Annons

Property release

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nu är bilden såld, blev mycket jobb för $25. Får boka det på lärdomskontot, nu vet jag i alla fall lite mer hur jag skall tackla detta i framtiden. Kunde dock få till säljkontrakten på en skrälldus med bilder, så med tiden kanske det lönar sig.

/Karl
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är bilden såld, blev mycket jobb för $25. Får boka det på lärdomskontot, nu vet jag i alla fall lite mer hur jag skall tackla detta i framtiden. Kunde dock få till säljkontrakten på en skrälldus med bilder, så med tiden kanske det lönar sig.

/Karl
Kul att det löste sig iaf!

Du får som sagt se det som en god erfarenhet. :)

När du ännu är inne på detta, och även ni andra som håller på att fota och sälja stockbilder:

Hur lång tid tar det i snitt för varje såld bild (planering, transport, foto, redigering hemma, uppladdning på stocksiter med fixning av metadata, etc)?

Vad blir ungefärlig timinkomsten i snitt på det hela (för er som har lite snitts och volym på det)?

Förstår att mycket är säkert för att det är kul, erfarenhet, intresse, etc, men skull vara kul att veta vad ni reellt snittar på det hela.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kul att det löste sig iaf!

Du får som sagt se det som en god erfarenhet. :)

När du ännu är inne på detta, och även ni andra som håller på att fota och sälja stockbilder:

Hur lång tid tar det i snitt för varje såld bild (planering, transport, foto, redigering hemma, uppladdning på stocksiter med fixning av metadata, etc)?

Vad blir ungefärlig timinkomsten i snitt på det hela (för er som har lite snitts och volym på det)?

Förstår att mycket är säkert för att det är kul, erfarenhet, intresse, etc, men skull vara kul att veta vad ni reellt snittar på det hela.
Jag håller på med det väldigt småskaligt, ser det mer som en portfolio. Det är olika från bild till bild hur lång tid det tar för mig.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Kul att det löste sig iaf!

Du får som sagt se det som en god erfarenhet. :)

När du ännu är inne på detta, och även ni andra som håller på att fota och sälja stockbilder:

Hur lång tid tar det i snitt för varje såld bild (planering, transport, foto, redigering hemma, uppladdning på stocksiter med fixning av metadata, etc)?

Vad blir ungefärlig timinkomsten i snitt på det hela (för er som har lite snitts och volym på det)?

Förstår att mycket är säkert för att det är kul, erfarenhet, intresse, etc, men skull vara kul att veta vad ni reellt snittar på det hela.
Tänk tvärtom, hur mycket tid kan du lägga ner per bild för att få någorlunda lönsamhet, i alla fall utgifterna tillbaka, och anpassa fotograferingen efter det. Om du tjänar 10 dollar per bild kan du alltså kanske lägga en timme allt inklusive. Allt tar mer tid än man tror så man kan t ex inte redigera mer än 15 minuter per bild i snitt. Tre bilder per dag blir tre timmar varje dag för ett normalt bildflöde, få mäktar med mer än så.

Det finns en annan väg och det är att ta få men väldigt unika bilder. Bilder som är svåra att kopiera och då kan försäljningen bli väsentligt bättre men då måste du kläcka fler bildideer.
 

iSolen.se

Guest
Eller så gör man som Yuri Arcurs: anställer och expanderar. :)
Nog ska den bäste kunna driva detta som företag. Han hade 100 anställda 2012 (varav 20 fotografer) i sydafrika plus ett gäng i Indien när det gick som bäst, men inte expanderar han, han tappar också försäljning.

Det var för övrigt han som fick igång mig efter en helg i hans studio.
 
ANNONS