Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark III exp. Manuell?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
5d mk III?

"Lilla" hjulet vid avtryckaren ställer in tiden. "Stora" ratten ställer in bländaren. Detta är default, tror det går att byta plats på dem i inställningarna.

Förutsätter förstås att du inte har låst stora hjulet med "lock"-knappen under hjulet.
 

drakelicious

Aktiv medlem
5d mk III?

"Lilla" hjulet vid avtryckaren ställer in tiden. "Stora" ratten ställer in bländaren. Detta är default, tror det går att byta plats på dem i inställningarna.

Förutsätter förstås att du inte har låst stora hjulet med "lock"-knappen under hjulet.
Oj, ja precis 5D. Asså jag har testat allt mer eller mindre, googlade lite och många som frågat hur man gör detta. Är i och för sig inte hela världen detta.
 

AFJ

Aktiv medlem
Oj, ja precis 5D. Asså jag har testat allt mer eller mindre, googlade lite och många som frågat hur man gör detta. Är i och för sig inte hela världen detta.
Nu är jag inte med. Skulle det vara många som inte fattar hur man fotar i M-läget? I så fall skall de nog inte använda M....

Provade du att vrida på lilla och stora ratten med "Lock" reglaget olåst? Funkar inte det för dig?

Du har väl en manual till kameran? Om inte så går den att ladda ner på nätet. Läs den - om nu min förklaring inte var tillräcklig.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Nu är jag inte med. Skulle det vara många som inte fattar hur man fotar i M-läget? I så fall skall de nog inte använda M....

Provade du att vrida på lilla och stora ratten med "Lock" reglaget olåst? Funkar inte det för dig?

Du har väl en manual till kameran? Om inte så går den att ladda ner på nätet. Läs den - om nu min förklaring inte var tillräcklig.
Vi pratar inte direkt raketforskning här, det funkar som sagt i TV läget osv men inte i M läget. Allt funkar precis som det ska förutom att jag inte själv kan ställa in vilken exponering jag vill ha.
 

afe

Aktiv medlem
Det borde inte vara raketforskning, men menar du verkligen att du inte kan ställa in bländare, slutartid och ISO manuellt? På vilket sätt fungerar det inte?

Jag känner för övrigt en raketforskare från Ukraina, som på Sovjettiden jobbade med deras rymdskyttelprogram - smart snubbe :)
 

afe

Aktiv medlem
Är det exponeringskompensation du menar med exponering? Det fungerar ännu inte med auto-ISO på 5D Mk III, men kom nyligen i en FW-uppdatering till 1DX - det är nog inte omöjligt att det kommer till din kamera också. Kör du med allt manuellt kan du ju kompensera med valfri parameter :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
M är manuellt läge. Man får själv ställa in tid och bländare.
AV är automatiskt läge. Man väljer bländare och kameran ställer in tid.
TV är automatiskt läge. Man väljer tid och kameran ställer bländare.

Instruktionsboken är ganska tydlig i hur det fungerar. sid. 166
 

antic

Aktiv medlem
Jag fattar fortfarande inte vad du försöker uppnå. Ställa allt manuellt? Ställa tid /bländare manuellt men låta kameran sköta ISO, eller rent av ställa in en bracket?
 

afe

Aktiv medlem
Du skrev ju att det inte går att exponera manuellt, inte att det inte gick att ställa in exponeringskompensationen, så det är kanske inte så konstigt att vi svarar fel ;)

Kör du med manuell ISO är exponeringskompensation (förstås) meningslös i läge M i och med att du själv kan kompensera med antingen bländaren, slutartiden eller ISO. Kör du med auto-ISO så fungerar inte exponeringskompensation på 5D Mk III.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Min spontana tanke är ifall du inte råkat låsa tumratten. Då funkar inte att ställa in bländaren i M-läget.

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Kör du med manuell ISO är exponeringskompensation (förstås) meningslös i läge M i och med att du själv kan kompensera med antingen bländaren, slutartiden eller ISO. Kör du med auto-ISO så fungerar inte exponeringskompensation på 5D Mk III.
Jag är helt övertygad om att detta är svaret på frågan som trådskaparen inte ställde, men egentligen ville ha svar på.
 
ANNONS