Annons

Att fotografera med stroboskop som enda ljuskälla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Modun

Medlem
Hej,

är det någon som har erfarenhet av att fotografera under förhållanden där stroboskop är enda ljuskällan (blixtrande disco, modevisning etc)? Har du i så fall tips eller knep för hur man får till vettiga exponeringar?

Jag ser framför mig en rad problem med att få till bra bilder under dessa förhållanden. Kort slutartid borde rimligtvis resultera i slumpartade resultat. Lång slutartid kan vara svårt utan stöd eller stativ.

Jag är tacksam för all input.
 

Fjellreven

Aktiv medlem
Lång slutar tid kan nog ändå funka hyfsat, då stroben fryser objekten. Dock blir det jobbigt om det går av 2-4 strobar efter varandra =D
 

eskil23

Aktiv medlem
Lång slutar tid kan nog ändå funka hyfsat, då stroben fryser objekten. Dock blir det jobbigt om det går av 2-4 strobar efter varandra =D
Det kan å andra sidan ge oerhört häftiga resultat. Oftast är det just det som man använder strobar till i fotosammanhang; Att ge multipla exponeringar. Om man inte vill förlita sig på ljuset från en oförutsägbar strob så är det nog säkrast att använda blixt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Använd egen blixt för att frysa det du vill frysa. Stroben kommer ge det härliga diskokänslan. Leta i forumet efter mingelfotografering.

/Stefan
 
ANNONS