Annons

Leverera bilder till paret

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

Hur gör ni när ni levererar era bilder till bröllopsparet ni har fotograferat?
Digitala filer som de laddar ner via en länk till ?, förstoringar, usb-minne osv....
Färg/svartvit.
Flera mappar med olika upplösningar?

Själv har jag levererat 4 digitala mappar. Två i färg & två i svartvit, där en mapp är högupplöst 2800x2800 i högsta kvalité där de kan framkalla upp till 30x40 & en mapp med lågupplöst 1000x1000 i högsta kvalité som de kan använda på webben & även dela med sig till nära & kära.

Funderar på att ändra upplösningen lite. Har ni några förslag eller finns det några bra riktlinjer på upplösningar för detta ändamål som ni vet?
Dela GÄRNA med er :)

Mycket tacksam för bra & lätta tips på bildleveranser!!
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hej.

Hur gör ni när ni levererar era bilder till bröllopsparet ni har fotograferat?
Digitala filer som de laddar ner via en länk till ?, förstoringar, usb-minne osv....
Färg/svartvit.
Flera mappar med olika upplösningar?

Själv har jag levererat 4 digitala mappar. Två i färg & två i svartvit, där en mapp är högupplöst 2800x2800 i högsta kvalité där de kan framkalla upp till 30x40 & en mapp med lågupplöst 1000x1000 i högsta kvalité som de kan använda på webben & även dela med sig till nära & kära.

Funderar på att ändra upplösningen lite. Har ni några förslag eller finns det några bra riktlinjer på upplösningar för detta ändamål som ni vet?
Dela GÄRNA med er :)

Mycket tacksam för bra & lätta tips på bildleveranser!!
Min enda kommentar är väl det du kallar högupplöst. Varför får de inte bilderna i full storlek? Man kan diskutera om 2800* räcker för 30*40 cm (jag väljer då större storlek om jag ska skriva ut så stort) men varför begränsa överhuvudtaget om det är uppdragsfoto?

Själv brukar jag, om inget annat sagts, skicka 1500* i lagom komprimerade sRGB för web och full storlek och kvalitet i RGB som de kan ha om de vill ha ut det på papper.
 

Melmis

Aktiv medlem
Min enda kommentar är väl det du kallar högupplöst. Varför får de inte bilderna i full storlek? Man kan diskutera om 2800* räcker för 30*40 cm (jag väljer då större storlek om jag ska skriva ut så stort) men varför begränsa överhuvudtaget om det är uppdragsfoto?

Själv brukar jag, om inget annat sagts, skicka 1500* i lagom komprimerade sRGB för web och full storlek och kvalitet i RGB som de kan ha om de vill ha ut det på papper.
Jag har skickat i full storlek innan. Men i år har jag haft många heldagsbröllop & då blir det många bilder, 400-500 bilder paret ska ha. Det blir då väldigt stora filer som de ska ladda ner på sin dator, 1-2GB..
Jag tänker på det varje gång jag skickar om jag ska skicka fullstora eller inte... Svårt!
Det är skillnad om man ska skicka 30-70 bilder, då kan man skicka fullstora tycker jag. Men alla ska ju samtidigt så klart få lika!
Men du skickar alltså en mapp med fullstora, hur skickar du dem (Dropbox el liknande?) Och så en mapp med 1500*, vad menar du med lagom komprimerad? Vilken kvalité tycker du är lagom?
Inget är rätt eller fel tycker jag, men det är intressant att höra hur ni andra gör & framförallt kanske lite nya tips att tänka på!!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag levererar för det mesta bilderna på ett USB-minne. Jag förminskar dom heller inte.
Ifall det krävs komplettering så får de länk till de nya bilderna via dropbox.
Oftast så är alla bilderna i den redigeringsstil jag valt. Det är merjobb för mig att göra en i s/v och en med vald stil.
Ibland får jag dock för mig att ge dom båda. Det beror lite på olika omständigheter.
Inga vattenstämplar eller andra filstorlekar/filtyper fås utan allt är i jpg, sRGB i full upplösning.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Hej.

Hur gör ni när ni levererar era bilder till bröllopsparet ni har fotograferat?
Digitala filer som de laddar ner via en länk till ?, förstoringar, usb-minne osv....
Färg/svartvit.
Flera mappar med olika upplösningar?

Själv har jag levererat 4 digitala mappar. Två i färg & två i svartvit, där en mapp är högupplöst 2800x2800 i högsta kvalité där de kan framkalla upp till 30x40 & en mapp med lågupplöst 1000x1000 i högsta kvalité som de kan använda på webben & även dela med sig till nära & kära.




Funderar på att ändra upplösningen lite. Har ni några förslag eller finns det några bra riktlinjer på upplösningar för detta ändamål som ni vet?
Dela GÄRNA med er :)

Mycket tacksam för bra & lätta tips på bildleveranser!!
1000x1000 är för låg upplösning för sociala medier nuförtiden och om de vill klippa i bilderna blir det ännu värre.

Leverera i full upplösning 7000x5000 eller vad du nu har och se vad de säger.

Om bilderna anses för stora att tanka ner låter som du använder fel teknik, dela bilder mha dropbox så behöver de inte plocka ner några bilder styckevis. Det är bra att ni jobbar i dropbox för om de har åsikter om redigering så kan du ladda upp ny version på minuter utan besvär.
 
Hej.

Hur gör ni när ni levererar era bilder till bröllopsparet ni har fotograferat?
Digitala filer som de laddar ner via en länk till ?, förstoringar, usb-minne osv....
Färg/svartvit.
Flera mappar med olika upplösningar?

Själv har jag levererat 4 digitala mappar. Två i färg & två i svartvit, där en mapp är högupplöst 2800x2800 i högsta kvalité där de kan framkalla upp till 30x40 & en mapp med lågupplöst 1000x1000 i högsta kvalité som de kan använda på webben & även dela med sig till nära & kära.

Funderar på att ändra upplösningen lite. Har ni några förslag eller finns det några bra riktlinjer på upplösningar för detta ändamål som ni vet?
Dela GÄRNA med er :)

Mycket tacksam för bra & lätta tips på bildleveranser!!
2800x2800 är varken högupplöst eller högsta kvalitet.

Självklart ska kunden få bilderna i maximal upplösning, det vill säga den upplösning du får ut ur din kamera.

För sociala medier ska den längsta kanten i nuläget vara 2048 pixlar.
 

Melmis

Aktiv medlem
Hej allihopa & tack så hjärtligt för era svar!

Är det ofta ni levererar runt 400 bilder? Sista bröllopet jag gjorde är ca 400 bilder, 3,3GB. Och då är det en mapp i färg. Då har jag inte minskat bilderna något.
Sen gör jag en i s/v högsta kvalite & 2 mappar med 1000X1000 högsta kvalite.

Hur hade ni levererat till ert par om ni hade så många bilder?
Hade ni gjort både högsta kvalite mapp & sen webbbilder i mindre storlek. Och både i färg & s/v?
Eller räknar ni med att era kunder kan fixa de högkvalitativa bilderna själva?
Usb, länk till Dropbox.....?

Visst tar det extra tid att fixa till dessa 4 mappar, men jag tänker att mina kunder kanske inte är så haj på att greja med bilder själva & uppskattar att de får dem i olika format.
Jag kanske tänker fel....
 

Melmis

Aktiv medlem
2800x2800 är varken högupplöst eller högsta kvalitet.

Självklart ska kunden få bilderna i maximal upplösning, det vill säga den upplösning du får ut ur din kamera.

För sociala medier ska den längsta kanten i nuläget vara 2048 pixlar.
Tack snälla för lite tips!
Vill du dela med dig hur du gör?
Hur gör du när kunden ska ha 400 bilder, 3-4GB? Skickar du bilderna via nedladdningsbar länk eller usb. Skickar du en mapp med färg eller får dem även s/v?
 

Melmis

Aktiv medlem
1000x1000 är för låg upplösning för sociala medier nuförtiden och om de vill klippa i bilderna blir det ännu värre.

Leverera i full upplösning 7000x5000 eller vad du nu har och se vad de säger.

Om bilderna anses för stora att tanka ner låter som du använder fel teknik, dela bilder mha dropbox så behöver de inte plocka ner några bilder styckevis. Det är bra att ni jobbar i dropbox för om de har åsikter om redigering så kan du ladda upp ny version på minuter utan besvär.
Tack för svar, mycket uppskattat!

Hur menar du att jag använder fel teknik?
Jag fixar mina bilder i Lightroom, ev Photoshop.
Sparar jag bilderna rakt av, ingen minskning & högsta kvalite, så blir en mapp på ca 400 bilder 3-4GB.
Lägger upp dem på Dropbox i mappar som kunden ladda r ner via en länk. Själva nedladdningen går ju fort men de tar ju stor plats på datorn....

Hur gör du, vill du dela med dig?
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag använder WeTransfer vid så stora datamängder. Mina brudpar får bilderna i färg och svartvitt.




www.bilderavmig.se
Men du skickar alltså full storlek, högsta kvalitet.
Du hjälper inte kunderna med bilder de kan använda på webben?
Får du ofta några frågor av dem hur de ska göra för att få de anpassade till webben?

Man vill ju självklart göra det så lätt som möjligt för sig själv.... Men man vill ju också att alla kunder ska vara nöjda.
En del kan ju verkligen INGET om hur man hanterar digitala filer & andra kan ju faktiskt en hel del om bilder & man vet ju aldrig vilken sorts kund man har.
Det skulle vara skönt att bara leverera både högsta kvalitet & full storlek, bättre kan man ju inte lämna ifrån sig. Men då jag alltid även skickat med mindre bilder för webb har det bara blivit så.
Är We transfer att rekommendera framför Dropbox, eller är det en smaksak?
 
Men du skickar alltså full storlek, högsta kvalitet.
Du hjälper inte kunderna med bilder de kan använda på webben?
Får du ofta några frågor av dem hur de ska göra för att få de anpassade till webben?

Man vill ju självklart göra det så lätt som möjligt för sig själv.... Men man vill ju också att alla kunder ska vara nöjda.
En del kan ju verkligen INGET om hur man hanterar digitala filer & andra kan ju faktiskt en hel del om bilder & man vet ju aldrig vilken sorts kund man har.
Det skulle vara skönt att bara leverera både högsta kvalitet & full storlek, bättre kan man ju inte lämna ifrån sig. Men då jag alltid även skickat med mindre bilder för webb har det bara blivit så.
Är We transfer att rekommendera framför Dropbox, eller är det en smaksak?
Att kunderna ska få något annat än högsta kvalitet ser jag som uteslutet. Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar att du ska skicka dem annars?

Jag skickar även med bilder för sociala medier beroende på vad kunden beställt.

WeTransfer och Dropbox är olika saker. För leverans av bildfiler ser jag ingen anledning att använda Dropbox. WeTransfer tillåter mig att skicka paket om 2 GB kostnadsfritt. Jag slipper alltså reservera eget utrymme för att bilderna ska gå att ladda ner.
 

lonian

Aktiv medlem
Hade jag köpt bröllopsbilder från mitt bröllop så hade jag naturligtvis velat ha dem i full storlek på ett USB minne.
 

Melmis

Aktiv medlem
Att kunderna ska få något annat än högsta kvalitet ser jag som uteslutet. Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar att du ska skicka dem annars?

Jag skickar även med bilder för sociala medier beroende på vad kunden beställt.

WeTransfer och Dropbox är olika saker. För leverans av bildfiler ser jag ingen anledning att använda Dropbox. WeTransfer tillåter mig att skicka paket om 2 GB kostnadsfritt. Jag slipper alltså reservera eget utrymme för att bilderna ska gå att ladda ner.
Vilket mått & kvalitet gör du bilderna för sociala medier?
Jag behöver lite siffror helt enkelt för att kunna jämföra & förbättra. Jag har googlat om detta en hel del, men hittar inga "svar" på siffror/mått. Visst, alla verkar göra olika & det är väl så. Men jag vill ju ha lite fakta "på riktigt" & Fotosidan är ju ett bra bollplank om man inte har några där man bor att bolla med. Så jag är jättetacksam över alla tips & svar!!
 

Jewster

Aktiv medlem
Jag har bröllopsfotat ett par gånger bara och har definitivt inte levererat några 400 bilder.
Jag har kanske exponerat 4-5-600 bilder på minneskorten, men sen digitalt redigerat och levererat ett 50-tal.

Är hundratals levererade bilder norm i branschen?
Har en verkligen 400 klockrena keepers efter ett bröllop?
Ska man ha med varenda vinkel av dagen kan en ju lika gärna filma skiten. ;-)

Vad gäller storlekarna. Innan en fått betalt kan en ju leverera bilderna ordentligt lågupplöst eller vattenstämplade eller nåt sådant. men vid leverans finns väl ingen orsak att leverera annat än full upplösning? Att leverera mindre kopior för att de tar plats på ens dropbox eller för att det skulle ta lång tid att ladda ned tycker jag är snålt mot kunden.

Och varför utöver de fullupplösta bilderna skicka med ytterligare en uppsättning färdigkrympta kopior för webb förstår jag inte. Alla sociala mediakanaler hanterar ju högupplöst och krymper därefter till sitt format.
Enda orsaken att ha olika kopior för webb och print tänker jag annars är färgrymden.

Eller är det något jag inte förstår här?
 

Melmis

Aktiv medlem
Hade jag köpt bröllopsbilder från mitt bröllop så hade jag naturligtvis velat ha dem i full storlek på ett USB minne.
Jag med! Eftersom jag hade kanske velat förändra,klippa, klistra med mina bilder då jag kan detta. Men hur många kunder gör detta?
Jag förstår att man vill framkalla någon/några förstoringar, men jag vet att många inte gör större tryck än 30x40 & oftast bara en bild & hänger upp på väggen. Sen görs det en hel del fotoböcker,men då är bilderna oftast inte större än 20x30, oftast mindre. Sen är det ju framförallt genom datorn man visar resten av bilderna.
Det är därför jag tänker att bilderna inte behöver vara största måttet på. Men jag kanske tänker fel....
Jag skriver också till mina kunder att om de önskar framkalla större bilder än 30x40 av något får de höra av sig & så får de självklart det!
 

Melmis

Aktiv medlem
Jag har bröllopsfotat ett par gånger bara och har definitivt inte levererat några 400 bilder.
Jag har kanske exponerat 4-5-600 bilder på minneskorten, men sen digitalt redigerat och levererat ett 50-tal.

Är hundratals levererade bilder norm i branschen?
Har en verkligen 400 klockrena keepers efter ett bröllop?
Ska man ha med varenda vinkel av dagen kan en ju lika gärna filma skiten. ;-)

Vad gäller storlekarna. Innan en fått betalt kan en ju leverera bilderna ordentligt lågupplöst eller vattenstämplade eller nåt sådant. men vid leverans finns väl ingen orsak att leverera annat än full upplösning? Att leverera mindre kopior för att de tar plats på ens dropbox eller för att det skulle ta lång tid att ladda ned tycker jag är snålt mot kunden.

Och varför utöver de fullupplösta bilderna skicka med ytterligare en uppsättning färdigkrympta kopior för webb förstår jag inte. Alla sociala mediakanaler hanterar ju högupplöst och krymper därefter till sitt format.
Enda orsaken att ha olika kopior för webb och print tänker jag annars är färgrymden.

Eller är det något jag inte förstår här?
Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. Jag har 5 olika paket där man får med från 30-400 bilder. Jag som fotar håller fullständigt med att 400 bilder är mycket, men då jag nog har fotat ca 10 bröllop juni-aug & hälften velat ha så många bilder så finns det en tydlig efterfrågan. Men för min egen del känner jag att det är väldigt mycket jobb att vara med från morgon till kväll. Men som sagt, efterfrågan finns & jag hjälper kunderna med det, och jag får ju verkligen betalt för det!!

Sen menar jag absolut inte att bilderna tar plats på MIN Dropbox, utan det som jag menar är att bilderna tar väldigt stor plats på mina kunders datorer & många sitter med ganska fulla diskar (har jag fått till mig).
Och jag tycker inte det tar särskilt lång tid att ladda ner en mapp från Dropbox heller.

Men det är därför jag skriver till mina kunder att om dem vill framkalla några bilder större ska dem höra av sig & jag skickar det så klart.

Alla sociala medier krymper inte bilderna automatiskt, utan man måste själv göra det. Det kanske har ändrats, men så var det "förr :O)" när jag skulle lägga upp mina bilder på tex fejjan & därför har jag bara fortsatt minska innan jag lägger ut. Kanske onödigt alltså...?
 

monsterb

Avslutat medlemskap
Jag levererar via USB-minne. Köp ett storpack så blir det billigt. Dock påtalar jag vikten av att inte endast ha bilderna på detta minne.

Bilderna lägger jag i en mapp med full upplösning och en för webb där jag kör 2048 på längsta sidan och skärper upp för ändamålet.

Om jag levererar en bok så har jag stoppat i USB-minnet på passande ställe i bokförpackningen.
 

iSolen.se

Guest
Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. Jag har 5 olika paket där man får med från 30-400 bilder. Jag som fotar håller fullständigt med att 400 bilder är mycket, men då jag nog har fotat ca 10 bröllop juni-aug & hälften velat ha så många bilder så finns det en tydlig efterfrågan. Men för min egen del känner jag att det är väldigt mycket jobb att vara med från morgon till kväll. Men som sagt, efterfrågan finns & jag hjälper kunderna med det, och jag får ju verkligen betalt för det!!

Sen menar jag absolut inte att bilderna tar plats på MIN Dropbox, utan det som jag menar är att bilderna tar väldigt stor plats på mina kunders datorer & många sitter med ganska fulla diskar (har jag fått till mig).
Och jag tycker inte det tar särskilt lång tid att ladda ner en mapp från Dropbox heller.

Men det är därför jag skriver till mina kunder att om dem vill framkalla några bilder större ska dem höra av sig & jag skickar det så klart.

Alla sociala medier krymper inte bilderna automatiskt, utan man måste själv göra det. Det kanske har ändrats, men så var det "förr :O)" när jag skulle lägga upp mina bilder på tex fejjan & därför har jag bara fortsatt minska innan jag lägger ut. Kanske onödigt alltså...?
De tankar ändå över bilderna till datorn så det blir ingen skillnad i utrymme. Om du kör dropbox kan de dessutom välja om de vill ladda ner bilderna nu eller senare. Det är inget du behöver bry dig om.

Alla klipper i bilderna så fort de ska laddas upp någonstans eller skrivas ut någonstans.
 

Jewster

Aktiv medlem
Det du inte förstår är att vissa kunder vill tydligen ha så många bilder. ...
På så vis. OK, det handlar om heldag från förberedelser på morgonen via akt och festen på kvällen?
Då förstår jag bättre mängden bilder.

Nyfiken fråga på det, eftersom jag själv är väldigt kräsen med vad jag släpper ifrån mig.
Känner du att du levererar 400 kvalitetsbilder du skulle kunna ställa i "skyltfönstret" eller släpper du med en del "good enough"-bilder bara för att kunden tycker att de duger?

Och testa fejjan igen. De säger nog inte stopp för högupplösta bilder längre. Sen är det väl så att de har vissa optimala exakta pixeldimensioner som gör sig bäst och som påverkas minst av deras konvertering. Men dessa siffror ändras ju hela tiden. Och du kan ju inte leverera en exakt batch för Facebook, en annan för Instagram och en tredje för nåt ytterligare.
Så jag skulle nog bara skicka full upplösning och låta tekniken sköta resten.

Nu förstår jag att du menar att det tar plats på kundens hårddisk. Känns lite som det är deras problem om de har ett för litet garage om de köper en stor bil. ;-)
 
ANNONS