Annons

Utgångsdatum Kodak Gold & Fuji Fujicolor 200 Super G Plus

Produkter
(logga in för att koppla)

jdemner

Medlem
Hej!

Jag har några rullar Kodak Gold och Fuji Fujicolor Super G Plus 200 hemma.
Jag kan inte hitta något utgångsdatum på någon av de då deras förpackningar inte finns kvar.
Det finns dock ett nummer på rullen, antagligen något sorts serienummer.
Går det att kolla filmens utgångsdatum på något sätt, till exempel med detta nummer?

Tack på förhand
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej!

Jag har några rullar Kodak Gold och Fuji Fujicolor Super G Plus 200 hemma.
Jag kan inte hitta något utgångsdatum på någon av de då deras förpackningar inte finns kvar.
Det finns dock ett nummer på rullen, antagligen något sorts serienummer.
Går det att kolla filmens utgångsdatum på något sätt, till exempel med detta nummer?

Tack på förhand
Hej Jonathan.
Filmers livslängd hänger mer ihop med hur du har förvarat den efter att du köpt filmen. Visst det finns en "sista datum". Men all film kan frysas och hur du fryser den avgör hur länge du kan ha den "fäsk". När man fryser film så avstannar "åldrandet".
Denna uppställning kanske kan hjälp dig:
- har du filmen i +24 grader så bör du använda och framkalla den inom 2 månader.
- har du filmen i +16 grader så bör du använda och framkalla den inom 6 månader.
- har du filmen i +10 grader så bör du använda och framkalla den inom 12 månader.
Om du fyser filmen med en temperatur som ligger mellan -18° till -23°C så kan du låta filmen ligga i flera år utan att den förlorar i kvalité.
Luftfuktigheten påverkar också filmen´s kvalite. Om du har en jämn sådan när du förvara den i "rumtempertur" så lever den längre.
När man fryser film så skall man låta den ligga kvar i sin förpackning. Man kan även göra som så att man stoppar allt i en plastpåse. Suger ut luften ur plastpåsen- och får då en vakumförpackning.
Normalt så bör det räcka med allt från en halv timme till 2 timmar för att tina upp en film. Men detta beror på vilket film format som det gäller. För vissa filmformat behövs upp till 10 timmar. Men som sagt för småbild/135 och mellanformat blir det bra med upp till 3 timmar då är man på den säkra sidan.
Jag hoppas att det är svar på din frågan , i den mening att det inte är från "sista förbrukningsdag" du skall tänka utan hur filmen haft "det i sitt liv hos dig " (haha).
Ett vanligt problem är att man kanske köper film begagnad. Då skall man nog be säljaren vara ärlig och tala om hur filmen har förvarats.
Detta om serienummer : det är så att det inte direkt går att få fram det. Samtliga tillverkare har ett nummer för att kunna härleda från vilken tillverknings batch/sats som filmen kommer ifrån. Men vad jag förståt så kan den exakta dagen skilja beroende på hur stora batchar man gjort.
Under den analoga "forntiden" (jag levde då) så var det inte ovanligt att fotohandlare/varuhus mfl. gjorde säljkampanjer på film (mest under semestertider). Ute på gatan i stekhetsol fanns det då en sk. "störtkorg" i vilken man lagt en massa film. Jag vill lova att den filmen köpte jag aldrig, varför? Jo, den filmen var ju som stekt ägg. Dom negativen var det ingen som ville ha.
 

jdemner

Medlem
Tack så mycket för ditt svar!
Då vet jag lite mer om hur jag ska handskas med min film och hur det ligger till!
 
ANNONS