Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Just de där bilderna tycker jag mig inte se någon direkt skillnad mellan. Abessinier?
Skillnaden är liten i det här fallet. Jag tycker mig dock se aningens mer detaljer i det vita partiet under nosen i JPG bilden jäfmört med DNG.

Det skall bli intressant att fota lite utomhus med risk för utbrända himlar (en av Lumians nackdelar för mig) och se om det går att få tillbaka lite mer info med DNG.

Nej, det är ingen Abessinier - en vanlig bondkatt.
 

AFJ

Aktiv medlem
En sak till: närbilder går att få att se skarpa ut med nästan vilken kamera som helst (i synnerhet den typen av närbild). Gör du en stadsvy på lite längre håll blir det svårare.
Ja, men där tror jag faktiskt Lumian kan konkurrera rätt väl på en "landskapsbild" också. Är ljusförhållanden rätt och är noga med att hålla kameran still så ger den bra bilder. Se t ex mina bilder på Riddarhuset som jag la upp tidigare. Där är detaljnivån helt OK tycker jag.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Absolut!

Det är uppenbart att sensorn i Lumia är bra.

Det är väl egentligen detta som det hela kokar ner i.

Kan man acceptera de begränsningar som en mobiltelefon har i form av handhavande, tröghet, fast brännvidd etc, ja då är Lumian fantastiskt bra.

Vill man däremot - som jag - ha den flexibilitet som en bra kompaktkamera erbjuder och är beredd att acceptera "en pryl till i fickan" så kommer Lumian inte att fungera fullt ut som ersättare.
I stort sett alla mobiltelefoner har ju fast brännvidd och digital zoom utom möjligen Galaxy camera(?) och Galaxy S4 zoom sådet är jag medveten om.
 

AFJ

Aktiv medlem
I stort sett alla mobiltelefoner har ju fast brännvidd och digital zoom utom möjligen Galaxy camera(?) och Galaxy S4 zoom sådet är jag medveten om.
Absolut, återigen mina inlägg skall främst ses i debatten "Min Lumia ersätter min systemkamera/kompaktkamera"

Som mobilkamera är Lumia 1020 mycket bra och kankse den allra bästa på marknaden, det tror jag de flesta är överens om .

Så om du funderar på att köpa en ny mobil så kan jag varmt rekommendera Lumia 1020.

Om du funderar på att sälja din Sony RX100/FujiX20/PowershoSXXX/LX-7 eller vad du har och ersätta den med en 1020, då är mitt råd att noga fundera över vad som fick dig att välja kvalitetskompakten. Är du beredd att släppa kompaktkamerans fördelarna för bekvämligheten att kunna nöja sig med en pryl? För att tro att Nokian är likvärdig med en bra kompakt tycker i alla fall jag är fel.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Nej, jag kommer inte sälja min RX100. Den är min primära kamera till vardags och OM-D på resor osv. Det jag är ute efter är en bättre mobilkamera.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
1020 ska till nöds kunna ersätta RX100 om jag nån gång skulle glömma kameran hemma när jag går till affären eller ner på stan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Absolut, återigen mina inlägg skall främst ses i debatten "Min Lumia ersätter min systemkamera/kompaktkamera"

Som mobilkamera är Lumia 1020 mycket bra och kankse den allra bästa på marknaden, det tror jag de flesta är överens om .

Så om du funderar på att köpa en ny mobil så kan jag varmt rekommendera Lumia 1020.

Om du funderar på att sälja din Sony RX100/FujiX20/PowershoSXXX/LX-7 eller vad du har och ersätta den med en 1020, då är mitt råd att noga fundera över vad som fick dig att välja kvalitetskompakten. Är du beredd att släppa kompaktkamerans fördelarna för bekvämligheten att kunna nöja sig med en pryl? För att tro att Nokian är likvärdig med en bra kompakt tycker i alla fall jag är fel.
Den är ju bättre än dom flesta kompakter eftersom att den är kompakt. Bildkvalitetmässigt kan den även mäta sig med bra kompakter. Den är ingen telekamera.

För mig har den väldigt ofta ersatt min D800 till vardags, den är dock inte bättre än min D800, men till vardags är den helt klart tillräckligt bra. Så i mitt fall har den i 70% av fallen ersatt min D800. Jag har helt enkelt svårt att motivera att släpa med min D800 numera. Polisen har till vardags sin pistol även om en AK5 helt säkert är bättre.

För mig är en kompakt numera helt fel, den är så pass lite bättre än 1020n att jag inte kan hitta ett enda skäl till att äga en, tror faktiskt att en DX-kamera till och med är för lite bättre för att motivera ett köp.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Varför? RX100 har ju mycket större sensor än 1020
En RX100 och en DX-kamera tar bättre bilder, men inte tillräckligt mycket bättre för att motivera släpandet för mig. Lumia 1020 är den första mobilkameran jag haft som givit mig den känslan.

dpreview har en bra artikel som visar vad jag menar. Ingenting innan D800 motiverar släpande även om dom kan vara lite bättre än 1020.
http://connect.dpreview.com/post/5533410947/smartphones-versus-dslr-versus-film

/Karl
 
Senast ändrad:

genkakuzai

Aktiv medlem
Jo, den förlitar sig gärna på bildstabilisatorn. Manuell fokus, då tar den i det närmaste omedelbart när man trycker.
Smartläget kan kanske vara att rekomendera i detta fallet om du nöjer dig med 5MP, då tar den ca 10 bilder på 2sek som du sedan kan plocka din favorit ifrån.

/Karl
Dvs 5 bilder per sekund? ^^
 

AFJ

Aktiv medlem
Ingenting innan D800 motiverar släpande även om dom kan vara lite bättre än 1020.
http://connect.dpreview.com/post/5533410947/smartphones-versus-dslr-versus-film

/Karl
Från artikeln..


This isn’t saying that the Nokia is a better camera than a 2007 Canon EOS 40D. It’s not. Detail makes up just a tiny fraction of the goodness of a camera, and none of what makes it a pleasure to use. The Nokia is much slower, can’t focus on moving targets, can’t easily defocus part of the picture, can’t change the perspective and feel of pictures by zooming or changing lenses, and can’t capture the same range of brightness in one shot that the latest SLRs can.


"Ingenting motiverar" är ganska starkt.

Jag kan lista hur många fotosituationer som helst som motiverar att man använder något bättre än Lumia 1020 - även om man inte har en D800.

Skulle du på fullt allvar nöja dig med en Lumia om du skulle fotografera:

- Fåglar i flykt
- Noshörningar på savannen.
- Bröllop i kyrkan
- Innebandy
- I ridhuset
- Hundar som leker
- mm mm

?

I alla de situationerna skulle jag tveklöst hellre ta min gamla 40D med rätt glugg än Lumia 1020. I dessa situationer är det ju mindre skillnad mellan 40D och D800 än det är mellan 40D och Lumian.
 

Falumas

Aktiv medlem
Från artikeln..


This isn’t saying that the Nokia is a better camera than a 2007 Canon EOS 40D. It’s not. Detail makes up just a tiny fraction of the goodness of a camera, and none of what makes it a pleasure to use. The Nokia is much slower, can’t focus on moving targets, can’t easily defocus part of the picture, can’t change the perspective and feel of pictures by zooming or changing lenses, and can’t capture the same range of brightness in one shot that the latest SLRs can.


"Ingenting motiverar" är ganska starkt.

Jag kan lista hur många fotosituationer som helst som motiverar att man använder något bättre än Lumia 1020 - även om man inte har en D800.

Skulle du på fullt allvar nöja dig med en Lumia om du skulle fotografera:

- Fåglar i flykt
- Noshörningar på savannen.
- Bröllop i kyrkan
- Innebandy
- I ridhuset
- Hundar som leker
- mm mm

?

I alla de situationerna skulle jag tveklöst hellre ta min gamla 40D med rätt glugg än Lumia 1020. I dessa situationer är det ju mindre skillnad mellan 40D och D800 än det är mellan 40D och Lumian.
Fåglar i flykt hade en kompakt förmodligen lyckats lika illa med som 1020.

Bröllop har jag nu fotograferat 2st med 1020. Inte jättemörka kyrkor men ganska.

Hanteringen på en mobil blir givetvis inte lika bra, men jag har hittills aldrig haft en kompakt i näven som varit bättre på manuella inställningar. Allt på ett ställe inte 5 vred på olika ställen och kompakter brukar vara mycket sämre på manuell fokus.
Allt detta är givetvis en smaksak och hanteringen av allt på min D800 är bättre enligt mig.

/Karl
 

AFJ

Aktiv medlem
Fåglar i flykt hade en kompakt förmodligen lyckats lika illa med som 1020.
Nej, jag garanterar dig att t ex min X20 funkar bättre till fågelfoto än min Lumia, men självklart skulle jag hellre ta t ex en gammal 40D med 400 mm än en kompakt.

Bröllop har jag nu fotograferat 2st med 1020. Inte jättemörka kyrkor men ganska.
Och du tycker att du fick en bra variation av bilder? Bilder med kort skärpedjup, bilder på detaljer, ögon i fokus, etc?

Det går säkert att ta en del bra bilder på ett bröllop med en mobilkamera men att påstå att en mobilkamera är det rätta verktyget för att fota ett bröllop är löjligt - tycker jag.

Hanteringen på en mobil blir givetvis inte lika bra, men jag har hittills aldrig haft en kompakt i näven som varit bättre på manuella inställningar. Allt på ett ställe inte 5 vred på olika ställen och kompakter brukar vara mycket sämre på manuell fokus.

Vet inte vad du har använt för kompaktkameror men eftersom du inte har någon nu så utgår jag ifrån att du baserar dina erfarenheter på något annat än de kvalitetsmodeller som det finns så gott om nu för tiden.

(Skulle vilja se den kompakt som har "5 vred"...)


Allt detta är givetvis en smaksak och hanteringen av allt på min D800 är bättre enligt mig.

Precis, det handlar om värderingar och prioriteringar och det är därför jag tycker du är fel ute när du säger att det inte finns några motiv för att använda något annat än Lumia eller D800.

För dig kanske det är så men att det skulle vara någon absolut sanning är fel. Beroende på preferenser finns det ju en mängd olika alternativ där emellan som passar.

Det jag vänder mig mot hela tiden är att du vill få Lumian att framstå som en bättre kamera än vad den är.

Vi borde väl kunna vara överens om att den är en fantastiskt bra mobilkamera som har sina begränsningar och att det i många situationer finns kameror som ger bättre resultat?
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Japp, mer än vad min D800 klarar.

/Karl
Sanning med modifikation du. Mig veterligen klarar D800 5 fps också i 1.2x crop mode, vilket fortfarande resulterar i massivt mycket kortare skärpedjup och bra mycket högre upplösning än 5 megapixel samt överlägsen bildkvalitet. Jag har inga invändningar mot att Lumia 1020 har en mycket bra kamera för att vara en mobil, men vi ska nog inte låtsas att den kan konkurrera med en D800.

Tycker dock 1020 verkar ha vissa issues med lagg, även om detta är helt och hållet baserat på recensioner och andras åsikter snarare än egen erfarenhet (dvs har jag fel är det fritt fram att rätta mig). Något som åtminstone för mig är en dealbreaker.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker dock 1020 verkar ha vissa issues med lagg, även om detta är helt och hållet baserat på recensioner och andras åsikter snarare än egen erfarenhet (dvs har jag fel är det fritt fram att rätta mig). Något som åtminstone för mig är en dealbreaker.
Tidigare har jag aldrig fotat med mina mobiler så jag kan inte jämföra 1020 med andra mobilkameror men om man jämför med en Ixus, Powershot S95 eller Fuji X10/20 (kameror som jag använt) så är 1020 rätt seg.

- Uppstart av kameran, tar lång tid.

- AF, tar ett tag innan den hittar rätt.

- Avtryck till bild, har en känsla att det är ganska lång tid men har inte fotat något med rörliga motiv så är inte säker.

- Tid mellan en bild, sparande och redo för nästa bild. Tar en evighet...

Vill du ha en snabb kamera så är inte 1020 rätt verktyg (men den kan ju mycket väl vara snabbare än andra mobiler).
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Tidigare har jag aldrig fotat med mina mobiler så jag kan inte jämföra 1020 med andra mobilkameror men om man jämför med en Ixus, Powershot S95 eller Fuji X10/20 (kameror som jag använt) så är 1020 rätt seg.

- Uppstart av kameran, tar lång tid.

- AF, tar ett tag innan den hittar rätt.

- Avtryck till bild, har en känsla att det är ganska lång tid men har inte fotat något med rörliga motiv så är inte säker.

- Tid mellan en bild, sparande och redo för nästa bild. Tar en evighet...

Vill du ha en snabb kamera så är inte 1020 rätt verktyg (men den kan ju mycket väl vara snabbare än andra mobiler).
Det är precis vad jag hört från annat håll :/ Synd. Känns som om de kanske kunde sparkat i en lite kvickare processor i den. Nog för att min 5S har en bra mycket mindre sensor, men den skyfflar ändå 10 fps (i princip hur länge som helst) med 8 megapixel, och startar mer eller mindre direkt när jag trycker, med tämligen kvick autofokus för att vara en mobilkamera. Jag vet hur många ögonblicksbilder jag förlorat med tidigare mobilkameror p.g.a. seg uppstart, så det är inget jag vill vara med om igen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tycker dock 1020 verkar ha vissa issues med lagg, även om detta är helt och hållet baserat på recensioner och andras åsikter snarare än egen erfarenhet (dvs har jag fel är det fritt fram att rätta mig). Något som åtminstone för mig är en dealbreaker.
1020 har en autofokus som enligt mig är snabb för att vara en mobil men långsam om man jämför med en DSLR. Sätter du fokus genom att tryck ner avtryckaren halvvägs har du sedan ingen lagg alls som går att mäta. Sedan tar det dock ett litet tag en innan man ser bilden och telefonen är redo att ta nästa kort.

/Karl
 
ANNONS