Annons

Ska införskaffa min första systemkamera, fast i djungeln! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ro.Lj

Medlem
Hej!

Jag tänkte införskaffa min första systemkamera nu. Har bara fotat med mobil och kompaktkamera tidigare.
Saken är att fast jag nördat ner mig ordentligt kan jag inte bestämma mig.

  • - Jag har inga problem med att köpa en begagnad.
  • - Jag vill inte lägga mer än ca 4-5k.
  • - Min pappa har 5 olika EF-objektiv (aps-c) till hans canon 40d som jag har tänkt använda (han fotar aldrig längre) så objektiv har jag så jag klarar mig.
  • - Jag är ute efter en canon.
  • - Jag har fastnat för att vilja kunna ta bra bilder på natthimlen och vintergatan bl.a så bra brusreducering är viktigt!

Det finns för många att välja mellan..

Kan någon peka på enskilda modeller istället för att rekommendera flera då beslutsångesten redan är på topp :D

Tack på förhand!
 

Erik X

Aktiv medlem
Vill du ha maximal ljuskänslighet så är det fullformat som gäller. Då blir valet mycket enklare (men tyvärr dyrare). :-D Och användning av billiga EF-S objektiv faller bort..
Om du tänker fotografera med långa brännvidder så är det mycket värt att ha en kamera med "AFMA" (Autofocus Micro Adjustment) så att man själv kan korrigera fokusfel som man kan råka ut för, speciellt med objektiv av andra fabrikat. AFMA finns bara på Canons ensiffriga och vissa tvåsiffriga (tror det var 70D som var överhoppad men resten har..). Kolla upp!
Slutligen så måste man bestämma hur avancerad autofokus man behöver, de dyraste modellerna är bäst.
Glömde vikt/bärbarhetsaspekten; jag skulle gärna vilja ha en 1D med tanke på snabb AF, serietagning mm men förutom priset så anser jag att den är för stor att släpa med ut i skogen.. Så jag fotar med en 5D3, känns helt rätt för min del! :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]- Min pappa har 5 olika EF-objektiv (aps-c) till hans canon 40d som jag har tänkt använda (han fotar aldrig längre) så objektiv har jag så jag klarar mig.[...]!
Menar du EF eller menar du EF-S?

EF-S fungerar bara på APS-C, medan EF även funkar på fullformat.

Varför börjar du inte med att låna pappas kamerahus också. Då kan du börja utvärdera vad du anser att bristerna är och kravspecen på din nya (begagnade) växer fram efterhand.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan du tänka dig att ha en adapter mellan hus och pappas objektiv?
I sådant fall tror jag en begagnad m50 ger mest för pengarna. Spegellöst gör att du inte behöver kunna microjustera af. Du får också en sen generation gällande sensor som i Canonvärlden är ganska ok. Övriga specar är också bra. Negativt är batteritiden men med några extra batterier fungerar det nog. Såg en idag för 4000kr. Det är ett litet hus som blir lite krampaktigt att hålla med ef-s optik men det är modernt med bra sensor och en hel del lullull.
 

Ro.Lj

Medlem
Vill du ha maximal ljuskänslighet så är det fullformat som gäller. Då blir valet mycket enklare (men tyvärr dyrare). :-D Och användning av billiga EF-S objektiv faller bort..
Om du tänker fotografera med långa brännvidder så är det mycket värt att ha en kamera med "AFMA" (Autofocus Micro Adjustment) så att man själv kan korrigera fokusfel som man kan råka ut för, speciellt med objektiv av andra fabrikat. AFMA finns bara på Canons ensiffriga och vissa tvåsiffriga (tror det var 70D som var överhoppad men resten har..). Kolla upp!
Slutligen så måste man bestämma hur avancerad autofokus man behöver, de dyraste modellerna är bäst.
Glömde vikt/bärbarhetsaspekten; jag skulle gärna vilja ha en 1D med tanke på snabb AF, serietagning mm men förutom priset så anser jag att den är för stor att släpa med ut i skogen.. Så jag fotar med en 5D3, känns helt rätt för min del! :)
Tack för svar!
Ja fullformat är ju såklart det jag helst vill ha men som insteg blir det lite för dyrt. Framförallt med objektiven.
Otympligheten är inte det viktiga här :)
 

Ro.Lj

Medlem
Menar du EF eller menar du EF-S?

EF-S fungerar bara på APS-C, medan EF även funkar på fullformat.

Varför börjar du inte med att låna pappas kamerahus också. Då kan du börja utvärdera vad du anser att bristerna är och kravspecen på din nya (begagnade) växer fram efterhand.
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om dem är ef eller ef-s. Vet bara att han hade dem till en 40D. Men misstänker att det är ef-s då ef är klart dyrare!
 

Ro.Lj

Medlem
Kan du tänka dig att ha en adapter mellan hus och pappas objektiv?
I sådant fall tror jag en begagnad m50 ger mest för pengarna. Spegellöst gör att du inte behöver kunna microjustera af. Du får också en sen generation gällande sensor som i Canonvärlden är ganska ok. Övriga specar är också bra. Negativt är batteritiden men med några extra batterier fungerar det nog. Såg en idag för 4000kr. Det är ett litet hus som blir lite krampaktigt att hålla med ef-s optik men det är modernt med bra sensor och en hel del lullull.
Hmm ja, jag vill helst hålla mig borta från spegellöst då batteritiden blir klart sämre (även om det inte är hela världen) men jag har också rätt stora händer så en dslr blir klart bättre för mig att hålla i.
 

apersson850

Aktiv medlem
Finns inte denna 40D kvar, då?
Inte för att dess egenskaper på höga ISO är att jämföra med dagens kameror, men den duger ju utmärkt till att känna sig för med. Även om det är tolv år sedan den introducerades nu.
Min fungerar precis som när den var ny fortfarande.
 

Ro.Lj

Medlem
Finns inte denna 40D kvar, då?
Inte för att dess egenskaper på höga ISO är att jämföra med dagens kameror, men den duger ju utmärkt till att känna sig för med. Även om det är tolv år sedan den introducerades nu.
Min fungerar precis som när den var ny fortfarande.
Jo pappas 40D finns kvar, men nu bor vi inte ens i samma stad och skulle han behöva den någon gång så blir det lite meckigt :)

Plus att jag vill ha en egen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är nattfoto viktigt kan antingen ljusstark optik och/eller större sensor vara värt att köpa. Man behöver inte den vassaste AF för detta så en 6D (fullformat) räcker gott. Dessa kan ju även köpas begsgnade hos t ex Mattssons i Lund eller Scandinavian Photo med garanti för 4-5000kr. Man kan starta med en 50/1,8 som beg hamnar på en 500kr. För astrofoto kan du fundera på en beg Samyang 14/2,8 för ett par tusen max. 6D är lite nyare än 5D II och den första 5D så har lite bättre brusegenskaper.

Ett annat alternativ är en beg 70D för sådär 3000kr beg (APS-C) med en ljusstark vidvinkelzoom för stjärnfoto t ex Tokina 11-16/2,8. Har dock dålig koll på astigmatism och coma med denna.
 

rronnbac

Aktiv medlem
En begagnad 6D är det bästa Canon-hus du kan få i den prisklassen för lågljusfoto. Runt 5000 är ett rimligt pris.
 

Ro.Lj

Medlem
Är nattfoto viktigt kan antingen ljusstark optik och/eller större sensor vara värt att köpa. Man behöver inte den vassaste AF för detta så en 6D (fullformat) räcker gott. Dessa kan ju även köpas begsgnade hos t ex Mattssons i Lund eller Scandinavian Photo med garanti för 4-5000kr. Man kan starta med en 50/1,8 som beg hamnar på en 500kr. För astrofoto kan du fundera på en beg Samyang 14/2,8 för ett par tusen max. 6D är lite nyare än 5D II och den första 5D så har lite bättre brusegenskaper.

Ett annat alternativ är en beg 70D för sådär 3000kr beg (APS-C) med en ljusstark vidvinkelzoom för stjärnfoto t ex Tokina 11-16/2,8. Har dock dålig koll på astigmatism och coma med denna.
Jo jag har kollat väldigt mycket på 6D, det som är nackdelen med FF är ju då att objektiven blir så j*vla dyra och jag kan inte låna några av farsans objektiv. Men sen visst, jag kommer till att äga 1-2 objektiv (för min nivå/typ av fotografering).
Ska fota stjärnhimlen och något porträtt/natur då och då. Då behöver jag inte ha en uppsjö av objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo jag har kollat väldigt mycket på 6D, det som är nackdelen med FF är ju då att objektiven blir så j*vla dyra och jag kan inte låna några av farsans objektiv. Men sen visst, jag kommer till att äga 1-2 objektiv (för min nivå/typ av fotografering).
Ska fota stjärnhimlen och något porträtt/natur då och då. Då behöver jag inte ha en uppsjö av objektiv.
Fast hade han inte något 70-200? Dessa är ju för FF också. Sedan är alla FF objektiv långt ifrån dyra t ex finns hur många som helst icke-L fasta objektiv liksom 70-200/4 L utan IS och flera normalzoomar som inte är L objektiv som hamnar runt tusenlappen. Begagnade är flera L-zoomar inte så dyra inkl 70-200/4L men även 17-40/4 L (3000kr) och 24-105/4 L IS (3500kr).

Fast det var mest att du pratade om astrofoto som fick mig att föreslå FF. För mycket annat duger APS-C utmärkt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo jag har kollat väldigt mycket på 6D, det som är nackdelen med FF är ju då att objektiven blir så j*vla dyra och jag kan inte låna några av farsans objektiv. Men sen visst, jag kommer till att äga 1-2 objektiv (för min nivå/typ av fotografering).
Ska fota stjärnhimlen och något porträtt/natur då och då. Då behöver jag inte ha en uppsjö av objektiv.
Som påpekats, det 70-200:a som farsan har är sannolikt EF. Det finns ju en chans att även makrot är det och kanske ytterligare något objektiv. Så kolla upp det först innan du bestämmer dig för fullformat eller aps-c.
 

klintan74

Aktiv medlem
Tycker du ska satsa på en begagnad Canon 6d och ett begagnat samyang 14mm. Då har du en riktigt bra setup för nattfoto. Har använt den kombon tidigare och det blir riktigt bra. Sen komplettera med annat objektiv när du har råd.
 

PMD

Aktiv medlem
Om du tänker fotografera med långa brännvidder så är det mycket värt att ha en kamera med "AFMA" (Autofocus Micro Adjustment) så att man själv kan korrigera fokusfel som man kan råka ut för, speciellt med objektiv av andra fabrikat. AFMA finns bara på Canons ensiffriga och vissa tvåsiffriga (tror det var 70D som var överhoppad men resten har..).
EOS 50D är den första två siffriga som har det. 60D har det inte, men från och med 70D finns det igen.
 

martley

Aktiv medlem
Det där med att EF-objektiv skulle vara dyra kan väl diskuteras. Ett Canon EF 50/1,8 STM kostar knappt 1300 Kr. EF 75-300, en något äldre modell utan IS, kan man få för 2600., och vi pratar fortfarande nya prylar. Begagnat beror på skick, men är billigare förstås.
Men som sagts, låna den där 40D:an ett litet tag, om inte annat för att få en referensram. Det är en modell med några år på nacken, men den fungerar säkert bra fortfarande, och om farsan skulle få ett förnyat fotointresse och sakna sitt kamerahus så är det ju ett väldigt bra svepskäl för honom att köpa nåt nytt :)

Det där med att låna några objektiv för "han har ju så många" ställer jag mig lite tveksam till. Man vet aldrig i förväg vilket objektiv man behöver i den uppkommande situationen och vilket man kan klara sig utan, såvida man inte har flera med liknande brännvidder och ljusstyrka.
 
ANNONS