Annons

Optimera för Face Book

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag läste igenom artikeln, men är inte PPI ovidkommande vid visning på skärm? På åtminstone fyra ställen säger han att det är viktigt att sätta PPI till 72, men så länge bilden ska visas på en Facebooksida så spelar det väl ingen roll? Han länkar dessutom till en artikel som säger att "PPI determines how large an image will print.", och det låter väl mer rätt?
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Jag läste igenom artikeln, men är inte PPI ovidkommande vid visning på skärm? På åtminstone fyra ställen säger han att det är viktigt att sätta PPI till 72, men så länge bilden ska visas på en Facebooksida så spelar det väl ingen roll? Han länkar dessutom till en artikel som säger att "PPI determines how large an image will print.", och det låter väl mer rätt?
Jo, Nej, Japp =)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag läste igenom artikeln, men är inte PPI ovidkommande vid visning på skärm? På åtminstone fyra ställen säger han att det är viktigt att sätta PPI till 72, men så länge bilden ska visas på en Facebooksida så spelar det väl ingen roll? Han länkar dessutom till en artikel som säger att "PPI determines how large an image will print.", och det låter väl mer rätt?
Jo, PPI är fullständigt ovidkommande :)

Det som möjligen är vidkommande ;) är väl vikten av att göra storleksminskningen till 604 (?) pixlars bredd och göra en bra skärpning så att inte facebooks förminskning kvaddar bilden.
 

knobloch

Aktiv medlem
Det som möjligen är vidkommande ;) är väl vikten av att göra storleksminskningen till 604 (?) pixlars bredd och göra en bra skärpning så att inte facebooks förminskning kvaddar bilden.
Läste att man redan förra året ändrade från 604px till 720px, men att man i augusti i år utökade till 960px. Har själv inte kollat om detta stämmer.

Källa: http://www.petapixel.com/2011/08/26/facebook-upgrades-photos-with-larger-sizes-and-faster-load-times/
 

Monty

Aktiv medlem
Är det någon som vet något om filstorleken på Facebookbilder?
Jag brukar köra med 800 pixlar på längsta sidan och lite lagom komprimerat, men Facebook komprimerar ytterligare med ganska uselt resultat i vissa fall.
Komprimeras bilderna av FB oavsett filstorlek, eller blir de orörda om de redan ligger under en viss storlek? Var går i så fall den gränsen?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Enligt facebook pressrelease så finns det ingen gräns längre för hur stor filen ska vara splänge man väljer att ladda upp i högkvalité.

/Stefan
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för all hjälp. Det verkar som jag har gjort ganska rätt. Brukar ha 800 px på bredden och sedan högpass 0,4 och spara för webben till Gif.
Nu verkar det som om gif inte är så smart ; jag som trodde att det var lossless.
Moderskeppet rekommenderar 0.3 högpass till upp till 500 pixlar.
Känns det då rätt att ha 0.4 för lite större bilder?
 

hornavan

Aktiv medlem
Enligt facebook pressrelease så finns det ingen gräns längre för hur stor filen ska vara splänge man väljer att ladda upp i högkvalité.

/Stefan
Det tar bara onödigt lång tid om bilderna är för stora och enligt en del så förlorar man på FBs interpolering.
Men jag vet inte vad jag skall tro. Ibland ser det bra ut och ibland för jävligt,
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det tar bara onödigt lång tid om bilderna är för stora och enligt en del så förlorar man på FBs interpolering.
Men jag vet inte vad jag skall tro. Ibland ser det bra ut och ibland för jävligt,
Ok, själv kör jag i 720*540 px som var deras standard innan. Funkar skitbra fortfarande med rätt skärpa.
Har standardskärpning vid export, sRGB och 80% kvalité.
Använder inte längre LR export till facebook eftersom jag har en drös olika vattenstämplar jag tillämpar beroende på motiv, färg, komposition etc

/Stefan
 

and30ers

Aktiv medlem
Facebook suger, alla bilder ser alltid ut som skit.

Enligt följande bloginlägg sparas bilder i upp till 2048 pix på längsta sidan. https://www.facebook.com/blog.php?post=432670242130

Detta stämmer med mina egna erfarenheter, laddar jag upp en stor bild och sedan laddar hem den igen har den krympt till 2048 pix och dessutom komprimerats beyond recognition.

För visning direkt på FB är det mindre bilder som gäller, skärpta och komprimerade innan publicering. Min erfarenhet är att bilder direktvisas i max 960 pix bredd. Höjden har jag inte kollat var gränsen går.
 

erro.se

Aktiv medlem
GIF må vara lossless som format sett, men det klarar ju bara 256 färger. Helt värdelöst för foton med andra ord.
 
ANNONS