Annons

Nikon D400 kan vara nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Vad tror ni om det här? - Den borde ju verkligen vara på G nu men.....

"kopierat från Prisjakt pryl"

"Nya uppgifter om D400 - är detta specifikationerna?

Nikon D300S har varit en storsäljare under flera år nu och trots att det är en kamera med DX-formatet så har kvaliten varit enastående hittills. Snart borde det dock vara dags för en uppgradering även på den här fronten, speciellt med tanke på att D800 och D4 gjort sina intåg på FX-marknaden.

Enligt en källa till webbsajten och erkända Nikon-fotografen Nasim Mansurov finns specifikationer på en kommande systemkamera med namnet D400. Många tvekar om att det skulle vara en direkt efterträdare till D300S då innehållet flyttar modellen närmare en uppgraderad modell från Nikon D7000 snarare än D300S.

Vad som är att vänta enligt Mansurovs källa är bland annat en kamerasensor i DX-format med 24,2 megapixel och storleken 23,2 x 15,4 mm. Den faktiska upplösningen blir då 6 016 x 4 000. ISO-känsligheten anges mellan 100 och 6 400 men kan skruvas upp manuellt till 25 600 om man vill det.

Andra uppgifter pekar på Advanced Multi-CAM 3500DX, EXPEED 3-processor samt stöd för inspelning av video i 1080p. Hur nära källan kommer verkligheten återstår att se, men instegskameran D600 för FX-formatet ryktas snart bli presenterad så nu är bara frågan hur Nikon tänkt sig när de rör om bland produktnamnen.

Här är alla de specifikationer som källan till Mansurov har lämnat:

Sensor: 24.2 MP DX CMOS, 3.82µ pixel pitch (same as on the D3200)
Sensor Size: 23.2 x 15.4mm
Resolution: 6,016 × 4,000
Native ISO Sensitivity: 100-6,400
Boost Low ISO Sensitivity: 50
Boost High ISO Sensitivity: 12,800-25,600
Processor: EXPEED 3
Metering System: 3D Color Matrix Meter III with face recognition and a database of 30,000 images
Dust Reduction: Yes
Weather Sealing/Protection: Yes
Body Build: Full Magnesium Alloy
White Balance: New White Balance System
Shutter: Up to 1/8000 and 30 sec exposure
Shutter Durability: 200,000 cycles, self-diagnostic shutter
Camera Lag: 0.012 seconds
Storage: 1x CF slot and 1x SD slot
Viewfinder Coverage: 100%
Viewfinder Magnification: 0.94x Approx.
Speed: 8 FPS, 9 FPS with optional battery pack and Nikon D4 or alkaline batteries
Exposure Meter: 91,000 pixel RGB sensor
Built-in Flash: Yes, with Commander Mode, full CLS compatibility
Autofocus System: Advanced Multi-CAM 3500DX with 51 focus points and 15 cross-type sensors
AF Detection: Up to f/8 with 9 focus points (5 in the center, 2 on the left and right)
LCD Screen: 3.2 inch diagonal with 921,000 dots
Movie Modes: Full 1080p HD @ 30 fps max
Movie Exposure Control: Full
Movie Recording Limit: 30 minutes @ 30p, 20 minutes @ 24p
Movie Output: MOV, Compressed and Uncompressed
In-Camera HDR Capability: Yes
Two Live View Modes: One for photography and one for videography
Camera Editing: Lots of in-camera editing options with HDR capabilities
GPS: Not built-in, requires GP-1 GPS unit
Battery Type: EN-EL15
Battery Life: ~900 shots
USB Standard: 3.0
Weight: 800g (body only)
Price: $1,799 MSRP "
 

Tell

Aktiv medlem
Så typ en D300 med en D3200-sensor o lite random mjukvaruuppgraderingar. Ganska väntad uppdatering, även fast jag själv mer tror på att D300 var den sista av sin sort o har blivit ersatt av D7000 (som egentligen bara behöver fetare buffer o lite högre FPS för att alla ska vara nöjda?).
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Nja....

Så typ en D300 med en D3200-sensor o lite random mjukvaruuppgraderingar. Ganska väntad uppdatering, även fast jag själv mer tror på att D300 var den sista av sin sort o har blivit ersatt av D7000 (som egentligen bara behöver fetare buffer o lite högre FPS för att alla ska vara nöjda?).
.....den som lever får se men det kan ju vara så att denna D400 ersätter både D300s och D7000.....
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det har ju som sagt ramlat in specar av den här typen i flera år. Den här kan ju lika gärna vara sann som falsk.

Fast att D400 skulle få samma sensor som D3200 skulle förvåna mig, de billigaste kamerorna har ju aldrig haft samma sensor som de dyraste.
 

phool

Aktiv medlem
Det har ju som sagt ramlat in specar av den här typen i flera år. Den här kan ju lika gärna vara sann som falsk.

Fast att D400 skulle få samma sensor som D3200 skulle förvåna mig, de billigaste kamerorna har ju aldrig haft samma sensor som de dyraste.
Jasså? D5000-D300,D700-D3,EOS 550d-EOS 7D, Den kan mycket väl få samma sensor som D3200 =) Nu har jag ju inte jämnfört dom dyraste mot dom billigaste, men likväl mycket billigare kameror jämnfört mot mycket dyrare.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jasså? D5000-D300,D700-D3,EOS 550d-EOS 7D, Den kan mycket väl få samma sensor som D3200 =) Nu har jag ju inte jämnfört dom dyraste mot dom billigaste, men likväl mycket billigare kameror jämnfört mot mycket dyrare.
Men den har aldrig kommit i de billigaste först, det är min poäng. Sedan har faktiskt de allra billigaste aldrig fått senaste generationens sensorer såvitt jag vet, D5000 är inte Nikons billigaste. Att prata om D700 som Nikons billigaste låter väl nästan löjligt ;)
 

phool

Aktiv medlem
Visst du har en poäng, men jag skulle inte bli jätteförvånad om den får samma sensor som D3200. Som jag för övrigt inte ens vet är samma sensor som sitter i A77.
 

SINGO

Aktiv medlem
Följande kan man läsa på www.the-digital-picture.com

"Phase One Capture-One Pro v6.4.3 Released
Phase One Capture-One ProVersion 6.4.3 is now available for download using your software's update function. The new release features tether support for the Canon EOS 1D X, Canon EOS 5D Mark III, Nikon D400 and Nikon D800/D800E."

Förmodligen är det bara en felskrivning då det borde vara D4...
 

microo

Aktiv medlem
Följande kan man läsa på www.the-digital-picture.com

"Phase One Capture-One Pro v6.4.3 Released
Phase One Capture-One ProVersion 6.4.3 is now available for download using your software's update function. The new release features tether support for the Canon EOS 1D X, Canon EOS 5D Mark III, Nikon D400 and Nikon D800/D800E."

Förmodligen är det bara en felskrivning då det borde vara D4...
Kan faktiskt vara båda två!
;-)
Så borde det alltid vara att uppgraderingarna på programvarorna kommer före kameran!
 

Sauron

Aktiv medlem
D300s ute ur sortimentet?

Det ser ut som om B&H, Cyberphoto och Japan Photo inte längre säljer D300s (eller har jag missat något?). Borde väl förebåda D400:ans intåg. För det kan väl inte vara D600 som puttat ut D300s?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej, jag tror tyvärr inte det, även om det hade varit helt fantastiskt om det hände!

Jag tror pro/semipro DX är dött på marknaden, inget av värde har ju skett hos Nikon sedan 2007 när D300 kom, efter det har ju varken kamerahus eller objektiv kommit. D300s är ju bara en D300 med fler knappar som jag ser det.

Jag skulle gärna se en D400 som en värdig efterträdare till D300s, men jag tror tyvärr att D300s blir den sista av sitt slag...............
 

Kiboko

Aktiv medlem
Nej, jag tror tyvärr inte det, även om det hade varit helt fantastiskt om det hände!

Jag tror pro/semipro DX är dött på marknaden, inget av värde har ju skett hos Nikon sedan 2007 när D300 kom, efter det har ju varken kamerahus eller objektiv kommit. D300s är ju bara en D300 med fler knappar som jag ser det.

Jag skulle gärna se en D400 som en värdig efterträdare till D300s, men jag tror tyvärr att D300s blir den sista av sitt slag...............
Jag tror som du … nästa DX blir efterföljare till D7000, och det kommer vara top-modellen för DX-kamerorna. När D7000 kom, var det på många sätt bättre än D300s, men utan många "pro"-egenskaper …

D600 är ingen ersättare för D300/s.

Det är vad jag tror.
Jag hoppas det kommer i butik före jul!
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Är det så längesen alltså? Ja, då kanske det segmentet gått i graven...

Men borde inte Nikon klara av att trumpeta ut det då?

Tror ju att thailandskrisen med fabrikernas utslagning har med det att göra åxå....och att de helt enkelt inte haft råd att tappa mark på amatörutbudet.

D400 är sämst prioriterad...men det skulle ju finnas en mängd köpare om den bara kom...

Tror o hoppas än.
 

Sauron

Aktiv medlem
Nej, jag tror tyvärr inte det, även om det hade varit helt fantastiskt om det hände!

Jag tror pro/semipro DX är dött på marknaden, inget av värde har ju skett hos Nikon sedan 2007 när D300 kom, efter det har ju varken kamerahus eller objektiv kommit. D300s är ju bara en D300 med fler knappar som jag ser det.

Jag skulle gärna se en D400 som en värdig efterträdare till D300s, men jag tror tyvärr att D300s blir den sista av sitt slag...............
Nej, som Tage sade: Utan tvivel är man inte riktigt klok.

Samtidigt tycker jag att argumenten mot att Nikon släpper en D400 som direkt efterföljare till D300s lika gärna kan användas för att de gör det. Att det dröjt så länge sedan D300s kom ut tyder på att de säljer bra i det segmentet utan att behöva investera i dyr nyutveckling allt för ofta. Att det är dags för en nyare modell (med de specar som "läckt ut") känns rätt säkert dock. Alternativet att de överger detta segment känns inte rimligt när de nu har ett gäng proffskameror som trängs i det dyrare skiktet. Det finns definitivt skäl att ha en proffsspecad DX-kamera vilket inte en efterföljare till D7000 rimligen är. Även amatörer kan ha behov av ett bra hus.

Själv ser jag två användningsområden för en D400 som inte tillgodses av någon annan modell (än D300s).
1. Att stå ute i gråmulet småregn och fota fotbollsmatcher. Mitt alternativ är att lämna min D80 kvar i bilen. Den klarar varken att höja ISO:t särskilt mycket eller duggregnet. 7-8 fps skulle jag behöva när det hettar till. Gärna 16-20 Mpixlar, där hoppas jag Nikon håller igen och inte stoppar i 24 Mpix. Jag har ingen lust att betala vad en D3s eller D4 kostar, och där missar jag ju crop-fördelen med DX.
2. Vi planerar att åka på safariresa i östafrika till sommaren. Dammskyddad med bra isoegenskaper och hög fps känns som önskvärda egenskaper hos ett kamerahus då. Det är ju i skymning som många djur börjar röra på sig och då står sig inte min D80 riktigt så bra. Jag har inte råd (eller lust) att köpa dyra proffstelen för 40 - 50 papp, då blir en 70 - 200/2.8 med telekonverter en bra kombo att sätta på en D400 för detta tillfälle (som jag sedan kan använda vid fotbollsplanen också).

Med detta sagt känns det fel att satsa på en FX-kamera eller en tveksamt vädertätad D7x00.

Det känns inte som mina önskemål är särskilt unika utan torde passa rätt många entusiastfotografer där ute.

/Roger

EDIT: P.S. Såg att B&H Photo faktiskt har D300s fortfarande, men både CyberPhoto och Japan Photo har plockat bort den ur sortimentet.
 
ANNONS