Annons

När bör man kalla sig yrkesfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Har samma erfarenhet som dig Terje.
[...]
Min erfarenhet är nästan precis tvärtom.
Jag sitter vid fotbollsplan med stor kamera och vitt objektiv. Folk är övertygade om att det är mitt yrke. När jag förklarar att det är ren och skär hobby för nöjes skull blir de väldigt konfunderade. Närapå tvivlande.
 

snap01

Aktiv medlem
Varför skulle man springa runt och säga att man är yrkesfotograf? Nej, jag är nog större anhängare att hålla en låg profil. Åtminstone störs jag då mindre när jag koncentrerar mig på att fotografera.

/Terje
det var just det jag skrev att man inte GÖR. Att du håller låg profil? håller nog inte riktigt med där.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är svårt att få fram en tydlig definition... Ofta när jag är ute och fotograferar möter man nyfikna personer. Beroende på graden av ”imponerande” utrustning så får jag ibland frågan om jag har fotograferingen som yrke. Säger jag ”ja” så leder det nästan alltid till en av två följdfrågor: Vilken tidning kommer du ifrån, eller så frågar de var jag har min studio/ateljé. Så de flesta förknippar yrkesfotograf med antingen tidningsfotograf eller studio-/ateljéfotograf.

Säger jag då att jag bara fotograferar skuggorna på trädstammarna för att jag gillar ljuset, tittar många på mig som om jag kommer från en annan planet...

Med åren har jag lärt mig att direkt säga ”amatör” och kommer då undan många följdfrågor. Om då personen inte redan vet vem jag är, då är det kört...... ;)

/Terje
men rent krasst sätt så stämmer väl amatör eller frilans eller fotograf in på dig? eftersom du inte har din huvudsakliga inkomst från fotograferingen? Och då lägger jag inte något värde i hur duktig man anser sig/ eller är på att fotografera. Jag ska vara ärlig o säga att jag tror att det ytterst svårt att kunna få ihop en affärsplan som håller på det du fotograferar du skulle behöva bredda dig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Jag ska vara ärlig o säga att jag tror att det ytterst svårt att kunna få ihop en affärsplan som håller på det du fotograferar du skulle behöva bredda dig.
Det beror väl på hur man gör sin affärsplan.

Att fotografera och sälja bilder via utställningar och bildbyråer är ju bara ett sätt att tjäna pengar.

Att ta bilder som används i utbildningar och workshops ett helt annat. För detta behöver man ju faktiskt inte ens sina egna bilder.
 

snap01

Aktiv medlem
Det beror väl på hur man gör sin affärsplan.

Att fotografera och sälja bilder via utställningar och bildbyråer är ju bara ett sätt att tjäna pengar.

Att ta bilder som används i utbildningar och workshops ett helt annat. För detta behöver man ju faktiskt inte ens sina egna bilder.
hur man gör den?
ett är att den måste fungera att man drar in tillräckligt för att kunna leva på sin affärsplan.
 

Terje H

Aktiv medlem
det var just det jag skrev att man inte GÖR. Att du håller låg profil? håller nog inte riktigt med där.
Själv håller jag en låg profil, men blir omtalad och omnämnd ofta - oftast utan att jag bett om det. Jag marknadsför mig aldrig, kontaktar aldrig media och letar aldrig kunder. Har en blogg, där jag är aktiv. Publicerar bilder på Instagram och ett Facebookkonto som många andra. That’s it!

Jag är dessutom relativt inaktiv även på Fotosidan, men det skapas tråder som jag inte bett om.

Men jag besvarar frågor och möter påståenden, vilket inte är så onaturligt.

Jag är dessutom mycket restriktiv med att lämna information om vad jag gör och planerar framöver.

Om jag anses vara yrkesfotograf eller inte, har ingen betydelse för mig. Jag gör det jag gör, som jag alltid gjort.

Behöver jag lära mig något, då gör jag det.
 

Terje H

Aktiv medlem
men rent krasst sätt så stämmer väl amatör eller frilans eller fotograf in på dig? eftersom du inte har din huvudsakliga inkomst från fotograferingen? Och då lägger jag inte något värde i hur duktig man anser sig/ eller är på att fotografera. Jag ska vara ärlig o säga att jag tror att det ytterst svårt att kunna få ihop en affärsplan som håller på det du fotograferar du skulle behöva bredda dig.
Jag har hållit på som jag gör sedan 1983, så jag tycker det fungerat rätt så bra.

Självklart vet jag vad affärsplan är.

Bredda mig? Varför då, tycker jag är vansinnigt bred redan: fotografering av allt i naturen med tydlig profil, kan undervisa, kan skriva, kan föreläsa, kan layout. Med mera.

Göra mer säljbara bilder? Bilderna säljer ju redan.

Och det jag inte kan, lär jag mig - eller så tackar jag nej.

Så gör jag, medan andra gör på sitt sätt. Vilket är bra för alla.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Vi kan ta ett aktuellt exempel: Jag gjorde en bild på en koltrast genom ett fönster med reflektioner i svartvitt 1986 som jag valde ut att illustrera en artikel på min blogg. En bild bland många andra, aktuell då jag kort innan hade skannat in den. Flera här på Fotosidan började tvivla på att det var en enkelexponering och man drog igång ”stora apparaten” än en gång. Min artikel på bloggen blev plötsligt omskriven i nyhetsfältet på Fotosidan (utan att jag bett om det). Bilden är ingen dubbelexponering (trots att flera är övertygade att den är det) - så plötsligt har bilden från 1986 blivit en bild i ropet (med ett rätt högt värde) på grund av detta.

Jag hade inte bett om uppmärksamheten, annat än att skriva en artikel på min blogg (en artikel som numera haft mer än 50 000 läsare).

/Terje

PS! Har 867 vänner på min privata Facebook (ej offentlig) och 462 följare på Instagram - så ingen kan säga att jag är någon större uppmärksamhetssökare.
 

snap01

Aktiv medlem
Ordet yrke verkar ursprungligen betyda arbete, en form av ordet yrka som då betydde arbeta.

I en lite modernare tappning är betydelsen ändrad till näringsgren eller befattning (för livsuppehälle)

http://runeberg.org/svetym/1274.html

Jag kan tycka att ditt arbete med att skapa (och sälja) bilder av rymdlandskap bäst sorteras under konstnärsyrket, och då borde du kanske kalla dig bildkonstnär.

Om du åtar dig uppdrag att fotografera bröllop så borde du de gångerna kalla dig bröllopsfotograf.

Branschen för fotografyrken är nog för bred att ett ord som yrkesfotograf isolerat ska få en meningsfull betydelse.
Men som någon skrev tidigt i tråden. Ordet fotograf funkar bra i rätt sammanhang:

Vernissage i Gula Villan
Fotograf Stefan ställer ut sina senaste bilder på fantastiska rymdlandskap

Vernissage i Blå Hallen
Bildkonstnär Stefan ställer ut sina senaste fotografier av fantastiska rymdlandskap

Vernissage i Gröna Paviljongen
Yrkesfotograf Stefan stället ut sina senaste verk med fantastiska rymdlandskap

varför är det så svårt för dig att förstå?
om man lever på fotografin så är man yrkesfotograf. Oavsett om jag fotar bröllop o skulle kunna kalla mig bröllopsfotograf så är jag fortfarande yrkesfototograf så länge jag har min största inkomst från mitt fotograferande.
 

iSolen.se

Guest
Vi kan ta ett aktuellt exempel: Jag gjorde en bild på en koltrast genom ett fönster med reflektioner i svartvitt 1986 som jag valde ut att illustrera en artikel på min blogg. En bild bland många andra, aktuell då jag kort innan hade skannat in den. Flera här på Fotosidan började tvivla på att det var en enkelexponering och man drog igång ”stora apparaten” än en gång. Min artikel på bloggen blev plötsligt omskriven i nyhetsfältet på Fotosidan (utan att jag bett om det). Bilden är ingen dubbelexponering (trots att flera är övertygade att den är det) - så plötsligt har bilden från 1986 blivit en bild i ropet (med ett rätt högt värde) på grund av detta.

Jag hade inte bett om uppmärksamheten, annat än att skriva en artikel på min blogg (en artikel som numera haft mer än 50 000 läsare).

/Terje
Om du menar mig så har jag aldrig dragit igång något apparat, jag utryckte mitt tvivel endast i FS-forum där du själv var med. Förra "apparaten" deltog jag inte i, visste inte vem du var då.

För övrigt fick du artikelupmärksamheten först, och efteråt när din återkomst diskutterats ett tag, uppmärksammades egendomligheterna med koltrastbilden.

Kul att bilden gett dig gratisreklam eller kanske t o m försäljningar.
 

Terje H

Aktiv medlem
Om du menar mig så har jag aldrig dragit igång något apparat, jag utryckte mitt tvivel endast i FS-forum där du själv var med. Förra "apparaten" deltog jag inte i, visste inte vem du var då.

För övrigt fick du artikelupmärksamheten först, och efteråt när din återkomst diskutterats ett tag, uppmärksammades egendomligheterna med koltrastbilden.

Kul att bilden gett dig gratisreklam eller kanske t o m försäljningar.
Helt rätt att artikeln uppmärksammades först! Sedan drog ditt ifrågasättande igång en stor apparat, med liknelser mot 2011 från flera.

/Terje
 

iSolen.se

Guest
Helt rätt att artikeln uppmärksammades först! Sedan drog ditt ifrågasättande igång en stor apparat, med liknelser mot 2011 från flera.

/Terje
Du får nog definiera "stor apparat". Du menar tråddiskussionen? Vad jag vet spreds diskussionen inte vidare till andra media, i alla fall inte något som jag såg, du får berätta. Om 2011, jag var som sagt inte med då.
 

Terje H

Aktiv medlem
Du får nog definiera "stor apparat". Du menar tråddiskussionen? Vad jag vet spreds diskussionen inte vidare till andra media, i alla fall inte något som jag såg, du får berätta. Om 2011, jag var som sagt inte med då.
Att specifisera är onödigt; men tråd plus kommentarer till nyhetsartikel här på Fotosidan, stort antal läsare på bloggartikeln, telefonsamtal, mejl mm. Utan att detaljera ytterligare.
 

iSolen.se

Guest
Att specifisera är onödigt; men tråd plus kommentarer till nyhetsartikel här på Fotosidan, stort antal läsare på bloggartikeln, telefonsamtal, mejl mm. Utan att detaljera ytterligare.
Jag har varken ringt dig eller kommenterat på din blogg och vet ingen annan (FS-tråddeltagare) som gjort det heller. Var det media som ringde?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
varför är det så svårt för dig att förstå?
om man lever på fotografin så är man yrkesfotograf. Oavsett om jag fotar bröllop o skulle kunna kalla mig bröllopsfotograf så är jag fortfarande yrkesfototograf så länge jag har min största inkomst från mitt fotograferande.
Svårt att förstå har jag inte. Inte den här gången. Den som har till yrke att trycka på knappen är yrkesfotograf. Men frågan är ju när man bör kalla sig det
 

iSolen.se

Guest
Svårt att förstå har jag inte. Inte den här gången. Den som har till yrke att trycka på knappen är yrkesfotograf. Men frågan är ju när man bör kalla sig det
Aldrig, man presenterar sig som fotograf.
Folk frågar om man är fotograf.
Någon gång frågas det om man jobbar som fotograf och var.
Oftare frågar folk vad grejerna kostar.
 

martinot

Aktiv medlem
Precis. Det är en märklig (men tydligen ganska spridd) missuppfattning att frilans skulle motsvara "halvprofessionell".

T ex är jag själv sedan några år tillbaka frilansjournalist. Att jag har valt att - efter åtskilliga decennier i yrket - inte längre ha någon fast anställning innebär förstås inte att jag har slutat vara "yrkesjournalist" eller att jag skulle ha blivit mindre professionell.
Jo, det är en god poäng och påpekande. Har ju lite av dubbla betydelser, även om den ovan nog är den formellt helt korrekta.
 

martinot

Aktiv medlem
Klart att jag är snickare när jag sysslar med snickeri. Jag gör det inte yrkesmässigt, men snickare är beteckningen på den som snickrar oavsett om pengar är inblandade eller inte.
Håller inte med.

Jag kallar mig inte snickare för att jag snickrar någon gång på fritiden. Jag kallar mig inte heller för varvsarbetare när jag arbetar på min båt på en marina/varv. Jag kallar mig inte doktor eller sköterska när jag plåstrar om en skadad.

Men andra kan säkert titulera sig på alternativa sätt. Helt Ok för mig.
 
ANNONS