Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tidszon, lokal tid eller GMT/UTC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tipo874

Aktiv medlem
Vad rekommenderar folk att man använder för tidszon i kameran, lokal tid eller GMT/UTC?

Eller för den delen vad man sparar bilderna med för tidszon?

Jag har just migrerat mina bilder från iPhoto/Aperture till Lightroom 5 och går igenom och återskapar lite samlingar och ser då t ex att våra ca 2500 bilder från en road trip i USA i fjol kommer lite huller om buller.

Min systemkamera är alltid ställd på GMT/UTC för att förenkla geotagging via Photolink och GPSx-filer från Trails-appen i min iPhone.

Bilderna som är tagna med våra iPhones har lokal tid, dvs det skiljer 7 timmar mellan bilderna tagna i Kalifornien med systemkameran och bilderna tagna med telefonerna, vilket gör att det blir rätt stökigt.

Jag jobbar med datorer och hatar lokal tid eftersom man inte kan lita på vilken tid som är före en annan, och av den anledningen är det bekvämast att köra med GMT/UTC. Samtidigt är det ju rätt trevligt att se vilken tid på dagen bilden var tagen.

Det är ju enkelt att justera tiden i LR, men skall man justera tiden till lokal tid eller GMT/UTC?

Sommartid spökar ju också till det, så jag lutar nog åt att jag justerar iPhone-bilderna till GMT/UTC.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Min kamera är alltd ställd lokal tid. Åker jag till Japan så ställer jag in japans tid.
Skulle aldrig få för mig att ställa in en annan tid än den som gäller.

/Stefan
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag jobbar med datorer och hatar lokal tid eftersom man inte kan lita på vilken tid som är före en annan, och av den anledningen är det bekvämast att köra med GMT/UTC. Samtidigt är det ju rätt trevligt att se vilken tid på dagen bilden var tagen.
Jag håller med om att ett klockslag utan tidszon är ganska värdelös information i datorsammanhang. Det duger dock till är att hålla reda på hur lång tid det har gått mellan bilderna. Det har dock hjälpt mig som saknar GPS i min kamera att luska reda på var bilder är tagna. Om man har GPS så kan man ju låta den hålla reda på både tidszon och klockslag.

Jag har klockan i min kamera inställd på svensk normaltid. Orkar inte hålla på att ändra klockan bara för att det blir sommar eller för jag åker utomlands. I de flesta fall vet jag i alla fall vilken tidszon jag tog fotot i, så rätt lokal tid går ändå att räkna ut i efterhand.
 

Tipo874

Aktiv medlem
Fast när man som vi åker bil genom flera delstater, med olika tidszoner, är det lätt att glömma att ändra, och då står man där med bilder man inte har en aning om vilken tid de verkligen togs.

GMT/UTC känns mindre komplicerat, och man har ju normalt rätt bra koll på hur många timmar det skiljer.

Tyvärr hittar jag inget sätt att låsa kameran i telefonerna till GMT/UTC.
 

erro.se

Aktiv medlem
Lokal tid för den plats jag råkar befinna mig på. Är jag i Thailand och tar en bild kl 19 på kvällen så vill jag ju att det av tidsstämpeln ska framgå att klockan är just 19, och inte 13 som den är här hemma i Sverige. I värsta fall får man ju t.o.m. fel dygn och datum.
 

eskil23

Aktiv medlem
För mig är det viktigare att bildernas tidsstämplar hamnar i rätt ordning. Det är inte roligt när de bilder jag tar över LA under inflygningen till LAX hamnar före de bilder jag tog över Stockholm åtta timmar tidigare.
 

Tipo874

Aktiv medlem
Jag noterar att de GPS-taggade bilderna från telefonerna faktiskt innehåller en GPS-tidsstämpel, vilket ju är GMT/UTC, och det gör ju att man åtminstone kan justera tiden för dessa bilder så att de blir GMT/UTC, oberoende av vad den vanliga tidsstämpeln säger.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag ställer inte rätt tidzon och sommartid eller ej på kameran. Då kommer rätt lokal tid med på bilden. Samtidigt skriver kameran in UTC från GPS-mottagaren, så i Exif finns båda delar.
 
ANNONS