Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix CM1

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
http://petapixel.com/2014/09/15/panasonic-packs-a-whopping-1-inch-sensor-and-leica-lens-in-its-lumix-cm1-smartphone/

Whaaat?!

Panasonic unveiled the Lumix CM1: a 4.7-inch Android smartphone built around a 1-inch image sensor and 28mm equivalent f/2.8 Leica lens.


Dubbed a ‘connected camera,’ the Lumix CM1 is capable of capturing 20-megapixel stills and 4K video through its 28mm (35mm equivalent) f/2.8 Leica DC Elmarit lens using the dedicated shutter button and slider on the top of the device.

The camera’s main settings — including aperture, ISO and shutter speed — are controlled trough the manual lens ring.


Tycks dock vara begränsad till Tyskland och Frankrike av någon outgrundlig anledning... men kanske kan få lite spridning på sikt?
 

PMD

Aktiv medlem
Ett billigare alternativ är Samsung K, som dessutom har zoomobjektiv. Förmodligen har den en mindre sensor men det uppvägs delvis av zoomobjektivet.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ett billigare alternativ är Samsung K, som dessutom har zoomobjektiv. Förmodligen har den en mindre sensor men det uppvägs delvis av zoomobjektivet.
Fast jag anser verkligen inte detta alls. Detta känns som en klart mer som en mobil för dedikerade fotografer. Jag har tveklöst hellre sensor på 1" och ett riktigt bra (motsvarande) 35mm-objektiv på.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror på vad man har för krav. Om man bara vill ta vidvinkelbilder (och är beredd att betala det dubbla) så är Panasonicen ett bättre val.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Nu är ju 35mm en rätt blygsam vidvinkel om jag ska vara ärlig :) Men ja, givetvis är det, liksom alltid, en kompromiss man får göra. Men då sensorn sannolikt är rejält mycket större och optiken högst sannolikt märkbart skarpare är det en uppoffring jag tror väldigt många fotografer är villiga att göra. X100 och dess efterföljare exempelvis har ju sålt tämligen väl trots fast brännvidd. Har hellre en bra prime än en medioker zoom. Men det är så klart individuellt i slutändan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det står "28mm (35mm equivalent) f/2.8 Leica DC Elmarit lens".

"35mm equivalent" betyder "småbildsmotsvarighet". På engelska brukar småbild kallas 35mm (efter bredden på småbildsfilm).
 
ANNONS