Annons

Slutartider och bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Hej.

Jag tycker det pratas allt för mycket om slutartider och bländare. Det viktigaste är att kunna behärska ljuset, för det är allt vad foto handlar om "LJUS".
Först så kanske man ska välja vilken mätmetod som ska användas. Jag har alltid föredragit spotmätning. Flersonsmätning lurar kameran i dom flesta fallen tycker jag. Man bör även veta hur det fungerar att ljusmäta. Kanske mot ett gråkort eller mot något som motsvarar det.
Sedan bör man tänka på hur man vill framställa bilen i bilden.
ska den se rullande (hjul som snurrar) ut eller vill man att den ska se ut som den står stilla. Rullande bil så brukar jag inte använda mig av högre slutare än 1/125. Men vill man som i tidigare inlägg att bilen ska stå helt "still" så kan man använda sig av slutare 1/500 eller högre. Bländare kan vara allt ifrån F5.6 eller upp till F22
Efter detta är det dax att kolla så att rätt iso väljs så att man får en slutare samt bländare som stämmer med ljusmätningen.
Som avslutning är det alltid trevligt med rätt vitbalans vilken ofta fungerar bra med auto men manuellt kan vara att föredra.
Efter detta så har man ofta en färdig JPG bild att använda sig av.
Angående mätmetod så fungerar det likadant ovasett bild som ska tas. Det behöver inte bara vara bilar som ska plåtas.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Ett tips är att gå olika fotoutbildningar eller dylikt.

Mvh
MaxG
 

tompa86

Aktiv medlem
Hej.

Jag tycker det pratas allt för mycket om slutartider och bländare. Det viktigaste är att kunna behärska ljuset, för det är allt vad foto handlar om "LJUS".
Först så kanske man ska välja vilken mätmetod som ska användas. Jag har alltid föredragit spotmätning. Flersonsmätning lurar kameran i dom flesta fallen tycker jag. Man bör även veta hur det fungerar att ljusmäta. Kanske mot ett gråkort eller mot något som motsvarar det.
Sedan bör man tänka på hur man vill framställa bilen i bilden.
ska den se rullande (hjul som snurrar) ut eller vill man att den ska se ut som den står stilla. Rullande bil så brukar jag inte använda mig av högre slutare än 1/125. Men vill man som i tidigare inlägg att bilen ska stå helt "still" så kan man använda sig av slutare 1/500 eller högre. Bländare kan vara allt ifrån F5.6 eller upp till F22
Efter detta är det dax att kolla så att rätt iso väljs så att man får en slutare samt bländare som stämmer med ljusmätningen.
Som avslutning är det alltid trevligt med rätt vitbalans vilken ofta fungerar bra med auto men manuellt kan vara att föredra.
Efter detta så har man ofta en färdig JPG bild att använda sig av.
Angående mätmetod så fungerar det likadant ovasett bild som ska tas. Det behöver inte bara vara bilar som ska plåtas.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Ett tips är att gå olika fotoutbildningar eller dylikt.

Mvh
MaxG
Själv så fotar man i Raw dom flesta gångerna så vitbalansen behöver inte stämma jättebra då det går att fixa till i efterhand :)
 

ibbe76

Aktiv medlem
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Ett tips är att gå olika fotoutbildningar eller dylikt.

Mvh
MaxG
Är ljuset konstant och inte växlar förmycket mellan moln och sol
så använder jag nog helmanuelt mest av den anlendningen för man står oftas så man får huvudljuset eller helljuset rätt in i objektivet och då underexponerar kameran.
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Är ljuset konstant och inte växlar förmycket mellan moln och sol
så använder jag nog helmanuelt mest av den anlendningen för man står oftas så man får huvudljuset eller helljuset rätt in i objektivet och då underexponerar kameran.
Mycket klokt.
Ett tillägg är att köra det första fotot mot ett gråkort.Förutsättningen är att du enkelt kan ställa vitbalans och div andra saker om du har en bild med den infon och sedan kopierar infon i PS till dom andra bilderna.
Även om man behärskar kameran till 60-70% och tekinken till 80% så är det alltid bra att ta med instruktionsboken till kamera och blixt i ryggan.

Kanske skulle vi dra ihop en lördag-söndag vid någon av landets tävlingsbanor och dela lite erfarenheter mm. Köra lite workshop mm.

Intressant?

Mvh
MaxG
 

Prebbe

Aktiv medlem
Hej.

Jag tycker det pratas allt för mycket om slutartider och bländare. Det viktigaste är att kunna behärska ljuset, för det är allt vad foto handlar om "LJUS".

MaxG
Jag håller helt med ovanstående, jag tycker tex att bländaren är helt överskattad. Jag använder aldrig den.
 

iqdrickaback

Avslutat medlemskap
Hej . Någon som vet något om Sony Cybershot DSC H20 och vilka slutartider man ska ha på en sådan för att slippa suudiga bilder när man fotar objekt i rörelse ? . Problemet är att det inte står 1/50 -1/500 utan bara 30 40 50 60 och för varje tryck upp eller ner blir bilden antingen mörkare eller ljusare. Är något fel eller är det jag som gör fel? Jag är inte så hemma på kamera inställningar nämligen . Vill ju kunna andvända kameran nu när man gjort av med över 3000 för att köpa den . Eller är det motivinställningarna som är fel kanske ?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Svårt att säga, men att panorera fungerar även på kompaktkameror även om det är svårare. Stor fet EOS 3 och 70-200 f/4 gör det enkelt - lilla kompakten gör det svårt, men det går faktist även om den är för lätt för att gör rörelsen smidig. Ett gott råd är att åka till en plats nära en motorväg (akta bara så att du inte skrämmer folk - förlåt till dem jag skrämt genom åren...) och testa till dess det funkar. Om du äger en bönpåse med stativgänga så skruva fast den under kameran så går det lättare (iaf för en stofil som mig).

En övningsbild:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3158900409/
platsen går att finna om man klickar rätt och det är en mycket bra plats - jag lovar!
 
ANNONS