Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erbjuda försäkring?

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Hej

Detta är bara en tanke som kom upp. Jag undrar om någon hört talats om att man erbjuder brudparet en fotogarferingsförsäkring, som går ut på att brudparet mot en avgift, blir försäkrat mot att man som fotograf blir sjuk i sista minut.

Låt säga att man tar en försäkringavgift på 500 kr och om man av någon anledning inte kan utföra fotograferingen pga sjukdom eller liknande så erbjuder man brudparet en reservfotograf och/eller en ersättning på några tusen kr.

Krävs det något speciellt rent juridiskt för att erbjuda en sådan försäkring? Vad är era spontana tankar?
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Rent juridiskt är du redan ansvarig för att levera det du lovat utan att de behöver teckna en försäkring. Det regleras i konsumentköplagen.

Kan du inte leverera är du dels ansvarig att ersätta skadan men du kan också få betala skadestånd.

Dock skall du i första hand "avhälpa felet" vilket i detta fallet troligen innebär att fixa en ersättare som kan anses vara likvärdig.

Är det någon som är i behov av en försäkring mot oförutsedda förhinder är det väl snarare fotografen.

Dock vet jag att det är populärt att försöka friskriva sig från ansvar från sjukdom i avtal som brukar tecknas mellan fotograf och kund men de har såvitt jag vet inte täckning för det. Konsumentköplagen går inte att avtala bort.

Men kan du inte jobba pga. exempelvis vulkanutbrott eller jordbävning sitter du lugnt i båten för då kan du åberopa force majeure!
 

Maxe

Aktiv medlem
Känns som en hederssak att ordna med en ersättningsfotograf om du blir sjuk eller bryter benet.

Det skall inte till någon försäkring för detta.

Jag tillser alltid att ha kontrollerat med en kollega om de har möjlighet om jag skulle bli sjuk. Alternativet är att använda 2:an som backup om du har med en sådan på bröllopet.
 

Nessima

Aktiv medlem
Undrar i princip samma sak. Eller det är en av mina bokningar som tycker att de ska få nån typ av försäkring eftersom jag får min genom att ta ut bokningsavgift. Ska det räcka med att säga att jag kommer även med lunginflammation och att jag i allra värsta fall fixar en ersättare eller finns det något annat man bör säga?
 

Frolicc

Aktiv medlem
Undrar i princip samma sak. Eller det är en av mina bokningar som tycker att de ska få nån typ av försäkring eftersom jag får min genom att ta ut bokningsavgift. Ska det räcka med att säga att jag kommer även med lunginflammation och att jag i allra värsta fall fixar en ersättare eller finns det något annat man bör säga?
Om du inte specifikt lagt in något i avtalet att du har rätt att bryta det vid sjukdom så skall du ju leverera avtalad tjänst, alltså skaffa en ersättare om du blir sjuk.
 

dloow

Avslutat medlemskap
Som kund skulle jag inte uppleva tjänsten som densamma om det är er ersättare som kommer pga sjukdom. Kunden har ju ofta valt fotograf efter just dennes talang och känsla för bilder. Hur ska man hantera detta?

Har alla professionella bröllopsfotografer verkligen har back-up-fotograf, som dessutom är lika duktiga, erfaren och som fotografen kan gå i full godo för? Det låter väldigt svårt att ha en back-up som är redo att resa iväg i sista minuten och spendera en hel lördag åt ett fotojobb.

Någon med erfarenhet om detta?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Att leverera

Som kund skulle jag inte uppleva tjänsten som densamma om det är er ersättare som kommer pga sjukdom. Kunden har ju ofta valt fotograf efter just dennes talang och känsla för bilder. Hur ska man hantera detta?

Har alla professionella bröllopsfotografer verkligen har back-up-fotograf, som dessutom är lika duktiga, erfaren och som fotografen kan gå i full godo för? Det låter väldigt svårt att ha en back-up som är redo att resa iväg i sista minuten och spendera en hel lördag åt ett fotojobb.

Någon med erfarenhet om detta?
Det finns ett talesätt om att leverera. Det är bättre att leverera det näst bästa än att inte leverera det bästa.

Brudparet måste rimligen hellre vilja få de näst bästa bilderna än inga alls!
 
ANNONS