Annons

Föra över LR.cat till ny mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej

Har ny mac och ska föra över katalogfilen till LR från den gamla macen. Hur gör jag det smartast?

Ladda ner LR och PS är ju inte något problem, och bilderna ligger på extern disk. Men vill ju inte hamna i att LR inte hittar bilderna sen. Kan jag bara flytta över katalogfilen till den externa disken tillsammans med bilderna och sen lägga över katalogfilen till nya datorn?
 

PMD

Aktiv medlem
Enklast när man byter från en Macintosh till en annan är att använda Migration Assistant. Då flyttar man allting från den gamla till den nya på rätt sätt och sen är det bara att använda den nya precis som om det vore den gamla (fast snabbare och bättre förstås :).
 

cool cat

Aktiv medlem
Migation Assistant eller Time Machine

Enklast när man byter från en Macintosh till en annan är att använda Migration Assistant. Då flyttar man allting från den gamla till den nya på rätt sätt och sen är det bara att använda den nya precis som om det vore den gamla (fast snabbare och bättre förstås :).
Migration assistent (MA) är ett bra sätt att flytta från en mac till en annan om operativsystemet är av samma version. Är operativsystemen av olika versioner (nyare eller äldre) bör man kolla om appar och filer kan användas med operativsystemet på den nya datorn.

Vill man vara säker på att alla appar och filer finns och fungerar på nya datorn rekommenderas att flytta med hjälp av Time Machine. Med TM flyttas allt och operativsystem, appar, filer eller system inställningar bibehålls och utan frågor om vad som ska flyttas.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Enklast när man byter från en Macintosh till en annan är att använda Migration Assistant. Då flyttar man allting från den gamla till den nya på rätt sätt och sen är det bara att använda den nya precis som om det vore den gamla (fast snabbare och bättre förstås :).
Tack för svar. Jag har aldrig använt flyttassistenten och känner mig inte bekväm riktigt att prova metoden. Törs inte tänka på om det av någon anledning falerar .
Däremot har jag använt CarbonCopyCloner (CCC) många gånger och då klonat över antingen direkt mellan SSD-diskar eller via extern lagringsdisk.

Men blev lite nervös nu när det handlar om den så otroligt viktiga katalogfilen med alla redigeringar på. Men nog borde jag väl kunna klona över katalogfilen med CCC?

På gamla datorn har jag El Capitan och på nya Sierra
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Migration assistent (MA) är ett bra sätt att flytta från en mac till en annan om operativsystemet är av samma version. Är operativsystemen av olika versioner (nyare eller äldre) bör man kolla om appar och filer kan användas med operativsystemet på den nya datorn.

Vill man vara säker på att alla appar och filer finns och fungerar på nya datorn rekommenderas att flytta med hjälp av Time Machine. Med TM flyttas allt och operativsystem, appar, filer eller system inställningar bibehålls och utan frågor om vad som ska flyttas.
Tack för svar.Måste skilja ut vad som ska flyttas och vad som inte ska flyttas. På gamla hade jag en 1 TB SSD och på nya bara 256GB SSD. Programmen, de flesta iaf, laddar jag ner på nytt. Däremot alla bilder kan jag inte flytta med utan får framöver ha enbart på extern disk.
Också mac OS;et skiljer sig. Nu Sierra o på gamla El Capitan
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Min tanke var att börja med att flytta över alla bilder från den gamla datorn till extern disk, och den flytten på sedvanligt vis via LR.
När det är gjort och klart. Så kör jag en clon med hjälp av CarbonCopyCloner katalogfilen och lägger över den på nya datorn.
I mitt huvud så borde det funka, men törs inte riktigt gå från ord till handling.

För kanske tänker jag fel? Och jag har förbisett nåt?

Jag har laddat ner PS till den nya men ännu inte LR och det kanske jag måste göra först? Fast det borde inte ha betydelse?
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Tror jag krånglat till det i onödan?

Jag har ju redan färdig klon med alla bilder o med lr.cat o lr.data. För jag kör med CCC schemalagd backup till externa diskar. Det är ju min vanliga backup som jag kört länge. Så där ligger ju allt redan klonat.

då borde det vara så att jag bara kan ladda ner LR i nya datorn och sen ansluta den externa disken och lägga över lr.cat m.m. i nya datorn. och sen klart.

???? Tror jag.
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Tack för svar. Jag har aldrig använt flyttassistenten och känner mig inte bekväm riktigt att prova metoden. Törs inte tänka på om det av någon anledning falerar .
Däremot har jag använt CarbonCopyCloner (CCC) många gånger och då klonat över antingen direkt mellan SSD-diskar eller via extern lagringsdisk.

Men blev lite nervös nu när det handlar om den så otroligt viktiga katalogfilen med alla redigeringar på. Men nog borde jag väl kunna klona över katalogfilen med CCC?

På gamla datorn har jag El Capitan och på nya Sierra
Hej

Jag har gjort precis samma som du, men även bytt dator. Jag har både bilder och katalog på en extern hårddisk. Men jag har inte använt någon app. När jag öppnade den senaste versionen av LR med Sierra första gången på den nya datorn fick jag som väntat meddelandet om "kan inte hitta
katalogen, skapa en ny?". Men det var ju bara att välja den senast sparade katalogen på den externa hårddisken.
Inga problem, allt fungerar som det ska, upplever också att det går lite med snabbare med Sierra.

Hoppas att att fungerar lika bra för dig.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej

Jag har gjort precis samma som du, men även bytt dator. Jag har både bilder och katalog på en extern hårddisk. Men jag har inte använt någon app. När jag öppnade den senaste versionen av LR med Sierra första gången på den nya datorn fick jag som väntat meddelandet om "kan inte hitta
katalogen, skapa en ny?". Men det var ju bara att välja den senast sparade katalogen på den externa hårddisken.
Inga problem, allt fungerar som det ska, upplever också att det går lite med snabbare med Sierra.

Hoppas att att fungerar lika bra för dig.
Ja, håller tummarna för det. Tänker nog göra ett försök med flyttassistenten iaf. Men jag var tvungen att lägga över bilderna på extern disk först, vilket jag gjorde från LR. Och valde en gammal disk med mkt utrymme på, så det har stått o tuggat nu i några timmar. men nu klart.

Så i kväll tänker jag göra ett försök med den där flyttassistenten i af, men har aldrig hållt på med den förut. Men eftersom jag har backup på allt så törs jag ändå prova. Funkar inte det som tänkt så får det bli en klon,
 

PMD

Aktiv medlem
Migration assistent (MA) är ett bra sätt att flytta från en mac till en annan om operativsystemet är av samma version. Är operativsystemen av olika versioner (nyare eller äldre) bör man kolla om appar och filer kan användas med operativsystemet på den nya datorn.

Vill man vara säker på att alla appar och filer finns och fungerar på nya datorn rekommenderas att flytta med hjälp av Time Machine. Med TM flyttas allt och operativsystem, appar, filer eller system inställningar bibehålls och utan frågor om vad som ska flyttas.
Mac OS X är rätt bra på att inte vägra köra äldre program. I skarven mellan PowerPC och Intel x86 var det inte lika enkelt, men rätt mycket gick att köra med emulatorn Rosetta.

Förra sommaren bytte jag från en Mac med OS X 10.6 till en Mac med OS X 10.11. Det gick jättebra. Jag kan inte komma ihåg att det var något program som inte fungerade efter migreringen, men om det var det så var det så enkelt att åtgärda att jag uppenbarligen inte kommer ihåg det. :)

MIgration Assistant kan användas direkt mellan två Macintoshar eller via Time Machine som du påpekar. Jag använde den senare metoden.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Ja, det gick bra. Körde över programmen med Flyttassistenten och det funkade jättebra. Bara att fylla i licenskoder på de som behövde det så var de igång igen. Trots att de gick från mac OS 10.11.6 till Sierra 10.12

Däremot LR.cat-filen ville inte flyttassistenten fixa ordentligt, eller om jag klantade på nåt sätt. Så den klonade jag över med CCC.
Så LR hoppade igång utan problem.

Fixat och klart :)
 

gdip

Aktiv medlem
Tack för svar. Jag har aldrig använt flyttassistenten och känner mig inte bekväm riktigt att prova metoden. Törs inte tänka på om det av någon anledning falerar .
Däremot har jag använt CarbonCopyCloner (CCC) många gånger och då klonat över antingen direkt mellan SSD-diskar eller via extern lagringsdisk.

Men blev lite nervös nu när det handlar om den så otroligt viktiga katalogfilen med alla redigeringar på. Men nog borde jag väl kunna klona över katalogfilen med CCC?

På gamla datorn har jag El Capitan och på nya Sierra
Använder alltid CCC. Har alltid fungerat. Jag antar att du kommer att ha kvar den gamla mac:en och då har du ju kvar originalet.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Använder alltid CCC. Har alltid fungerat. Jag antar att du kommer att ha kvar den gamla mac:en och då har du ju kvar originalet.
ja, samma här. CCC bara funkar och funkar och funkar och.... otroligt tryggt och säkert program. Kört schemalagd backup med det i något år och inte en enda gång har det falerat. Att klona och föra över går också klockrent bra.

peppar peppar... ta i trä... :)

Men nu tänkte jag ju göra "som alla andra" och använda Flyttassistenten som så många macägare förordar. Men nog känner jag mig tryggare med CCC allt.
 

PMD

Aktiv medlem
Glöm inte att då och då prova att återställa filer från backupen. Det är det verkliga testet på att backupen fungerar. Att backupprogrammet gör backuper utan att klaga säger inte så mycket.
 
ANNONS