Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

matsp

Aktiv medlem
Dsl

Jag tycker att TS. förslag är riktigt bra!
Ta bort "R" fråb DSLR.
Jag kommer försöka att använda DSL.

Mats
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Igår satte jag vinterdäck på bilen. Grannen gjorde samma. Men hans vinterdäck är dubbade så det rasslade förfärligt när han åkte iväg.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
När jag började fota betydde ”systemkamera” en småbilds-SLR. Inte i teorin, men väl i praktiken. Om vi väntar några år så kan vi nog strunta fullständigt i att det historiskt funnits kameror med, glasplåtar, filmrullar eller speglar och kalla alla med utbytbara objektiv för systemkameror igen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
EOS är ett ganska stort system där komponenter går att kombinera nästan hur som helst.
Filmbaserade spegelreflexkameror i småbildsformatet. Digitala spegelreflexer med aps-c, aps-h och ff storlek på sensorerna. Samt hus med direktvisning i M-serien.

Men bäst på kombinatorik inom samma system var väl den filmbaserade Hasselbladaren. Där kunde verkligen allt kombineras. Snacka om systemkamera.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Men bäst på kombinatorik inom samma system var väl den filmbaserade Hasselbladaren. Där kunde verkligen allt kombineras. Snacka om systemkamera.
Visst var det en systemkamera. Men även jag som fotade både med Hasselblads och Nikons systemkameror på den analoga tiden tänkte på Nikonen när ordet "systemkamera" nämndes. Det var därför jag skiljde på den teoretiskt rätta termen och vad som användes (och kanske kommer användas) i praktiken. Det finns en bunt skribenter här inne som tävlar i teoretiska hårklyverier och så finns det en väldig massa människor där ute i den andra världen som kallar saker för något som gör att de flesta förstår, utan att bry sig om det egentligen är rätt eller inte. Du vet sånt som "förlängningsfaktor", "lins" och "mycket zoom" och annat som egentligen är fel och som gör att många här inne får eksem i hjärnan av att höra något sådant.

Jag säger inte att systemkamera är den korrekta benämningen varken nu, då eller i framtiden. Men jag skulle inte bli chockad om det är en term som kommer användas av rätt många människor om fem år för att beskriva en spegelbefriad digitalkamera med lösa objektiv.

Ps. Jag får erkänna att jag blir galen av de som kallar långa teleobjektiv för "linser med mycke zoom", men så hänger jag ju här en del också. Ds
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns de som kallar en långzoomkamera för systemkamera också, men det är inte heller rätt.
 
ANNONS