Annons

Bröllopfotografering med Canon 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

rene.wahner

Ny medlem
Hej!

Idag har jag Canon 60d med ett objektiv 18-200 3,5-6, och nybörjare när det gäller fotografering.

Jag funderar på att fota ett bröllop och jag vill ta så fina bilder som möjligt.

Vilka objektiv kan ni rekomendera mig att köpa för detta tillfälle?
Blixt och stativ är väl också ett måste?!

Mvh René
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Du glömde .....

Hej!

Idag har jag Canon 60d med ett objektiv 18-200 3,5-6, och nybörjare när det gäller fotografering.

Jag funderar på att fota ett bröllop och jag vill ta så fina bilder som möjligt.

Vilka objektiv kan ni rekomendera mig att köpa för detta tillfälle?
Blixt och stativ är väl också ett måste?!

Mvh René
... det viktigast - en bra fotograf är avgörande. Innan du tar på dig att fotografera ett engångsminne för livet så måste du träna med din nuvarande utrustning. Flera gånger. Det kan du göra men brudparet slipper nog gärna att gifta om sig för att bilderna inte blev bra.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Billigt

Hej!

Idag har jag Canon 60d med ett objektiv 18-200 3,5-6, och nybörjare när det gäller fotografering.

Jag funderar på att fota ett bröllop och jag vill ta så fina bilder som möjligt.

Vilka objektiv kan ni rekomendera mig att köpa för detta tillfälle?
Blixt och stativ är väl också ett måste?!

Mvh René
Allt beror på hur mycket du är beredd att lägga! Billigt och bra är Canons 50/1,8. Dock kan det bli lite snävt bildutsnitt.
 

revox

Aktiv medlem
Om du skall fotografera i en kyrka eller liknande behövs ett ljusstarkt objektiv med lämplig brännvidd.
För att ta reda på vilken brännvidd som passar dig kan du provfotografera lite i någon kyrka med det objektiv du har, sen kollar du i exif-datan vilken brännvidd du använt mest.

Gissar på att t.ex. canon ef 50 f/1.4 eller ef 85 f/1.8 skulle kunna passa (eller ef 50 f/1.8 om man vill spara pengar)
Hmm, 85:an kanske blir lite lång på crop-sensor iof...

(sen är det nog som Sven är inne på viktigt att fotografens erfarenhet matchar brudparets förväntningar på bilderna. Men är man osäker kan man t.ex. fotografera tillsammans med någon de första gångerna)
 

rene.wahner

Ny medlem
Jag är redan inne på att få dom till att ta en erfaren fotograf, men jag hoppas också få fota för att lära mig.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Klokt!

Jag är redan inne på att få dom till att ta en erfaren fotograf, men jag hoppas också få fota för att lära mig.
Det är det bästa sättet för dig att lära dig yrket och att säkerställa brudparets bilder. Erbjud dig att assistera den valde fotografen så kommer du att lära dig jättemycket. Lycka till!
 
ANNONS