Annons

Varning för förfalskad CS4 på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Ha, ha, rickard e ju ett troll av första graden, går ni på så enkla flamebaits?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Frågan är väl om ps har rätt pris? Jämför med Windows 7 som är en betydligt mer avancerad mjukvara men ändå kostar en bråkdel.
Precis!

Det har ju å andra sidan en större kundgrupp, men om Adobe hade haft ett vettigt pris från början hade de nog haft en betydligt större kundgrupp än de har.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ha, ha, rickard e ju ett troll av första graden, går ni på så enkla flamebaits?
Hmm... Går du på Adobes marknadsföring att det skulle vara synd om dem?

De skrattar åt dig fattar du väl? Först blåser de dig, sen försvarar du dem offentligt! Tror du jag är ett troll?
 

ArneB

Aktiv medlem
Vem har sagt att priset på en produkt är en linjär funktion av produktionskostnaden?

Priset sätts utifrån vad marknaden uppfattar som "rätt" pris. Alla företag jagar kostnader i tillverkningen, oavsett bransch. Det görs inte primärt för att sänka priserna utan för att uppnå bättre avkastning. Det har dominerat mediarapporteringen under många år. Har ni missat det?

Försäljningsvolymen påverkas av priset, problemet för varje marknadsavdelning är att hitta "rätt" pris. Produktionskostnaden ska natruligtvis täckas, men är inte den avgörande parametern vid prissättning.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Förstår ni sambandet, inte mellan tillgång och efterfrågan, utan mellan tillverkning/utvecklingsskostnad och pris?
Jag förstår att du inte tycker produkten är värd vad tillverkaren vill ha betalt för att låta dig använda den, i det här fallet. Jag argumenterar inte mot det i sak, men din jämförelse mellan en produkt som utvecklats av en löst sammansatt grupp människor för att det roat dem och en annan av ett företag med inte bara en avdelning kodslavar som ska ha betalt utan även andra anställda som till exempel en marknadsavdelning som skall motivera det höga priset för de tilltänkta konsumenterna, haltar betänkligt.

Lösningen är väl i sig rätt enkel, ifall inte folk betalade den hutlösa summan den kostar skulle inte produkten kunna säljas till det priset. Nu gör ju tydligen tillräckligt många det, så det som återstår för oss andra är att endera begå ett brott och använda programmet utan att betala för det - eller hitta ett annat som vi är villiga att betala priset för. GIMP är ju ett bra alternativ som jag ser det.

Att å andra sidan försöka försvara sitt handlande om man väljer det förstnämda med att produkten säljs till vad man anser vara ockerpris är bara ett sätt att döva sitt förmodligen dåliga samvete.
 

Gården

Aktiv medlem
Det är rätt svårt att rättfärdiga piratkopiering i de flesta fallen även om det såklart går.

Vad som däremot är helt omöjligt är att rättfärdiga är att Adobe stjäl 10 000 kr för varje ex sitt program.

Vad gäller stöld av kamera vs piratkopiering, så är kameran en fysisk produkt som först utvecklats av ett företag, sedan byggts på fabriker av avlönad personal av svindyra material som magnesium för att sedan skeppas ut över världen till återförsäljare som säljer kamerorna. Alla ska överleva och tjäna pengar.

Programmet ska bara utvecklas och sedan distribueras över internet, ändå kostar programmet 70-80% av vad kameran kostar. Förstår ni inte hur Adobe skrattar åt er, och ändå försvarar ni att man köper deras produkter?

Och sen har dom mage att ta tusentals kronor mer här i Sverige än tex USA. För samma program på samma språk (Engelska) Varför ?
Och försök köpa från tex Amazon. Går icke. Adobe är lika mycket banditer som de som använder en "kopia"
 

Haraldus

Aktiv medlem
Om du kontaktar svenska Adobe och får dem att bekräfta att licensen är falsk och meddelar detta till Payson så tror jag att du, så småningom, får tillbaka pengarna. Payson kommer att utreda ärendet och kontrollera om dina uppgifter är riktiga mm. Tyvärr godkände jag affären hos Payson efter att jag installerat programmet och då funkade det och jag hade 30 dagar på mej att aktivera. Nästa gång jag körde programmet godkändes dock inte serienumret.
/Harald



Jag köpte Photoshop CS3 Extended som beskrevs "från ett litet parti äkta exemplar från en upphörande återförsäljares lager".
Programmet gick inte att aktivera och Adobes manuella registrering bekräftade att serienumret inte existerar i deras databas. När jag jämför förpackning med det ex jag köpt direkt från Adobe märks det att trycket på kartongen är sämre.

Bokstäverna i den finstilta texten är inte jämntjocka, och i de rastrerade delarna av färgtrycket syns typiska raster-på-raster mönster som skvallrar om att ett originaltryck skannats om. Även färgåtergivningen är undermålig.

Trots att jag betalat genom Payson Garanti och klickat att jag underkänner varan, kommer jag troligtvis ändå inte att få tillbaka mina pengar eftersom säljaren måste "godkänna returen" - och varför skulle han göra det? Det ända man lär få av honom är offentlig negativ feedback i stil med "BAD BUYER AND WORST SALES EXPIRIENCE, BAD BUYER, VERY BAD BUYER" som drabbade en CS4-köpare som sagt "piratkopia!" i sin feedback.

Samma säljare (samma emailadress) agerar även på den jättelika världssajten eBay (som även äger lilla svenska Tradera) under ett annat alias som jag ännu inte lyckats identifiera.
 

kennethvärmdö

Aktiv medlem
falsk CS4

Hej har råkat ut för samma sak .Köpte ett CS4 på blocket från en som sa sig hålla på att lägga ner ett förlag.Nytt i kartong helt oöppnat inplastat så att man inte kan se licenskoden förrän man har öppnat den.Allt i förpackningen ser likadant ut som min kopis CS4 iallafall kan jag inte skilja dom. Programmet fungerade i flera veckor innan det klagade på licens nummret.Jag ringde Adobe och dom konstaterade att licens nr var felaktigt.Jag har kvitto på 2500kr med moms (han begärde 3500kr från början)med namn på förlaget och org nr på säljaren.Behöver jag skriva att vare sig förlaget eller org nr existerar.Frakten skedde via bussgods(SJ tror jag)som uppenbarligen lite kollar sina kunder heller.Adobe sa sig inte heller kunna bekräfta om ett program är äkta,men dom verkade inte omedvetna om problemet
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Och sen har dom mage att ta tusentals kronor mer här i Sverige än tex USA. För samma program på samma språk (Engelska) Varför ?
Och försök köpa från tex Amazon. Går icke. Adobe är lika mycket banditer som de som använder en "kopia"
Snälla nån, en 7 D kostar mycket mer i Sverige än USA, du befinner dig i en marknad i Sverige, där priserna sätts efter än mängd olika parametrar, bland annat vad marknaden är villig att betala, Adobe är naturligtvis inte några banditer, dom är bara aktörer på en global marknad.

Alternativet till att priserna inte sätts på en fri marknad vill jag illafall inte vara med om.

/ Stefan-H
 

Henrik.k

Aktiv medlem
Hej!

Jag är än så länge ganska ny här på FS.
Men har det inte gått lite väl off-topic här?

Tråden började om förfalskad mjukvara och slutar med en vild diskussion om piratkopiering.
Borde inte sådant diskuteras i en annan tråd i en annan del av forumet?

Det är iaf min åsikt...
 

matsp

Aktiv medlem
Håller helt med Henrik K.
Det är alltid lika tråkigt när en tråd så totalt tappar fokus.
Här har vi en tråd som borde vara fyra sidor lång med "STORT TACK" till trådskaparen. Som föröker varna oss andra medlemmar för att bli lurade på samma sätt. Rubriken är just "Varning för förfalskad.....".
Istället så hånas nästan personen i fråga..!?.

Jag är myckett tacksam och uppmanar alla att varna för bedragare.
 
Senast ändrad:

ma59

Aktiv medlem
Håller helt med Henrik K.
Det är alltid lika tråkigt när en tråd så totalt tappar fokus.
Här har vi en tråd som borde vara fyra sidor lång med "STORT TACK" till trådskaparen. Som föröker varna oss andra medlemmar för att bli lurade på samma sätt. Rubriken är just "Varning för förfalskad.....".
Istället så hånas nästan personen i fråga..!?.

Jag är myckett tacksam och uppmanar alla att varna för bedragare.

Håller helt med om att trådskaparen inte ska ha skit för att han inte gillar att bli bedragen!



I övrigt: anmärker du på att någon ogillar piratkopiering, eller på att någon klagar på Adobes "för höga" pris?

När väl piratkopiering poppat upp som något bra och OK, då förstår iaf jag att en och annan vill säga ifrån.
 
Senast ändrad:

ma59

Aktiv medlem
Fast piratkopiering är ju som bekant inte stöld utan...just det, piratkopiering.
När blev piratkopiering "inte stöld" ???

Vad gör pirater annat än stjäl? Varför heter det piratkopiering isåfall om det nu inte är stöld...???

(Ja, jag vet det sägs av en del det är OK pga att "ägaren inte blir av med något" ...BS IMHO)


*tar mej för pannan*
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
När blev piratkopiering "inte stöld" ???

Vad gör pirater annat än stjäl? Varför heter det piratkopiering isåfall om det nu inte är stöld...???
Sveriges lag skiljer på stöld och brott mot copyright. På samma sätt som vi har olika namn på olika typer av våld/förstörelse; t.ex. misshandel, mordbrand, mord, mm har vi olika namn på tillgrepp; t.ex. rån, inbrott, stöld, piratkopiering, mm.
 

voitcanon

Aktiv medlem
När blev piratkopiering "inte stöld" ???

Vad gör pirater annat än stjäl? Varför heter det piratkopiering isåfall om det nu inte är stöld...???

(Ja, jag vet det sägs av en del det är OK pga att "ägaren inte blir av med något" ...BS IMHO)


*tar mej för pannan*
Så om jag köper piratdelar till min bil stjäl jag ifrån saab?
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Så om jag köper piratdelar till min bil stjäl jag ifrån saab?
Nej, Du köper ett annat, troligt billigare program än CS4, men som är kompatibelt med CS4.

Om du däremot stjäl original-delen har Du stulit den. Precis på samma sätt som om Du piratkopierar ett dataprogram.

Edit: Blev krångligt skrivet...
Nej, Du väljer att köpa en motsvarande del från en annan tillverkare. Antar att Du betalar för delen och då stjäl Du inte.

Jag förstår inte heller varför detta ska vara så svårt.

Oavsett om jag tillverkar bildelar eller dataprogram är det stöld om någon inte betalar för det de ska. Det kallas piratkopiering i datavärlden och stöld i övrigt.

/L
 
Senast ändrad:

voitcanon

Aktiv medlem
Nej, Du köper ett annat, troligt billigare program än CS4, men som är kompatibelt med CS4.

Om du däremot stjäl original-delen har Du stulit den. Precis på samma sätt som om Du piratkopierar ett dataprogram.

Edit: Blev krångligt skrivet...
Nej, Du väljer att köpa en motsvarande del från en annan tillverkare. Antar att Du betalar för delen och då stjäl Du inte.

Jag förstår inte heller varför detta ska vara så svårt.

Oavsett om jag tillverkar bildelar eller dataprogram är det stöld om någon inte betalar för det de ska. Det kallas piratkopiering i datavärlden och stöld i övrigt.

/L
Men om jag har en polare som är en jävel på cnc fräsar och kopierar en originaldel har jag då snott den ;)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
När blev piratkopiering "inte stöld" ???
Piratkopiering är ett upphovsrättsintrång, inte stöld.

Ur nationalencyklopedin:
"stöld, tillgreppsbrott som innebär att utan lov ta annans egendom med uppsåt att tillägna sig den; tillgreppet måste innebära skada för den bestulne."

"tillgreppsbrott, förmögenhetsbrott som innebär att någon tillgriper något, dvs. tar något till sig genom att kränka någon annans besittning, t.ex. stöld, snatteri och rån."
 
ANNONS