att köpa nya objektiv. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag är lite skeptisk till fiffiga program som gör backup och kör därför manuell filkopiering, dvs kopierar hela bildmappen till backupdisken, istället.
Det fanns smarta backupprogram för disketter som sedan inte funkade för att återläsa filerna bara ett par windowsversioner senare därav "misstron" mot backupprogram. Hur verifierar man att programmet gjort jobbet med ett par hundra tusen filer? Filhanteraren protesterar om någon fil är korrupt och man kontrollerar att antalet filer och storlek överenskommer på både original- och backupdisk. Jag har tittat på synktoy som verkade bra men...
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Med Synctoy upplevde jag att jag hade kontroll på vilka filer och mappar som uppdaterades var.
Med Windows har jag jätteproblem på jobbet. Ibland kommer jag åt de olika diskarna lokalt ibland inte. I Citrix lösningen hittar jag dem. Men lokalt har inte vår it support lyckats lösa varför mapparna är tillgängliga ibland och ibland inte. Det verkar hända massor med saker i bakgrunden som är svåra att spåra.

Vill ha ett enkelt program som jag begriper med Synctoys funktioner.
 

HaraldN

Aktiv medlem
Lösningen med ROBOCOPY som nämns ovan använde jag framgångsrikt för backuper så länge jag körde Windows. Det gör helt enkelt en spegling av dina mappar till backupen (om du gör rätt inställningar), så i princip blir det som du gör idag, fast automatiserat.

Idag kör jag motsvarande lösning på Mac.

Jag föredrar det framför mer avancerade backup-program (med versionshantering etc.) då det känns mer robust.
 

PMD

Aktiv medlem
OBS! Detta är en "basic" form av kopiering och har ingen versionshantering. Skulle du t ex av misstag radera några originalfiler och du sedan kör den här kopieringen så raderas det även på kopian (som med alla synkning).
Yep. Man bör skilja på synkronisering av mappar och backup av data.

Om man bara synkroniserar mappar och råkar ta bort en fil av misstag så går det ju, som AFJ skrev, aldrig att få tillbaka den så fort man har gjort en synkronisering.

Att återskapa av misstag borttagna filer är nog det jag har haft mest nytta av när det gäller backuper.

Så jag tycker att alla program som bara ser till att två mappar innehåller samma saker går helt bort i detta sammanhang. Jag kör Mac så jag använder Time Machine. Windows-programmet File History fungerar på liknande sätt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tänk på att synkning inte är en backup. Det kan kännas enkelt och tryggt men om grundfilen är skadad flyttar man bara skadan med synken och plötsligt står man utan fungerande filer. Utan möjlighet att backa till en fungerande revision.

Det är också vida skillnad på bilddatabas och bilder i sig.
Bilder kan i sig kopieras rakt av.

Inte alla databaser trivs med att man helt sonika kopierar mapparna som innehåller databasen utan ska backupen utföras korrekt, så måste en export/backup ske på det sätt just den databasen kräver.
 
ANNONS