Annons

Stativ för dåliga förhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

sanders

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag letar lite efter något stativ som är stadigt även i lite dåliga förhållanden och tål snö/regn/etc. Just nu så har jag ett video stativ från tidigt 80tal, gjort i stål och tungt som ***, men jag skulle vilja ha ett kulledshuvud eftersom är är ganska bökigt nu att ändra från horisontellt till vertikal, och det är ganska begränsad rörlighet. Det som jag har nu väger ca 4kg, dom flesta jag ser väger ca 1kg - 1,5kg men misstänker att det är för lätt för att vara stadigt.

Tips?

mvh
stefan
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag har ett stativ från Sirui, Sirui T-1204XL med kulled

Tror det rankades som bäst i test som Fotosidan gjorde tidigare också,

Jag är supernöjd med det, och då har jag fotat i nästan 20 graders kyla och i dimma och i oländig terräng. Det funkar finfint, inget som kärvar trots minusgraderna eller fukten.

Det är ett enkelt stativ men med alla de funktioner som iaf jag behöver med att kunna vrida och vända med kameran och också kunna finjustera det som behövs, Det har också isdubbar dolda men som går lätt att få fram.

Finns säkert på flera ställen men vid snabb sökning så hittade jag det på cyberphoto https://www.cyberphoto.se/info.php?article=T1204XL_E10

Tack vare packningarna på två av benen så blir man inte heller stelfrusen om händerna när man bär det eller flyttar omkring det. Stål blir ju som bekant iskallt och riktigt obehagligt att hålla på med i rusk och kyla.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag letar lite efter något stativ som är stadigt även i lite dåliga förhållanden och tål snö/regn/etc. Just nu så har jag ett video stativ från tidigt 80tal, gjort i stål och tungt som ***, men jag skulle vilja ha ett kulledshuvud eftersom är är ganska bökigt nu att ändra från horisontellt till vertikal, och det är ganska begränsad rörlighet. Det som jag har nu väger ca 4kg, dom flesta jag ser väger ca 1kg - 1,5kg men misstänker att det är för lätt för att vara stadigt.

Tips?

mvh
stefan
De flesta moderna lätta kolfiberstativen idag har en krok undertill där du kan hänga något tungt för att öka stabiliteten. Det här fordrar förstås att stativet du väljer är stabilt nog att både hålla vikten av din kamera och stativhuvud + den extra vikten.
 

sanders

Avslutat medlemskap
De flesta moderna lätta kolfiberstativen idag har en krok undertill där du kan hänga något tungt för att öka stabiliteten. Det här fordrar förstås att stativet du väljer är stabilt nog att både hålla vikten av din kamera och stativhuvud + den extra vikten.
Hejsan! Tack för inlägget! Jag har också funderat på detta, men om det blåser mycket så kommer tyngden/ryggsäck att dingla omkring. Men antar att det är bara extremfall det skulle vara men tänker att kanske det skulle även påverka med lite vind att tyngden skiftas och det i sig kan vara problem om man har långa slutartider.

mvh
stefan
 

Kustbo

Aktiv medlem
Kör med ett Velbon Geo 630 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GEOE630
och det används en hel del till fågelfoto ute i skärgården på öar och klippor och den saltbemängda fukten där är inte nådig mot utrustning men detta har hängt med några år nu utan problem.

Det jag gillar är den låga vikten, snabbt ut/ihopfällt, stadigt nog att bära både systemare med stort tele eller tubkikare med systemare för digiscooping.
För att stadga upp det så är det perfekt med kroken i mittpelaren där jag oftast hänger en påse med några 1,5l Petflasskor med sjövatten så står det kalasstadigt även om det blåser lite och blåser gör det nästan jämnt ute bland öarna ;-)

Så det blir min rekommendation, kan nämna att samma stativ används till samma saker även vintertid och minusgrader men på landbacken och då byts petflaskorna mot stenar som letas fram på plats.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag har ett stativ från Sirui, Sirui T-1204XL med kulled

Tror det rankades som bäst i test som Fotosidan gjorde tidigare också,

Jag är supernöjd med det, och då har jag fotat i nästan 20 graders kyla och i dimma och i oländig terräng. Det funkar finfint, inget som kärvar trots minusgraderna eller fukten.

Det är ett enkelt stativ men med alla de funktioner som iaf jag behöver med att kunna vrida och vända med kameran och också kunna finjustera det som behövs, Det har också isdubbar dolda men som går lätt att få fram.

Finns säkert på flera ställen men vid snabb sökning så hittade jag det på cyberphoto https://www.cyberphoto.se/info.php?article=T1204XL_E10

Tack vare packningarna på två av benen så blir man inte heller stelfrusen om händerna när man bär det eller flyttar omkring det. Stål blir ju som bekant iskallt och riktigt obehagligt att hålla på med i rusk och kyla.
Stativet har också en krok som det går att hänga tyngd på. men den funktionen har jag aldrig använt. Det står stadigt så det räcker ändå, med de långa exponeringstider som jag så ofta behöver.

Som svaren i tråden anger så finns det ett flertal stativ som är bra och som jag skulle tro är rätt likvärdiga. Så då är det väl prislappen och att klämma och känna på dem som får avgöra.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag letar lite efter något stativ som är stadigt även i lite dåliga förhållanden och tål snö/regn/etc.
Nu har jag ett kolfiberstativ ifrån Gitzos vanliga Mountaineer-serie, som jag är extremt nöjd med, men för den som vill ha ett stativ som tål alla typer av väder och extremt tuffa förhållanden, så är det väldigt många fotografer som snackar sig varma om att deras Ocean-serie är det enda som gäller:

http://www.gitzo.co.uk/tripods-ocean
 

reboot81

Aktiv medlem
Krok är inte nödvändigt. Räcker att förankra med lämplig rem/band någorlunda centralt.
Hänger man väskan i kroken, så att den kan pendla fritt i vinden så riskerar man att få svängning. Lösningen är att låta väskan hänga såpass långt ned att den ligger an mot marken. Då orkar inte vinden rubba väskan, ingen pendling, stabilt stativ. Ev kan man behöva öka på väskvikten något, tex med en termos hett kaffe :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
fast hur mycket extra vikt ger en tom fotoryggsäck ?
helt värdelöst det där. kameran och objektiv har man ju inte i väskan. Man har kanske nåt extra objektiv och en flaska vatten typ. kommer inte ge någon extra vikt alls.

att hänga en väska eller annat under kommer bara ställa till det. man behöver kanske extra stabilitet när det blåser, och hänger man då en lätt/tom ryggsäck under så kommer den svaja fram och tillbaka och göra stativet ännu mer ostabilt.

dessutom har man ofta stativet såpass lågt att man inte kan hänga något under. och har man stativet lågt så blir det stabilare.

har själv ett Manfrotto 190XPROB med ett manfrotto pistolgrepp och även ett sirui K-20x
stabilt och bra och har funkat kanon i både storm och regn. ställer benen ofta i vatten också utan problem.
 

unoengborg

Aktiv medlem
fast hur mycket extra vikt ger en tom fotoryggsäck ?
helt värdelöst det där. kameran och objektiv har man ju inte i väskan. Man har kanske nåt extra objektiv och en flaska vatten typ. kommer inte ge någon extra vikt alls.

att hänga en väska eller annat under kommer bara ställa till det. man behöver kanske extra stabilitet när det blåser, och hänger man då en lätt/tom ryggsäck under så kommer den svaja fram och tillbaka och göra stativet ännu mer ostabilt.

dessutom har man ofta stativet såpass lågt att man inte kan hänga något under. och har man stativet lågt så blir det stabilare.

har själv ett Manfrotto 190XPROB med ett manfrotto pistolgrepp och även ett sirui K-20x
stabilt och bra och har funkat kanon i både storm och regn. ställer benen ofta i vatten också utan problem.
Har man tillgång till vatten finns hopfällbara vattendunkar på upp till 15 liter som borde ge rätt mycket extra vikt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
fast hur mycket extra vikt ger en tom fotoryggsäck ?
helt värdelöst det där. kameran och objektiv har man ju inte i väskan. Man har kanske nåt extra objektiv och en flaska vatten typ. kommer inte ge någon extra vikt alls.

att hänga en väska eller annat under kommer bara ställa till det. man behöver kanske extra stabilitet när det blåser, och hänger man då en lätt/tom ryggsäck under så kommer den svaja fram och tillbaka och göra stativet ännu mer ostabilt.

dessutom har man ofta stativet såpass lågt att man inte kan hänga något under. och har man stativet lågt så blir det stabilare.

har själv ett Manfrotto 190XPROB med ett manfrotto pistolgrepp och även ett sirui K-20x
stabilt och bra och har funkat kanon i både storm och regn. ställer benen ofta i vatten också utan problem.
De som rekommenderar en väska under är de som klart har kvar tyngd i väskan. Jag har ju ganska mkt mer i väskan än 1 kamera och 1 objektiv.

Kroken är med andra ord inte för att hänga tomma saker som de vore en klädhängare.

Andra har plastpåsar man fyller med stenar eller andra tyngre saker. Har man även ett rep/band så är det fördelaktigt att sätta tyngdpunkten så nära marken som möjligt. Kan inte bli ett bättre stabilare stativ då. Ju lägre tyngdpunkt desto stabilare blir det.

/Stefan
 

whisky

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag letar lite efter något stativ som är stadigt även i lite dåliga förhållanden och tål snö/regn/etc. Just nu så har jag ett video stativ från tidigt 80tal, gjort i stål och tungt som ***, men jag skulle vilja ha ett kulledshuvud eftersom är är ganska bökigt nu att ändra från horisontellt till vertikal, och det är ganska begränsad rörlighet. Det som jag har nu väger ca 4kg, dom flesta jag ser väger ca 1kg - 1,5kg men misstänker att det är för lätt för att vara stadigt.

Tips?

mvh
stefan
Jag kör med ett Manfrotto som väger en del men är supersabilt om du är ute och plåtar mycket när det blåser.
Jag har ett par andra ganska stabila både Aluminium, men även ett kolfiberstativ. Men inga lever upp till detta om det blåser och man vill slippa vibrationer!
https://www.youtube.com/watch?v=TKzdYThINp8
 

K.Mikael

Ny medlem
Tack allesammans för era förslag! Bra tips med att ha ryggsäck lite längre ned så att det tar i marken om det nu skulle blåsa en del. Via Cyberphoto så hittade jag detta system som verkar också någorlunda passa min plånbok.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG_004062

Återigen, tack allesammans!

mvh
stefan
Har ett sådant likadant, inköpt hos cyberphoto har inte hunnit använda det så mycket ute än men de gånger jag gjort det så har jag inget att klaga på, känns som ett bra köp/Mikael
 
ANNONS